Sitelinks, hoe krijg je ze nou?

Je hebt ze vast wel eens gezien, een rij met extra links die onder een normaal resultaat in Google staan:

google.gif

Hoe komen ze daar en waarom staan ze daar? Het is duidelijk dat je met dit soort extra links veel extra exposure krijgt omdat het afwijkt van de andere resultaten. Veel mensen zien dit als een betrouwbaar resultaat speciaal door Google gekozen voor hun zoekopdracht.

Veel webbouwers hebben er hun hoofd al over gebroken omdat Google duidelijk aangeeft dat het bepaald wordt door een algoritme. En het voordeel van een algoritme is dat er geen menselijk oordeel aan te pas komt en je 'alleen' maar hoeft te voldoen aan de gestelde voorwaarden.

Door veel sites met Sitelinks naast elkaar te leggen kunnen bepaalde patronen ontdekt worden. Deze resultaten worden uitvoerig besproken op diverse fora om overeenkomsten en verschillen te ontdekken. Uit al die discussies komen de volgende punten naar voren die bepalen of je site Sitelinks krijgt:

  • Je site moet voor een zoekopdracht veruit de nummer 1 zijn, dat geeft aan dat je op die zoekopdracht een autoriteit bent. Dit verklaart tevens waardoor veel bedrijvensites met een zoekopdracht op de betreffende bedrijfsnaam Sitelinks krijgen.
  • De technische kant van je navigatie (de code) moet transparant zijn voor zoekmachines en het liefst zo ver mogelijk vooraan staan.
  • De hoofdpagina en een aantal sub-onderdelen van je site hebben een eigen groep van inkomende links met bijhorende bezoekersaantallen door hun individuele populariteit.
  • Zowel de hoofdpagina als de getoonde sub-pagina's moeten relevant zijn voor je zoekopdracht.

In de vele discussies kwamen ook een aantal onwaarheden naar boven, die zal ik direct even noemen om discussie te voorkomen 😉

  • Google Sitemaps en Google Analytics helpen het algoritme niet. Google Toolbar data zou misschien kunnen, daar is men nog niet helemaal over uit. Al betwijfel ik persoonlijk of Google die data hiervoor wel mag gebruiken en dat ook daadwerkelijk doet.
  • Je site hoeft helemaal niet superpopulair te zijn, autoriteit is belangrijker.
  • Er is geen geld bij betrokken en de sites worden niet handmatig uitgekozen.

Ze zijn het algoritme nog steeds aan het bijstellen, zo werd eerst de linktekst als tekst gebruikt voor de beschrijvingen. Maar de laatste tijd worden ook de paginatitels van de betreffende pagina's als beschrijvingen gebruikt. Ook kwam het fenomeen eerst alleen voor bij zeer grote sites, nu ook al bij kleinere.

Al met al denk ik dat je als je redelijk wat traffic en inkomende links op de juiste plaatsen hebt je ze wel zou moeten kunnen krijgen. Alleen ben ik van mening dat je je tijd beter aan andere zaken kunt besteden. En mocht je ze dan toch een keer krijgen, dan kun je het als een cadeau beschouwen.

Click to activate social bookmarks