SEO Geo targetting: welk deel van je site is voor welk land?

Google heeft een nieuwe feature gereleased in hun Google Webmaster Console: je kunt nu aangeven wat het belangrijkste land is waar je de content van je site op richt. Vooral webmasters die grote problemen hebben met het richten van hun site op een specifiek land zijn hier zwaar bij gebaat. Daarnaast zijn de webmasters van sites die zich op meerdere landen richten ook flink geholpen, want je kunt delen van je site instellen:

  • Een complete site
  • Een subdomein
  • Een subfolder

Hoe stel je het gebied of land in

Elke site, subdomein of subfolder moet je als een aparte site aan je Webmaster Console toevoegen. Vervolgens kun je in de instellingen bij "Tools" -> "Set geographic target" het gebied naar keuze toevoegen.

Vanwaar deze optie?

Op dit moment bepaalt Google je geografische target voornamelijk door middel van de TLD (dus .nl of .de) en het IP adres. Dat betekent dat je met goedkope Amerikaanse hosting dus problemen kunt krijgen met het goed positioneren van je site. Natuurlijk spelen ook andere factoren als de taal van je content en de taal van de sites die naar je linken mee. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen wil je alles goed hebben. Daarom geeft Google nu de mogelijkheid dit zelf in te stellen.

Wat doet de optie precies

Je stelt bijvoorbeeld Nederland in als doel en vervolgens zou na een tijdje (Google: it takes some time) dit opgepikt moeten worden. Wanneer dit goed is gegaan zou je sowieso in de regionale resultaten terug moeten komen. Voor Nederland betekent het dat je zou moeten verschijnen in de zoekopdrachten die met de opties "pagina's in het Nederlands" en "pagina's uit Nederland" gedaan worden. Op de optie "het Internet" heeft het totaal geen invloed.
Het is dus niet zo dat je dan alleen nog maar in het betreffende gebied te vinden bent. Als je al goed rankte op een woord in bijvoorbeeld google.de zal dat ook zo blijven aldus Google. Het is dus geen "laat me alleen maar hier zien" optie, maar eerder een "ik wil sowieso hier te vinden zijn" optie.

Kleine aanvulling op de 2 genoemde opties: uit klantgegevens op mijn werk blijkt de verdeling van het gebruik van de 3 zoekopties in Google.nl als volgt:

  • het Internet: 90,29%
  • pagina's in het Nederlands 1,69%
  • pagina's uit Nederland 8,02%

Mening

Wanneer je 1 land als doel hebt heb je meer dan genoeg aan een TLD en een IP adres uit dat land. Ik denk dat de tool voornamelijk handig is voor sites met internationale TLD's (.com, .net) die meerdere landen targetten. Zij kunnen voor elk land een subfolder inrichten die ze vervolgens een geografische target kunnen geven. Toch een kleine nuance: wellicht was een instelling op taal nog veel handiger. Er zijn genoeg gebieden met 1 taal die meerdere landen bestrijken.

Click to activate social bookmarks