Search Engine Reputation Management: pre damage control

screens.jpgAls aanvulling op het goede artikel van Roy op chapter42.com over Search engine reputation management: damage control schrijf ik dit artikel. Wat bedoel ik dan precies met pre-damage-control: er voor zorgen dat je online minder kwetsbaar bent.

Voor veel bedrijven is het te laat als achteraf ingegrepen moet worden omdat iemand iets negatiefs over ze geschreven heeft. Zo werd onlangs op Marketingfacts Vodafone redelijk zwart gemaakt wat als resultaat heeft dat in Google een zoekopdracht op "Vodafone HSDPA" een negatief resultaat in de top 3 oplevert. Maar wat kun je hier dan van te voren aan doen? Je zult nooit een 100% sluitende verdediging kunnen bieden maar het effect enigszins inperken kan wel.

Ik zal een aantal punten doornemen op het gebied van SERM PDC, deze lijst is zeker niet compleet maar geeft wel een paar punten die in acht genomen kunnen worden:

Registreer je naam
Om er voor te zorgen dat er met het AdWords systeem niet meer op je (merk/handels)naam geadverteerd kan worden moet je hem laten vastleggen als officieel geregistreerd handelsmerk. Daarna kun je bij Google een klacht neerleggen waarin je aangeeft de rechtmatige eigenaar te zijn van een naam, hierdoor zal niemand meer op je naam mogen adverteren.

Online aanwezig zijn
Zorg dat je online aanwezig bent. Daar bedoel ik mee dat je actief in de gaten houd wat er speelt op het web. Hou de belangrijke fora in de gaten en reageer waar nodig om op die manier iets te sussen voordat het grootschalig bekend word. Vaak zijn problemen al redelijk snel op te lossen voordat het escaleert, wanner je deze niet opmerkt gaat het mis. Een goed voorbeeld vind ik Matt Cutts van Google, die geeft wat inside info over Google en hij helpt graag mensen met problemen die op zijn blog reageren. Hij geeft een menselijk gezicht aan Google waardoor ze niet gezien worden als een gesloten bedrijf in Mountain View wat niet naar mensen luistert.

Maak interactie mogelijk
Een passieve manier om escalatie te voorkomen is door mensen de mogelijkheid te bieden hun problemen in een gecontroleerde omgeving te komen spuien. Dit kan in diverse vormen: een online forum waar diverse mensen van beide partijen elkaar kunnen helpen, een Live Messenger adres waar mensen direct kunnen babbelen met een medewerker, zolang het maar interactief EN snel is. Door dit soort initiatieven lopen mensen niet tegen een deur aan en krijgen ze geen kastje-muur gevoel, en dat maakt ze ook minder snel geneigd ergens anders gal te spuien want ze kunnen het al kwijt op de goede plek. Dat ik "en" met hoofdletters schrijf is met een reden: er moet wel snel gereageerd worden anders gaan mensen alsnog ergens anders gal spuien.

Tools
Er zijn diverse tools in de omloop die het mogelijk maken om op diverse manieren je reputatie in de gaten te houden. Ik schreef al eerder over Google Alerts, en in de reacties werden ook Google Blog Search en Technorati genoemd. Abonneer je op zoveel mogelijk van dit soort zoekmachines met diverse woorden om direct op de hoogte te zijn van nieuwe vermeldingen.

Bezet de top 10
Het is misschien makkelijk gezegd dan gedaan maar probeer zoveel mogelijk de top 10 resultaten op je product of naam te bezetten. En nee, niet door te spammen maar door slim gebruik te maken van andere kanalen. Vind Google dit niet verkeerd, nee want ze bezetten zelf de top 49 als je op Google zoekt, resultaat 50 is op dit moment de WIKI pagina over Google. Je kunt bijvoorbeeld een groot evenement naam-sponsoren, de site van dat evenement zal dan ook op je naam positioneren (zie Jupiler met de Jupiler League op 2). Ook kun je een grote site een positieve review laten schrijven over je product, zorg er dan wel voor dat er iets onthullends in staat want dan gaan er ook mensen naar linken en wordt hij populair. Maak een WIKI pagina, zorg voor vermeldingen in diverse gidsen (en dan de dure complete pagina vermeldingen). En zo is er nog veel meer te bedenken, wees creatief.

Budget
Met geld kun je zo veel kopen, ook kan je hiermee je reputatie 'kopen'. je kunt bijvoorbeeld een negatief persoon extra goed helpen of een negatieve blog laten verwijderen. Als je er budget voor hebt is alles mogelijk. Maar doe dit wel discreet, want als er 1 iemand hoort dat je geld betaald voor dit soort zaken heb je in 2 weken 1000 negatieve blogs op je naam staan. Dat is wel goed voor je linkpopulariteit maar niet voor je image 😉 Een andere manier is om gewoon budget in te ruimen voor online-personeel, dat is iets wat nog maar weinig bedrijven doen.

Ik heb nu een aantal mogelijkheden laten zien, het idee is daarmee wel duidelijk. Natuurlijk zijn er ook nog veel meer mogelijkheden voor goede SERM, goede ideeën daarvoor zou ik graag in de reacties zien 😉

Click to activate social bookmarks