Natural Search een overschatte zoekmethode

*ook verschenen op Marketingfacts

Danny Sullivan heeft op SearchEngineWatch een betoog geschreven over de gebreken van de huidige natural search engines. Een leuke tekst met argumentatie waar ik mij persoonlijk goed in kan vinden.

Natural Search is van nature geschikt voor mensen die onbekend zijn met het fenomeen. Je kiest een woord en krijgt aan de hand daarvan een scherm met relevante resultaten die algoritmisch gewogen zijn. Een hele verbetering ten opzichte van simpele zoeksystemen die alleen controleren of een woord in de tekst voorkomt. De resultaten voldoen redelijk aan de verwachting dus de zoekmachine wordt goed bevonden.

Wat is dan het probleem?

zoekopdrachten zijn vaak 1 tot 3 woorden lang, en dat is te weinig om de context van die woorden mee te bepalen. Het zijn geen zinnen die een perfect beeld weergeven van de gedachtegang van een zoeker. We nemen als voorbeeld de zoekopdracht “pirates of the caribbean”, wat bedoeld een zoeker daar mee:

  • De eerste film
  • De tweede film
  • Het computer spel
  • De achtbaan in Disneyland
  • Echte piraten die ooit in de Caribbean voeren

In de huidige zoekmachines krijg je een vergaarbak met alle mogelijke contextuele onderwerpen te zien. Je moet daarna dus zelf verder zoeken in je resultaten of een specifiekere opdracht ingeven. En toch is het voor zoekmachines goed te doen om de diverse contexten met een overeenkomend onderwerp er uit te halen zodat betere fine-tuning mogelijk is.

In Clusty en Ask is dit proces al vergevorderd doorgevoerd. Hieronder staan 2 vakken die naast de natural zoekresultaten getoond worden. Je ziet goed dat de hoofdgroepen er uit gehaald kunnen worden zodat je snel met 1 klik je zoekopdracht verder gespecificeerd hebt. Dat is echte contextuele search.

clusty.jpg ask.jpg

Contextuele search is echter niet nieuw, diverse zoekmachines hebben het al aangeboden maar het is nooit echt doorgebroken. Persoonlijk zou ik in de huidige resultaten vaker deze fine-tuning tegen willen komen, als ik dan zoek op 1 woord kan ik door middel van een paar keer klikken perfecte relevante resultaten krijgen.

Danny beschrijft verder een lijst met diverse zoekmachines en de data waarop ze bepaalde zaken gelanceerd hebben, hier ga ik verder niet op in, maar het geeft wel een mooi beeld over het feit dat contextuele search zeker niet nieuw is.

Wellicht iets voor de Nederlandse Ask om ook hier die ‘refinement-options’ te lanceren, want ik zou het zeker vaker willen gebruiken.

Click to activate social bookmarks