Kaas Drop Utrecht op pagina 1

kaasRare titel voor een blog zou je denken, maar dat is niet zonder reden. Ik werd onlangs door een pop quiz organiserende collega getipt over de volgende mail:

Steeds meer bedrijven ontdekken het gemak van de Lo...[knip] Bedrijfspagina. Op eenvoudige wijze trekken zij meer bezoekers op hun website zonder dure aanpassingen aan de eigen website te hoeven verrichten.

Zoek in Google eens op "kaas drop utrecht" en zie hoe Au Marché met haar Lo...[knip] Bedrijfspagina op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt.

Wilt u ook meer klanten? Voor slechts € 99,- (ex BTW) heeft u een heel jaar lang uw eigen Lo...[knip] bedrijfspagina. Begin nu met profiteren en ga naar mijn bedrijf. Werkt deze link niet ga dan naar [knip]

Je krijgt dus eigenlijk (het staat er niet letterlijk) een soort garantie voor een pagina 1 resultaat en meer bezoekers op je site. Is dat zo?

Ik zie op de landingspagina maar 1 link naar de site van de klant. Die gaat via een 302 redirect naar de echte site van de klant toe. Dat betekent dat de populariteit van de link niet naar de klant gaat maar op de gids blijft. Tevens werkt de link in mijn geval maar 1 keer aangezien ik bij klik 2 een 304 (Not Modified) header krijg en geen redirect meer. De linktekst "Bezoek website" is verder ook niet heel interessant.

Waarom doen?
Waarom zou je dan €99 betalen om een zogenaamde bedrijfspagina te hebben? Misschien om daarmee de top 10 van de zoekresultaten op je bedrijfsnaam te vullen met allerlei bedrijfspagina's? Er zijn tientallen van dit soort gidsen in de omloop, keus genoeg dus. Maar of het effectief is? Ik kan door 1 zelfgemaakte pagina (deze blog dus) ook scoren op "kaas drop utrecht", daar heb ik geen externe gids voor nodig.

Waarom dan dit artikel? Omdat ik een beetje flauw ben van de zoveelste gids. Er zijn tientallen gidsen met geautomatiseerde en bijeengeraapte content, makkelijke Google maps er naast en affiliates links met "stuur dit bedrijf een bloemetje". Er zit 0,0 meerwaarde in, want zeg nou zelf, wie maakt gebruik van dit soort gidsen? Er zijn in Nederland hooguit 2 a 3 die bestaansrecht hebben, en de rest heeft geen meerwaarde. Misschien moet Google zijn duplicate content filter ook eens op de gidsen toepassen.

Zelf doen
Ook is het veel makkelijker, en loont het meer om zelf content op je site te hebben die voorziet in informatie over bepaalde onderwerpen. Je vangt zelf de bezoekers af en bent niet afhankelijk van een externe gids die de bezoekers niet heel efficiënt doorstuurt.

Trouwens, ik wilde nog een Analytics gidsje maken, iemand die een vermelding wil? €199 per jaar 😉

Click to activate social bookmarks