Serverside Google Tag Manager (GTM)

Waarom S-GTM nu implementeren?

Steeds vaker worden 3rd party tools of externe domeinen geblokkeerd door browsers. Hierdoor komen minder metingen op een juiste manier aan bij de divere tools als Google Analytics 4, Facebook, Tiktok, Snapchat, enz. Door te gaan werken met een eigen server waar de data heen gestuurd wordt heb je dit proces in eigen hand. Er worden eigen first party domeinen gebruikt, dus niet deze URLs:

  • googletagmanager.com/gtm.js?id=GTM-ABCDE
  • googletagmanager.com/gtag/js?id=G-12345678&l=dataLayer&cx=c
  • region1.google-analytics.com/g/collect?v=2&tid=G-12345678>m=45je3an0&_p=[knip]


Maar deze:

  • log.andrescholten.nl/tagger.js?id=andre
  • log.andrescholten.nl/logger.js?id=andre&l=dataLayer&cx=c
  • log.andrescholten.nl/g/collect?v=2&tid=G-12345678>m=45je3an0&_p=[knip]


Het voorbeeld hierboven is hoe het op deze site werkend is. Op de tussenliggende server kun je privacy gevoelige data van klanten uit de meting halen voor het naar de externe partijen gaat. Zo heb je een extra garantie dat de codes die de partijen zelf leveren niet je hele website afscannen op email adressen. Metingen die zowel client- als serverside worden verstuurd worden automatisch ontdubbeld als alles goed ingesteld staat.

Door mijn ervaring als specialist met 500+ GTM containers en het vele malen opzetten van de serverside GTM container kan ik dit hele proces binnen 2-4 uur voor je afronden. Eventueel kunnen we daarna de metingen naar wens uitbreiden.

Klinkt goed, regel het maar voor mij!