Google Analytics link tagging optimaal maken voor SEO

Stel, je hebt een mooie link ingekocht gekregen op een prominente site en je wilt hem mooi in kaart brengen in Google Analytics apart van je andere inkomende links. Normaal gesproken zou je dat doen door middel van het aanbrengen van zogenaamde tags die gelezen worden door je webanalytics pakket. Een voorbeeld hiervan is:

test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog

Je vertelt daarmee aan Google Analytics dat het bezoek dat binnenkomt op deze pagina opgeslagen moet worden onder de bron "tla" met als medium "cpc" en als keyword de tekst die gebruikt wordt in de link "seo-blog".

Maar gaan tagging en SEO samen?
Nee, wat er in feite gebeurd is dat Google elk apart adres als een nieuwe pagina ziet. En ja, die kan dezelfde content hebben als een andere waardoor je duplicate content en verspreiding van linkpopulariteit krijgt. In theorie zou 1 pagina (test.html) honderden keren geïndexeerd kunnen worden:

test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog
test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=dhtml-blog
test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=andre
enz.

Kijk maar eens in Google en zie het gebeuren:

Oplossing
Mijn collega (Peter Meindertsma de Popkwiz man) zat ook met dit probleem, daar moest dus een oplossing voor komen. Je wil je links kunnen taggen maar ook SEO technisch alles goed voor elkaar hebben. De oplossing die ik hiervoor bedacht heb is als volgt:

Plaats dit script op de volgende manier in je code:

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script>
<script src="hash-to-querystring.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>

Wat doet het script dan precies?
Wanneer dit script geïmplementeerd is kun je het taggen doen op deze manier:

test.html#utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog

Let vooral op de hash (#) in plaats van het vraagteken. Het script laat Google Analytics geloven dat de hash een vraagteken is. Met andere woorden: Google Analytics meet de link met bijbehorende variabelen gewoon zoals het hoort en SEO technisch gezien kan de # geen kwaad omdat die genegeerd wordt.

In het nieuwe Google Analytics meetscript kan dit veel simpeler: plaats pageTracker._setAllowAnchor(true) in de code en GA werkt ook met de #.

Click to activate social bookmarks

 

21 thoughts on “Google Analytics link tagging optimaal maken voor SEO

  1. het verhaal is wel duidelijk, maar ik snap het doel niet zo: Oorsprong van een link hou je toch netjes bij via de referrer? Dit ziet er namelijk uit als iets wat in latere tijden problemen op gaat leveren: je gebruikt een methode voor iets waar hij niet speciaal voor bedoelt is....

    kan google analytics niet omgaan met referrer?

  2. Ha Nanne: je hebt helemaal gelijk, maar aangezien deze methode al jaren werkt verwacht ik dat hij ook nog wel even blijft werken.
    En ja: Google Analytics kan wel omgaan met referrer, alleen wil je soms bepaalde links kunnen onderscheiden omdat dat niet gewoon referrers zijn maar bijvoorbeeld achter een SEO vriendelijke bannercampagne hangen. Die bannercampagne wil je dan in kaart brengen, dus meerdere referrers in 1 campagne.

  3. Eigenlijk is het dus een missende feature in analytics? "tel deze referrers op", of "koppel deze referrers aan...."

    hmm.. 😀

  4. ps: je zou natuurlijk op basis van de referrer wel of niet het stukje analytics code kunnen aanbieden. dus speciale analytics voor bepaalde referres. das erg lomp, ik weet het, maar misschien een idee ....

  5. Als je toch aan het cloaken gaat, kun je dit dan niet beter serverside doen met correcte redirect voor Google en een met data voor de gebruiker 😉

  6. Cloaken zou ik het niet echt noemen, je kunt het taggen nu achter de # doen ipv achter de ?. En je maakt GA dan capabel om daar mee om te kunnen gaan.
    Natuurlijk kun je dit serverside afvangen, maar dan ga je al je getaggede inkomende links voor Google redirecten, en dat wil je liever niet.

  7. Ik zou normaal gesproken ook voor de optie gaan die Roy beschrijft, maar leuk dat dit alternatief nu wordt aangeboden waarbij cloaking niet nodig is!

  8. Hey! Even tussendoor: iemand geïnteresseerd in een baan op het gebied van SEO/SEM? Heb je een passie voor internet? Ik heb een aantal goede aanbiedingen gevonden op deze website:

    http://www.internetadvantage.org/workwithus.asp

    Ik zou zeker even kijken want het zijn zeer interessante functies voor mensen die verstand hebben van Search Engine Optimization en Search Engine Marketing.

  9. De manier waarop je het verteld: alsof je er zomaar tegenaan liep slaat echt nergens op. Het is wel duidelijk dat je zelf van die partij bent. Verder eens met Joost.

  10. Bedankt voor de uitleg en de bijbehorende javascript. Ik heb deze geïmplementeerd op alle pagina's, dus ook de pagina's waarvan de URL geen #-teken bevat, en kreeg vervolgens ook een javascript-error op de pagina's welke geen #-teken in de URL hadden staan. De error was als volgt: 't4u_page.substring is not a function' op line 20 van
    hash-to-querystring.js. Nu heb ik em als volgt aangepast:
    this.search = t4u_page.substring(t4u_page.indexOf('?')); veranderd in this.search = t4u_page.href.substring(t4u_page.href.indexOf('?'));

    Of is dit onjuist?

  11. Ben me momenteel wat beter aan het verdiepen van de mogelijkheden van Analytics, buiten de standaard mogelijkheden waar ik al tijden mee werk.

    Heb ik het goed dat bovenstaande in je blogpost tegenwoordig ondersteund wordt door "pageTracker._setAllowAnchor(true);" toe te voegen (in het geval van ga.js dan, voor urchin.js zou het "_uanchor = 1;" zijn). Of sla ik hiermee de plank volledig mis?

  12. De enige vraag is dan:

    #utm_source=email#utm_medium=tell-a-friend

    of

    #utm_source=email&utm_medium=tell-a-friend

Comments are closed.