Google Analytics link tagging optimaal maken voor SEO

Stel, je hebt een mooie link ingekocht gekregen op een prominente site en je wilt hem mooi in kaart brengen in Google Analytics apart van je andere inkomende links. Normaal gesproken zou je dat doen door middel van het aanbrengen van zogenaamde tags die gelezen worden door je webanalytics pakket. Een voorbeeld hiervan is:

test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog

Je vertelt daarmee aan Google Analytics dat het bezoek dat binnenkomt op deze pagina opgeslagen moet worden onder de bron "tla" met als medium "cpc" en als keyword de tekst die gebruikt wordt in de link "seo-blog".

Maar gaan tagging en SEO samen?
Nee, wat er in feite gebeurd is dat Google elk apart adres als een nieuwe pagina ziet. En ja, die kan dezelfde content hebben als een andere waardoor je duplicate content en verspreiding van linkpopulariteit krijgt. In theorie zou 1 pagina (test.html) honderden keren geïndexeerd kunnen worden:

test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog
test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=dhtml-blog
test.html?utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=andre
enz.

Kijk maar eens in Google en zie het gebeuren:

Oplossing
Mijn collega (Peter Meindertsma de Popkwiz man) zat ook met dit probleem, daar moest dus een oplossing voor komen. Je wil je links kunnen taggen maar ook SEO technisch alles goed voor elkaar hebben. De oplossing die ik hiervoor bedacht heb is als volgt:

Plaats dit script op de volgende manier in je code:

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js" type="text/javascript"></script>
<script src="hash-to-querystring.js" type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXXXX-X";
urchinTracker();
</script>

Wat doet het script dan precies?
Wanneer dit script geïmplementeerd is kun je het taggen doen op deze manier:

test.html#utm_source=tla&utm_medium=cpc&utm_term=seo-blog

Let vooral op de hash (#) in plaats van het vraagteken. Het script laat Google Analytics geloven dat de hash een vraagteken is. Met andere woorden: Google Analytics meet de link met bijbehorende variabelen gewoon zoals het hoort en SEO technisch gezien kan de # geen kwaad omdat die genegeerd wordt.

In het nieuwe Google Analytics meetscript kan dit veel simpeler: plaats pageTracker._setAllowAnchor(true) in de code en GA werkt ook met de #.

Click to activate social bookmarks