Google Analytics ecommerce transacties annuleren

Vorige week kreeg ik het verzoek om in het account van een klant een aantal ecommerce transacties te annuleren. Wat was er namelijk gebeurd: er was een nep-bestelling geplaatst met een gigantisch hoog bedrag:

Je denkt dat de linkerkant van de lijn op 0 staat, maar in werkelijkheid zijn hier goede omzetten gemaakt. Ze vallen alleen in het niet door de enorme uitschieters aan de rechterkant. Dat ging om enkele transacties van ongeveer €5.000.000 totaal.

De nadelen

De nadelen kun je wel raden, ontzettend veel rapporten leveren rare cijfers. De gemiddelde orderwaarde gaat enorm omhoog. De omzetten van de campagnes die de bezoeken aangeleverd hebben gaan omhoog. De waarde per bezoek van die campagne klopt niet meer, enz, enz. En in de komende maanden en jaren dat je deze periode in een analyse meeneemt zul je steeds deze rare piek zien. Ik zou haast zeggen: je data is gewoon niet meer werkbaar.

De halve oplossing

De meeste simpele oplossing is door het eenvoudigweg maken van een segment waarin je alle bezoeken met rare transacties uitsluit. Dat kan er zo uit zien:

Dit werkt alleen als de rare transacties duidelijk van de normale te onderscheiden zijn. In andere gevallen moet je toch de echte oplossing gebruiken:

Hoe annuleer je een transactie

Om een transactie te annuleren moet je op zoek gaan naar alle gegeven die je over de transactie kunt vinden. Dus welke affiliatie, producten, SKU's, bron, medium, zoekwoord, enz. zijn er gebruikt in de meting op de bedanktpagina. Ik neem als voorbeeld een transactie die er als volgt uit ziet, de gegevens die hier staan heb ik stuk voor stuk uit Google Analytics gehaald:

pageTracker._addTrans("order-123", "", "1090170.00", "0.00", "0.00", "Assen", "", "Nederland");
pageTracker._addItem("order-123", "prod-456", "Duplo blokje", "Speelgoed", "36339.00", "30");
pageTracker._trackTrans();

Het totaal bedrag is net over de 1 miljoen heen. Stel dat ik deze transactie wil annuleren moet ik de volgende code gebruiken:

pageTracker._addTrans("order-123", "", "-1090170.00", "0.00", "0.00", "Assen", "", "Nederland");
pageTracker._addItem("order-123", "prod-456", "Duplo blokje", "Speelgoed", "36339.00", "-30");
pageTracker._trackTrans();

Let op: in de transactie wordt het orderbedrag negatief, hetzelfde doe je met de 2 velden er na (belasting en verzendkosten). En in de item regel blijft het bedrag positief maar wordt het aantal bestelde producten negatief neergezet.

De juiste bron
de volgende stap is het opzoeken van de bron van het bezoek. Stel dat het in dit geval iemand is geweest die op "duplo" heeft gezocht in Google en op de AdWords advertentie heeft geklikt. Je gaat naar je betreffende site, je gooit al je cookies van die site weg. Dan ga je naar Google en doe je dezelfde zoekactie. Je klikt op de AdWords advertentie en landt op de site. Als je dit niet doet heb je kans dat AdWords bijvoorbeeld 1 miljoen in de plus staat en direct verkeer 1 miljoen in de min. De transactie is dan wel geannuleerd, maar de data binnen de verkeersbronnen klopt nog steeds van geen kant. (Deze fout had ik dus gemaakt en hoeven jullie nu niet meer te maken 😉 )

Vervolgens kun je de nieuwe annulerende ecommerce code via de adresbalk aan Google Analytics doorgeven:

Plak de volledige code als 1 regel voorafgaand met "javascript:" in je adresbalk en druk op enter. Er wordt nu een ecommerce meting verstuurd die de foutieve transactie annuleert.

Het resultaat

Het resultaat is dat wanneer je het transactie rapport bekijkt en een periode selecteert waarin beide transacties staan (de foute en de annulerende) ze beide niet meer zichtbaar zijn. In de omzet grafiek zie je nog wel een piek, maar ook een dal op de plek van de annulering. De omzetten die toegekend worden aan de verkeersbronnen kloppen weer, enz. enz. Een veel betere situatie met mooie opgeschoonde data.

In mijn geval moest ik 5 transacties annuleren en dat kostte me dik 2 uur, eerst 5 keer fout, toen 5 keer goed maar met verkeerde bron, toen 5 keer om de omzetten van de verkeersbronnen goed te krijgen, en als laatste nog 2 omdat ze niet allemaal goed doorgekomen waren. Elke keer de cookies verwijderen en ook controleren of je in Analytics niet je eigen IP adres uitsluit, anders moet je dat filter even uit zetten. Het is dus niet heel makkelijk, eigenlijk zou in Google Analytics zelf een "verwijder" knop naast de transacties moeten komen te staan 😉

Click to activate social bookmarks