Google Analytics cookie en meerdere domeinen

googlecookie.jpgVeel mensen die met Google Analytics werken zullen hier wel eens tegenaan gelopen zijn: je hebt meerdere domeinen binnen je website die je niet goed in Google Analytics krijgt. Dat kan een kassa zijn die bij een andere partij gehost wordt, of gewoon voor elke dienst van je bedrijf een andere site. Het probleem is wanneer bezoekers overstappen naar het andere domein ze daar gezien worden als bezoek vanuit het eerste domein, en de originele bron (Adwords, Banners, enz) daarmee verloren gaat. Vooral met externe kassasystemen is dit echt een probleem omdat zo niet meer achterhaald kan worden via welke bron de bezoeker binnengekomen was.

Google Analytics heeft hier een oplossing voor: links en formulieren die naar andere domeinen verwijzen kunnen voorzien worden van een stukje code (__utmLinker, __utmLinkPost, pageTracker._link, pageTracker._linkByPost). Deze code zorgt er voor dat alle bestaande data vanuit de cookie van de bezoeker overgeheveld wordt naar het andere domein. Hierdoor blijft de oorspronkelijke bron bewaard en kan inzichtelijk gemaakt worden welke bronnen goed renderen.

Maar er is 1 nadeel: elke link en elk formulier moet voorzien worden van deze code.

Ik heb een situatie gezien waarin een bedrijf 24 websites had, en alle onderlinge links moesten van deze code voorzien worden. Handmatig dus bijna niet te doen, en om dat op te lossen heb ik een script gemaakt wat dit geheel automatisch doet. Je geeft de zogenaamde 'interne' domeinen op, en alle onderlinge links en formulieren worden voorzien van de juiste code.

Het tracking script

Om alles goed te laten werken moet het tracking script ook aangepast worden. 2 extra regels moeten er voor zorgen dat de data in goede banen wordt geleid:

<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-XXXXX-1");
pageTracker._setDomainName("none");
pageTracker._setAllowLinker(true);

pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
</script>

En voor de oude situatie:

<script src="http://www.google-analytics.com/urchin.js"
type="text/javascript"></script>
<script type="text/javascript">
_uacct = "UA-XXXXX-1";
_udn = "none";
_ulink = 1;

urchinTracker();
</script>

Het multi domein script

Vervolgens moet het Google Analytics Multidomain script helemaal onderaan de broncode geplaatst worden (vlak voor de </body>). Wel zijn er nog 2 kleine aanpassingen in het script nodig, helemaal bovenaan moeten de volgende instellingen gedaan worden:

var externalDomain = ".domein1.nl website2.nl kassa.nl";
Plaats daar alle domeinen in waarnaar de verwijzende links en formulieren aangepast moeten worden.

var new_ga_script = true;
Gebruik je het nieuwe ga.js script, dan true, en in het geval van de oude urchin.js zet je de waarde op false.

Handig? Gebruik je het? Laat het even weten 😉

Click to activate social bookmarks