Een nieuwe site lanceren, vraag een SEO expert!

Het gebeurd best vaak dat er besloten wordt een nieuwe versie van een site te lanceren. Een nieuw uiterlijk en/of verbeterde functionaliteit eventueel samengaand met een nieuwe huisstijl. Maar dan zien de bezoekersaantallen na de lancering er als volgt uit:

daling.png

Een groot deel van de bezoekers is weggevallen. Hoe kan dat nou? Een nieuwe site zou oude bezoekers toch niet weg moeten houden? Is de nieuwe site dan niet zo goed? Hierop is vaak maar 1 antwoord: er is geen rekening gehouden met zoekmachines...

Foute volgorde, verkeerde prioriteiten
Ik zie het heel vaak gebeuren dat er voor vele euro's geïnvesteerd wordt in een nieuwe site met alles wat er op en aan hoort. Alle partijen zijn lang bezig geweest voor het eindresultaat: vormgevers, webdevelopers, marketeers en alle aanverwante beroepen. Maar geen zoekmachine experts, die worden vaak in de laatste fase of zelfs na de lancering aangesproken met alle gevolgen van dien. Vaak is de zoekmachine expert iemand die van alle onderdelen binnen een site goed op de hoogte is: usability, layout, code, structuur, content, enz. Die persoon zou dus vanaf het begin betrokken moeten worden om in alle onderdelen een vinger in de pap te hebben. Zo hoeft er niets achteraf opgelapt te worden en hoeft lancering ook niet uitgesteld te worden (wat toch al niet vaak gedaan word om marketingtechnische redenen). Ook kan hij de verhuizing van de oude naar de nieuwe site in goede banen leiden.

De lancering

Redirects
Wat moet er dan allemaal gebeuren bij het lanceren van de nieuwe site? Kort gezegd moeten alle oude pagina's doorgestuurd worden naar hun nieuwe plekje. Dit moet gebeuren met zogenaamde 301 redirects die aan de zoekmachines vertellen waar de nieuwe pagina's te vinden zijn. In het geval van gigantische aantallen URL's kan er gekozen worden om alleen de populairste te redirecten. Vaak is het zo dat 10% van de pagina's voor 95% van het bezoek zorgt, die moeten dus sowieso geredirect worden.

Controleer ook in de Google Webmaster Central welke pagina's veel inkomende links hebben, of welke pagina's inkomende links vanaf een hoge pagerank hebben. Dat zijn ook indicatoren die aangeven of het de moeite is een pagina te redirecten.

404 pagina meten
Om goed bij te kunnen houden welke bezoekers verkeerd terecht komen is het een goede zaak om bij te houden hoe ze op de 404 (page not found) pagina komen. Hierdoor kunnen vlak na de lancering extra redirects ingesteld worden voor een goede afhandeling. Ook de Google Webmaster Central geeft een overzicht welke 404 pagina's hun spider voor zijn neus gekregen heeft, en ja: ook die pagina's redirecten. Daarnaast is het doormeten van je 404 pagina sowieso een goed gebruik.

Inkomende links laten aanpassen
Natuurlijk heb je lang niet op alle inkomende links invloed, maar probeer zoveel mogelijk links om te laten zetten naar de nieuwe adressen. Hierdoor worden die links weer rechtstreekse links in plaats van dat ze via een redirect linken.

Redirects intact houden
Het kans soms jaren duren voordat zoekmachines de oude URL's in zijn geheel links laten liggen. Laat daarom gewoon de redirects staan. Ook voor de inkomende links die niet aangepast (kunnen) worden is het goed de redirects te handhaven aangezien je anders hun 'stem' kwijt raakt.

Vraag de expert
Het klinkt allemaal best simpel, maar dat is het niet. Neem de gok dus niet maar laat een expert de vernieuwing begeleiden. Hoe groter het aandeel van zoekmachines voor je site is hoe minder je het risico wil lopen dat het fout gaat.

Click to activate social bookmarks