De meta revisit-after mythe uitgelegd

Een aantal keer ben ik al in discussie geweest met een webbouwer over het meta revisit-after element. En nu vond ik het wel eens tijd om uit te leggen wat de waarheid is achter deze mythe uit Vancouver.

Iedereen heeft de volgende tag vast wel eens gezien:

<meta name="revisit-after" content="15 days">

De mythe is dat je met het plaatsen van dit element in de <head> je aan kunt geven hoe lang de zoekmachines kunnen wachten voordat ze weer langs moeten komen. Alleen als je nog eens goed nadenkt zul je wel beseffen dat dit 100% onzin is omdat de zoekmachines zelf wel bepalen hoe vaak en wanneer ze langs komen.

Dit element is ooit ingevoerd door zoekmachine software SearchBC dat gebruikt werd op de site Vancouver Webpages. SearchBC is een lokale zoekmachine die alleen maar zoekt in domeinen met de extensie .com, .net en .org die gevestigd zijn in British Columbia en .bc.ca en .ca die uiteraard uit dat gebied komen. De periode moet voor dat systeem in dagen aangegeven worden en niet 1 maanden zoals ook vaak gebeurd.

Doordat enkele webbeheerders dit element overgenomen hebben is het langzamerhand zijn eigen leven gaan leiden. Inmiddels zijn 100.000'en sites 'besmet' met dit element tot groot vermaak van degenen die de mythe kennen. Je komt ze ook in alle variaties tegen:

<meta name="revisit-after" content="3 hours">
<meta name="revisit-after" content="15 days">
<meta name="revisit-after" content="2 months">
<meta name="revisit" content="15 days">

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hem een paar jaar geleden ook gebruikt heb omdat ik het wel heel interessant vond om zelf te kunnen bepalen wanneer ik gespiderd moest worden. Inmiddels ken ik de mythe en zal deze dan ook proberen wereldkundig te maken voor nederlandstaligen.

Click to activate social bookmarks