Breadcrumbs, verplichte kost voor elke site

Het is een mooi sprookje wat bijna elke Nederlander wel kent: Hans en Grietje die broodkruimels achterlaten om de weg terug te kunnen vinden. Deze methode heeft zijn weg gevonden naar het internet en heeft er dezelfde naam gekregen als in het sprookje: breadcrumbs.

Breadcrumbs zijn dus bedoeld om de weg terug te kunnen vinden, maar hoe ziet dat er uit voor een website? De volgende situatie geeft een overzicht van een kleine website weer:

scheme.gif

Een goede website heeft altijd een hiërarchische structuur zoals bovenstaand schema (ook hele grote websites kunnen een verzameling zijn van een aantal van deze structuren). Op het moment dat ik door deze site navigeer zullen bovenaan de pagina de betreffende breadcrumbs staan die het pad vanaf de homepage aangeven. Dus voor de pagina's "Rood" en "Fiets" zullen de breadcrumbs er zo uitzien:

  • Winkel > Auto > Rood
  • Winkel > Fiets

Wat is nou het grote voordeel van het weergeven van de breadcrumbs: het overzicht. Iemand die binnenkomt op de "Rood" pagina zal direct zien waar hij zich in de site bevind. Hij weet dat hij in de winkel bij het onderdeel auto op het type rood gekomen is. De volgende keer hoeft een bezoeker dus niet opnieuw via de afgelegde weg naar de site te komen maar kan hij de weg ook vinden vanaf de homepage.

Er zijn veel mensen die wel iets weten te vinden op het internet terwijl ze niet precies weten waar het staat. Wat ze wel weten is het pad dat ze de vorige keer afgelegd hebben om het te vinden, dat kan het ingeven van een zoekopdracht zijn of het volgen van een link vanaf een andere site. In dat proces loopt de bezoeker altijd de kans dat het toenmalig afgelegde pad er niet meer is en het gezochte niet meer terug kan vinden. Daarom wil je zelf controle hebben over die paden. Als je site de bezoeker direct al duidelijkheid had gegeven over de plek waar hij zich in de site bevond hoefde hij niet opnieuw een bepaald pad af te leggen maar kon hij de pagina ook vinden vanaf de homepage.

Ook als navigatiemiddel is het een handig hulpmiddel: mensen zien hoe de structuur van de site opgebouwd is en voelen zich vertrouwd met de site omdat ze niet snel de weg kwijt raken. Hoe vaak gebeurd het dat mensen binnen een site een interne link in een nieuw scherm openen om zo de vorige pagina niet kwijt te raken... Verder zijn ze makkelijk om de bovenliggende pagina van een bepaalde pagina te bereiken. In het geval van de eerdergenoemde site kun je dus van de "Rood" pagina naar de "Auto" pagina om andere auto's te bekijken.

Het laatste voordeel wat ook zeker belangrijk is: breadcrumbs zorgen voor een goede interne linkstructuur, en daar zijn zoekmachines blij mee. In het geval van de voorbeeld site krijgen de pagina's de volgende inkomende links:

  • Winkel: 6 stuks (Auto, Fiets, Blauw, Rood, Groot, Klein)
  • Auto: 2 stuks (Blauw, Rood)
  • Fiets: 2 stuks (Groot, Klein)

Al die links hebben de juiste tekst die ook over de betreffende pagina gaat. Dus zonder het handmatig aanbrengen van interne links tussen pagina's heb je al de basis voor een goede linkstructuur staan. Bij grotere sites zul je zien dat deze structuur een goede leidraad is voor zoekmachines om via elke willekeurige pagina de structuur van de site in te duiken om zo alle pagina's te vinden.

Click to activate social bookmarks