Bounce rates zeggen niet altijd wat je denkt

Een interessante metric die "bounce rate" of in het Nederlands "weigerings percentage". In de basis geeft dit percentage aan welk deel van de binnenkomende bezoekers direct weer de site verlaten. Interessant om eens verder te bekijken, want er valt vaak winst te halen met het analyseren hiervan.

Wat is het precies

Zoals in de intro al gezegd is geeft de bouce rate het percentage bezoekers weer die bij binnenkomst direct weer afhaken. In de praktijk: iemand zoekt op "files" om wat meer over bestanden te weten te komen en ziet voornamelijk sites die over auto's in de rij gaan. Toch klikt hij op een site om te zien of het inderdaad niet is wat hij zoekt. Na een kleine check is het wel duidelijk en verlaat hij de site weer. En hoppa, de bounce-rate maakt weer een lichte stijging door.

Het voorbeeld dat ik noem is wel overduidelijk natuurlijk, toch gebeurt het vaak genoeg. Dagelijks zoeken miljoenen mensen in Google naar iets, en tijdens deze zoekopdrachten worden pagina's van websites snel gescanned en weer verlaten. Hierdoor zou je zeggen dat het feit dat mensen afhaken heel normaal is, dat is ook zo. Ware het niet dat enkele factoren extern en niet of nauwelijks te beïnvloeden zijn, en dat enkele factoren heel goed beïnvloed kunnen worden.

Externe factoren
Het kan zijn dat er links naar je site geplaatst zijn die een verkeerd verwachting scheppen. Als jij een fietsenboer bent en iemand linkt met het woord "autoboer" naar je site gaan mensen met die verwachting naar je site toe.
De kwaliteit van de zoekmachines speelt ook een grote rol: er zijn zoekmachines die denken dat je het over A hebt terwijl je site eigenlijk over B gaat. Hierdoor zullen er ook weer bezoekers zijn die met geheel verkeerde verwachtingen je site binnen kwamen.

Interne factoren
Er zijn mogelijkheden te bedenken waardoor zoekmachines denken dat je het over A hebt terwijl je B bedoelt. Dit kan komen door keyword-loze titels te gebruiken die attractief maar niet relevant zijn. Verder zien we helaas nog wel eens sites die intentioneel woorden op een pagina plaatsen die niet echt bij de pagina horen (lees: spam). Wanneer mensen dan op de pagina komen voor dat woord zullen ze hem niet zien en de site weer verlaten.

Wat is een goede bounce rate

Alle factoren in ogenschouw nemend is hier echt geen zinnig woord over te zeggen. Bepaalde onderwerpen hebben nou eenmaal hogere bounce-rates: verzekeringen bijvoorbeeld. Men scant heel snel veel sites af puur om een prijs te bekijken. Terwijl postzegelverzamelaars geneigd zijn alle pagina's in een site langs te klikken alvorens verder te surfen. Daarnaast spelen er dus een aantal eerdergenoemde factoren mee die per pagina weer anders zijn, onderling pagina's vergelijken is dus ook niet heel waardevol.

Meten
Een goede manier om toch iets met de bounce rate te doen is het maken van een nulmeting. Vanuit deze basis meting kunnen trends bekeken worden: zo kun je een verlaging realiseren en ook monitoren. Werk op deze manier naar een bounce-rate toe die voor jouw gevoel acceptabel is.

Wat zijn de valkuilen

Let op: een valkuil die Google Analytics in zich heeft is het weergeven van een bounce-rate geheel buiten zijn context. In het scherm "Top Content" staan de meest bekeken pagina's van je site onder elkaar. Hierin staat ook de kolom bounce-rate, en die kan wel eens voor verassingen zorgen:

Dit getal zegt alleen iets over de mensen die binnenkwamen op die pagina vanuit een externe bron!

Voorbeeld: er kunnen 100.001 unieke pageviews op een pagina zijn die een bounce-rate van 100% heeft. Eerst schrik je, je denkt dat iedereen die pagina k** vind. Maar als je verder gaat analyseren kan het zijn dat 100.000 vanuit een andere pagina binnen de site kwamen en 1 iemand vanuit een zoekmachine. Deze ene persoon was de enige die vanuit een externe bron binnenkwam op deze pagina, wanneer hij dus de site direct verlaat is je bounce rate 100%. En dat zegt natuurlijk helemaal niets.

Waar staat het dan wel goed
In het scherm "Top Landing Pages" staan alleen de getallen die horen bij de landingen die op die pagina gerealiseerd zijn. In bovengenoemd voorbeeld zou het aantal landingen dus op 1 staan, en daarvan is het niet erg dat de bounce rate 100% is. Let er dus op dat je de bounce rate uit het juiste scherm op een juiste manier interpreteert.

Click to activate social bookmarks