AdWords naar Yahoo arbitrage

goohoo1.gifEr is vorig en ook dit jaar al aardig wat geschreven over arbitrage het behulp van de grote zoekmachine reuzen. Wat betekent arbitrage dan precies volgens de Van Dale:

3 [hand.] gelijktijdige prijsberekening op verschillende plaatsen van dezelfde goederen, wissels of effecten

Hoe werkt het
Voor de zoekmachine arbitrage betekent dit dat er op 2 plekken een verschillend bedrag voor 1 keyword geboden word. Met andere woorden goedkoop inkopen en duur verkopen. Concreet betekent dit dat je een bezoeker binnenhaalt met bijvoorbeeld Google AdWords (de advertenties naast en boven de echte zoekresultaten) op een pagina die weer gevuld is met Google AdSense. Natuurlijk staat er ook wat 'normale' content om de Quality Score van die pagina niet negatief te beïnvloeden, maar de pagina zelf voegt vaak niets toe. Hierdoor zullen bezoekers vaak door klikken via de duurdere AdSense, en op dat moment wordt er geld verdient. Meer uitleg over het hoe en wat is hier te vinden.

Mening
Mijn mening over dit fenomeen is vrij helder: de betreffende pagina voegt niets toe, de betreffende advertentie voegt ook niets toe en je krijgt na een zoekopdracht en een klik opnieuw weer zoek resultaten. Waardeloos dus, en het meest irritante: Google zou het heel simpel kunnen verhelpen. Gewoon verbieden dat men vanaf een AdWords klik op een pagina met AdSense komt. Ze controleren die pagina toch al om de Quality Score te bepalen, dan direct ook dat even checken toch?

Van Google naar Yahoo?
Een nieuw fenomeen in dit soort arbitrage zaken kwam ik tegen op dit keyword welke mij een advertentie toont naar deze pagina. Vervolgens krijg ik daar weer zoek resultaten te zien die niets anders zijn een kopie van de advertenties op deze pagina. Hier wordt dus Google AdWords gebruikt om bezoek te genereren voor de Yahoo! Search Marketing advertenties. Dit noem ik op 3 manieren een vervuiling:

  1. Vervuiling van AdWords door loze advertenties
  2. Vervuiling van het Internet door waardeloze pagina's
  3. Vervuiling van het Yahoo! Search Marketing netwerk door misplaatste advertenties op waardeloze pagina's

Wat vinden jullie hiervan, kloppen mijn 3 punten? Zouden Google en Yahoo hier iets aan moeten doen? Moeten partijen die soortgelijke technieken gebruiken verwijderd worden uit de netwerken?

Click to activate social bookmarks