6 gave KPI’s voor SEO

Hoe hou je de algehele voor- of achteruitgang bij van een SEO traject? Hoe weet je precies wat de effecten zijn van je ondernomen acties. De meest voor de hand liggende methode is direct ook een hele oude: het bijhouden van je rankings en bezoekers op de voor jouw belangrijke woorden. Maar is dat genoeg?

Natuurlijk is het belangrijk dat je op een voor jou belangrijk keyword goed positioneert. Hoe hoger in de top 10 van Google hoe meer bezoek je krijgt. Maar als je alleen gaat focussen op de prestaties van dit woord heb je geen inzicht in andere zaken die ook beïnvloed worden door SEO. Je meet de prestatie van een auto toch ook niet alleen af aan zijn topsnelheid? Acceleratie, wegligging, koppel, en nog vele andere zaken spelen mee in die topsnelheid.

Wat zou je dan nog meer bij moeten houden qua SEO? Hieronder staan 6 KPI's die je een beter beeld geven. Ik heb de getallen van mij eigen site voor de maanden juni en juli bij de KPI's gezet om jullie een beeld te geven van de mogelijkheden van een betreffende KPI.

Een KPI is een Key Performance Indicator, een getal waaraan je je performance kunt zien. Op basis van een KPI kun je een doel stellen. Stel dat mijn doel verdubbeling van het bezoek is, dan is de metric "visitors" mijn KPI waaraan ik kan zien wat de actuele status is en of ik mijn doel haal. Meer info over KPI's.

Bedrijfsnaam versus niet-bedrijfsnaam ratio

Hoe verhouden het aantal zoekopdrachten op je bedrijfsnaam/merknaam/ zich tegenover de overige zoekwoorden? Als deze verhouding scheef is en je bedrijfsnamen onevenredig veel bezoek opleveren is er iets aan de hand. Het lijkt er op dat de gemiddelde pagina op je site niet echt veel bezoek oplevert en je bezoek nogal afhankelijk is van een paar woorden. Er moet dus gewerkt worden aan de non-bedrijfsnaam pagina's zodat deze meer bezoekers binnen gaan halen op diverse zoekwoorden.

Voor andrescholten.nl
Juni: 6.3%
Juli: 6.8%
Het aandeel naam zoekopdrachten is iets groter geworden, maar verder niets geks. Dit getal geeft wel mooi aan dat ik niet van mijn eigen naam afhankelijk ben en er veel meer woorden zijn waar de site op te vinden is.

Aantal unieke pagina's

Dit lijkt een simpele KPI maar is wel zeer handig om bij te houden. Het gaat er niet om wie de grootste heeft, maar wie de kleinste schommelingen ziet. De beste index om dit bij te houden is niet het aantal pagina's wat uit je database rolt, maar het aantal pagina's dat de zoekmachines kennen. Hieraan is te zien of al je pagina's goed gevonden kunnen worden en of er niet opeens een groep pagina's verdwijnt. Stel dat je op een ochtend opnieuw deze KPI bekijkt en hij opeens 5000 hoger is dan de week er voor? Dan weet je dat een zoekmachine iets gevonden heeft wat hij daarvoor niet kende, tijd om op onderzoek uit te gaan dus.

Met de volgende truc is makkelijk na te gaan welke nieuwe pagina's Google bijvoorbeeld gevonden heeft: zoek naar site:www.website.nl, en plaats vervolgens "&as_qdr=w1" achter het adres in je adresbalk. Op die manier laat Google zien welke pagina's hij in de laatste week ontdekt heeft.

Let op: Google heeft veel datacenters die niet 1 op 1 hetzelfde zijn, niet alle schommelingen in dit getal betekenen dus iets voor je indexatie.

Voor andrescholten.nl
Juni: 129 pagina's
Juli: 130 pagina's
Precies 1 pagina er bij, en dat klopt. Ik heb onlangs een contactpagina toegevoegd en tijdelijk wat minder (niet) geblogt.

Pagina's die extern verkeer trekken

Welk deel van alle geïndexeerde pagina's halen daadwerkelijk bezoek binnen? Je kunt wel 100 pagina's in de zoekmachines hebben staan, maar als er maar 10 daadwerkelijk bezoek binnenhalen is er iets mis. De pagina's worden slecht gevonden en hebben dus zeker aandacht nodig. In een goed geoptimaliseerde site zou dit getal op 100% moeten liggen. Elke pagina moet tenminste 1 bezoeker kunnen binnenhalen.

Voor andrescholten.nl
Juni: 100%
Juli: 100%
De blogs, de pagina's die er toe doen, hebben allemaal een bezoeker binnen weten te halen, een goed teken.

Keywords per pagina

Op hoeveel keywords wordt een gemiddelde pagina gevonden? Dit getal geeft precies aan hoe groot je long tail is. Hoe hoger dit getal hoe meer woorden er in je long tail zitten. Het is dus een mooi streven om dit getal na verloop van tijd hoger en hoger te krijgen. Dat betekent dus dat je de content rijk moet maken met een diversiteit aan mogelijk gezochte woorden.

Voor andrescholten.nl
Juni: 17.2
Juli: 16.1
Mooie hoger cijfers die aangeven dat een gemiddelde blog op dik 16 woorden gevonden wordt. Dat het iets gezakt is heeft te maken met de vakantie periode, hier maak ik me geen zorgen over. Deze KPI houdt ik ook niet meer erg strak in de gaten aangezien ik 10+ al meer dan prima vind.

Bezoekers per keyword

Naast de vorige KPI is het ook goed om in de gaten te houden hoeveel bezoek een keyword je oplevert. Hoe hoger deze getallen hoe hoger je rankings zijn. De combinatie van de vorige KPI samen met deze levert je hele mooi inzichten op: hoe hoger de vorige hoe groter de long tail, hoe hoger deze huidige KPI, hoe beter de long tail ranked.

Voor andrescholten.nl
Juni: 1.9
Juli: 1.8
Mijn site krijgt per keyword gezien niet veel bezoek, maar omdat de vorige KPI wel hoog is vormen ze tezamen een gezond geheel. Ik heb een grote long-tail die me per woord dus ruim 1.8 bezoeker oplevert.

Google backlinks/deeplinks

Aangezien backlinks een groot deel van je populariteit uitmaken als het gaat om Google is het nog steeds een goede gewoonte dit aantal bij te houden. De beste en meest betrouwbare cijfers haal je uit de Google Webmaster Tools. Zie je opeens een flinke daling of stijging, dan is het zaak dit direct te onderzoeken.
Een extra getal wat goed is om bij te houden is het aantal deeplinks: dus het totaal aantal links minus de links naar de homepage. De groei in deeplinks zegt meer over organisch geplaatste links naar specifieke pagina's en dus organische groei. Let wel op: ga deze KPI niet vergelijken met die van andere sites. Het aantal zegt namelijk niets, een sitewide link kan dit getal enorm boosten terwijl een enkele link sterker kan zijn. Het is puur een KPI waarmee je zelf de schommelingen kan monitoren.

Voor andrescholten.nl
Juni: 5889, 1189
Juli: 5889, 1189
Nadeel van de Google webmaster Tools is dat het aantal backlinks niet continu geupdate word. De cijfers zijn dus constant gebleven.

Nawoord

Er zijn voor veel van deze KPI's geen goede gemiddelden te geven, het is daarom veel belangrijker om ze gewoon in kaart te hebben voor je eigen website. Dan kun je vervolgens elke opvolgende maand zien welke kant het op gaat met je algehele zoekmachine optimalisatie. Focus dus niet te veel op getallen van anderen en werk aan je eigen.

Deze materie is overigens niet nieuw, maar ik miste een goede plek waar de getallen samen komen. Ik werk al een tijdje met deze inzichten en mijn ervaring leert me dat je met deze getallen een betere feeling hebt met je site. Naast deze KPI's zijn nog genoeg andere te bedenken die bijvoorbeeld bij het businessmodel van je site aansluiten. Ik hoop hiermee een hint te geven zodat je zelf je eigen set van KPI's bij gaat houden.

Click to activate social bookmarks