Zoekt men in Google op “Het Internet” of in “het Nederlands”?

Een leuke mogelijkheid van het SEO Rankings filter dat ik onlangs geupdate heb is dat je eigenlijk alle opties van de Google zoekmachine kan meten.

Naast het doormeten van de posities waarop zoekwoorden zich bevinden kun je ook de gekozen dataset naar Google Analytics brengen:

googleopties

Google geeft namelijk mee welke van deze 3 opties gebruikt is tijdens het zoeken. Ik heb dit doorgemeten in Google Analytics en kom uit op de volgende getallen na een tiental miljoenen bezoeken voor typische Nederlandse sites:

  1. Het internet: 96,69%
  2. Pagina's in het Nederlands: 3,28%
  3. Pagina's uit Nederland: 0,03%

Er zijn dus relatief weinig mensen (alhoewel, 3% van een paar tientallen miljoenen is ook een hoop) die de moeite nemen om de te zoeken taal of het land van de hosting te selecteren.

Reinout Wolfert noemde al de mogelijkheid om Sitelinks beter door te kunnen meten, dit had ik ook laten zien in een artikel op Webanalisten. Wie ziet nog meer interessante zaken die je uit de verwijzende URL's van Google kunt halen?

Click to activate social bookmarks

 
  • http://websitejudge.nl/home MacSeth

    Leuk stuk Andre, echter... als mensen google.nl gebruiken en ze gebruiken "het internet" dan komen ze toch op andere sites terecht dan via Google.com? Is het dus ook te meten vanaf verschillende versies van Google?

  • http://andrescholten.net André

    @MacSeth: ja, het is ook te meten voor de andere landelijke versies van Google. Je kunt bijvoorbeeld de gekozen optie doormeten, en vervolgens bekijken vanuit welke google.XX men gekomen is. Maar in feite kun je dit al goed zien door de diverse Googles goed uit te splitsen in de meting.

  • edwin

    Deze cijfers zeggen veel over de tevredenheidsindex van uitgevoerde queries in Google, in principe is er ook enkel bij engelstalige termen of bij eigennamen soms nood aan een selectie..

  • http://www.marcelvanderlaan.nl Marcel

    net als de rest van Nederland gebruik ik dus de 'het nederlands' optie om zoekresultaten meer uit te diepen en veel overbodige informatie te filteren.

  • http://www.santhos.nl Thomas

    Niet heel verrassend denk ik. Denk dat de meeste gebruikers zich er niet eens bewust van zijn dat deze mogelijkheid er is. Wel goed dat je het hebt getest! Heb het me wel eens af zitten vragen :-)

  • http://andrescholten.net André

    @Allen: ik had deze cijfers inderdaad ook wel in gedachten, maar met een meting weet je het in ieder geval zeker ;)

  • http://www.positie1.nl Ilonka

    Steeds vaker gebruiken mensen de zoekoptie in hun browser. Heeft dit nog enige invloed op de resultaten? Verschilt het met IE of Firefox? En misschien heeft de opgeslagen geschiedenis in de browser er ook wel iets mee te maken ?

    Een hoop vragen Andre, heb je hier een antwoord op?

  • jasper

    Hoe zoekt google eigenlijk. Als ik via Google.nl zoek, maakt hij dan eerst nog onderscheid tussen websites met .nl of nederlandse taal. OF gooit hij alles op een hoop en zoekt de meest relevante reacties?

  • http://andrescholten.net André

    @jasper: alles wordt wel op 1 hoop gegooid, maar dan met een voorkeur voor Nederlands materiaal ;)

  • Michel Tel

    Wat ik zelf vaak merk is dat ik pas gebruik maak van de opties 'Pagina's in het Nederlands' en 'Pagina's uit Nederland' als ik dieper wil ingaan op de zoekresultaten. Dus meerdere zoekqueries met dezelfde keywords. Is dit ook te achterhalen binnen jouw resultaten?

  • Wouter Bakker

    Raar als ik zelf zoek gebruik ik wel altijd pagina's uit nederland. Wel handig om te weten.

  • http://www.iside.be/ Leendert

    Niet een heel verrassende uitkomst omdat standaard gezocht wordt op 'het internet' en de meeste mensen te lui zijn dit aan te passen of het niet eens weten dat dit aangepast kan worden.
    Wel leuk om dit eens bevestigd te zien :)

  • http://www.diederikmartens.com Diederik Martens

    Deze info zocht ik dus al heel lang!......maar dan voor alle zoekmachines in alle landen internationaal? Aangezien ik bijna alleen met internationale SEO bezig ben. Zo heb ik wel veel zoekmachine marktaandeel data en segmentatie data. Wellicht kun je dit ook internationaal onderzoeken? (misschien kan ik helpen?)

  • Website Promoten

    Ik wilde even zeggen dat er een nieuwe PageRank update heeft plaatsgevonden Andre ;).

  • Thefonze

    Opvallende resultaten, aangezien ik zelf vaak zoek met de functie "pagina's in het Nederlands". Zo zie je maar weer dat meten is weten.

  • http://www.mindtimebackup.nl M Tuin

    Ik lees dit artikel nu pas, dus misschien is er al het één en ander verandert, maar ik vind dit toch wel verrassende statistieken. Vaak neem ik zelf wel de moeite om alleen Nederlandstalige pagina's te doorzoeken. Ik had niet verwacht dat maar 3% dit doet!

  • Stephan

    Hmm had toch verwacht dat meer mensen in nl zouden zoeken

  • http://www.viavakantie.nl Via

    Opzich een niet heel verassende uitslag, omdat Google Nederlandstalige resultaten sowieso al hoger plaatst voor Nederlandse zoekers.
    Daarnaast hangt het ook erg af waar je naar zoekt. Gebruik je Nederlandstalige zoekwoorden dan vind je sowieso vrijwel alleen Nederlandstalige pagina's en heeft en dus weinig toevoeging om aan te geven dat je alleen Nederlandstalige resultaten wilt (Die heb je al ;-))

  • http://www.kinderspelletjes.nl/ Daniel

    Inderdaad niet echt verrassend omdat het ook al zo aangevinkt staat. Verder is er voor mijn sites geen verschil in resultaten als men in het Nederlands zoekt of niet, zolang ze maar op google.nl zitten.