Zoekt men in Google op “Het Internet” of in “het Nederlands”?

Een leuke mogelijkheid van het SEO Rankings filter dat ik onlangs geupdate heb is dat je eigenlijk alle opties van de Google zoekmachine kan meten.

Naast het doormeten van de posities waarop zoekwoorden zich bevinden kun je ook de gekozen dataset naar Google Analytics brengen:

googleopties

Google geeft namelijk mee welke van deze 3 opties gebruikt is tijdens het zoeken. Ik heb dit doorgemeten in Google Analytics en kom uit op de volgende getallen na een tiental miljoenen bezoeken voor typische Nederlandse sites:

  1. Het internet: 96,69%
  2. Pagina's in het Nederlands: 3,28%
  3. Pagina's uit Nederland: 0,03%

Er zijn dus relatief weinig mensen (alhoewel, 3% van een paar tientallen miljoenen is ook een hoop) die de moeite nemen om de te zoeken taal of het land van de hosting te selecteren.

Reinout Wolfert noemde al de mogelijkheid om Sitelinks beter door te kunnen meten, dit had ik ook laten zien in een artikel op Webanalisten. Wie ziet nog meer interessante zaken die je uit de verwijzende URL's van Google kunt halen?

Click to activate social bookmarks