Zoekmachines toevoegen in Google Analytics

searchengines.gifAlhoewel hier al meerdere keren over geschreven is door diverse mensen mis ik toch nog een paar details. En daarom hier een extra artikel over het toevoegen van zoekmachines in Google Analytics. Waarom zou je dat willen? Omdat er standaard maar een aantal (34) internationale zoekmachines zijn ingesteld door Google. En je wilt eigenlijk alle relevante zoekmachines in het zoekmachine rapport terug laten komen.

Standaard zoekmachines

Onderstaand een lijst met de standaard zoekmachines die Google nu kan meten. De eerste waarde in de functie aanroepen wordt gebruikt voor het matchen van de domeinnaam en de tweede waarde is de variabele waar de zoekterm in te vinden is. In het geval van Google kan een verwijzende url er zo uit zien:

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=andre&btnG=Google+zoeken&meta=

Analytics zal deze herkennen als een zoekmachine door de match met "google" in de domeinnaam, en zal het zoekwoord "andre" in de parameter "q" zien staan.

pageTracker._addOrganic("google","q");
pageTracker._addOrganic("yahoo","p");
pageTracker._addOrganic("msn","q");
pageTracker._addOrganic("aol","query");
pageTracker._addOrganic("aol","encquery");
pageTracker._addOrganic("lycos","query");
pageTracker._addOrganic("ask","q");
pageTracker._addOrganic("altavista","q");
pageTracker._addOrganic("netscape","query");
pageTracker._addOrganic("cnn","query");
pageTracker._addOrganic("looksmart","qt");
pageTracker._addOrganic("about","terms");
pageTracker._addOrganic("mamma","query");
pageTracker._addOrganic("alltheweb","q");
pageTracker._addOrganic("gigablast","q");
pageTracker._addOrganic("voila","rdata");
pageTracker._addOrganic("virgilio","qs");
pageTracker._addOrganic("live","q");
pageTracker._addOrganic("baidu","wd");
pageTracker._addOrganic("alice","qs");
pageTracker._addOrganic("yandex","text");
pageTracker._addOrganic("najdi","q");
pageTracker._addOrganic("aol","q");
pageTracker._addOrganic("club-internet","query");
pageTracker._addOrganic("mama","query");
pageTracker._addOrganic("seznam","q");
pageTracker._addOrganic("search","q");
pageTracker._addOrganic("wp","szukaj");
pageTracker._addOrganic("onet","qt");
pageTracker._addOrganic("netsprint","q");
pageTracker._addOrganic("google.interia","q");
pageTracker._addOrganic("szukacz","q");
pageTracker._addOrganic("yam","k");
pageTracker._addOrganic("pchome","q");
pageTracker._addOrganic("kvasir","searchExpr");
pageTracker._addOrganic("sesam","q");
pageTracker._addOrganic("ozu","q");
pageTracker._addOrganic("terra","query");
pageTracker._addOrganic("nostrum","query");
pageTracker._addOrganic("mynet","q");
pageTracker._addOrganic("ekolay","q");
pageTracker._addOrganic("search.ilse","search_for");

Nederlandse zoekmachines

Zoals je kunt zien missen hier bekende Nederlandse zoekmachines als bijvoorbeeld Ilse. Door bovenstaande lijst aan te vullen kun je deze toevoegen en dus meetbaar maken. Dit is de aanvullende lijst zoals ik hem op mijn site gebruik:

pageTracker._addOrganic("blueyonder","q");
pageTracker._addOrganic("chello","q1");
pageTracker._addOrganic("dmoz","search");
pageTracker._addOrganic("dogpile","q");
pageTracker._addOrganic("home.nl","q");
pageTracker._addOrganic("hotbot","query");
pageTracker._addOrganic("ixquick.com","query");
pageTracker._addOrganic("kobala","qr");
pageTracker._addOrganic("metaspider.nl","query");
pageTracker._addOrganic("myway.com","searchfor");
pageTracker._addOrganic("mywebsearch.com","searchfor");
pageTracker._addOrganic("netmenu.metaseek.nl","qry");
pageTracker._addOrganic("search.icq.com","q");
pageTracker._addOrganic("startgoogle.startpagina.nl","q");
pageTracker._addOrganic("vinden.nl","q");
pageTracker._addOrganic("vindex.nl","search_for");
pageTracker._addOrganic("web.nl","zoekwoord");
pageTracker._addOrganic("zoek.nl","q");
pageTracker._addOrganic("zoeken.nl","query");
pageTracker._addOrganic("zoeken.track.nl","qr");
pageTracker._addOrganic("zoekhet.nl","query");
pageTracker._addOrganic("zoeknu.nl","Keywords");
pageTracker._addOrganic("ziggo.nl","q");
pageTracker._addOrganic("hetnet.nl","keyword");

Ik heb dus nu ook inzicht in de kleinere zoekmachines. Dit gaat op mijn site niet om grote getallen, maar ze worden tenminste gemeten.

Google uitsplitsen

De volgende stap is het uitsplitsen van de diverse Google zoekmachines. Alles wordt nu op 1 grote hoop gegooid terwijl dit wel om 95% van al het inkomende organische zoekmachine verkeer gaat. Om dit voor elkaar te krijgen moet eerst de regel die matched op "google" verwijderd worden omdat anders alles nog steeds onder 1 noemer komt te vallen. Dit kan met het volgende commando:

pageTracker._clearOrganic();

Hierdoor worden alle zoekmachines verwijderd, en vervolgens kan de lijst volledig zelf samengesteld worden in de volgorde zoals de matching moet verlopen. Bovenaan dus eerst deze regels:

pageTracker._addOrganic("blogsearch.google.nl","q");
pageTracker._addOrganic("news.google.nl","q");
pageTracker._addOrganic("images.google.nl","prev");
pageTracker._addOrganic("maps.google.nl","q");
pageTracker._addOrganic("video.google.nl","q");
pageTracker._addOrganic("blogsearch.google.be","q");
pageTracker._addOrganic("news.google.be","q");
pageTracker._addOrganic("images.google.be","prev");
pageTracker._addOrganic("maps.google.be","q");
pageTracker._addOrganic("video.google.be","q");
pageTracker._addOrganic("blogsearch.google.com","q");
pageTracker._addOrganic("news.google.com","q");
pageTracker._addOrganic("images.google.com","prev");
pageTracker._addOrganic("maps.google.com","q");
pageTracker._addOrganic("video.google.com","q");
pageTracker._addOrganic("google.nl","q");
pageTracker._addOrganic("google.be","q");
pageTracker._addOrganic("google.com","q");

Hierdoor zal het bezoek vanuit deze zoekmachines apart gemeten worden. Verder naar onderen kan een algemene match op "google" het resterende verkeer afvangen. De complete lijst in de goede volgorde zoals ik hem dus nu gebruik kun je hier vinden. Verdere uitsplitsing op bijvoorbeeld land kan simpel door bijvoorbeeld .nl of .de aan het domein toe te voegen. Dit kan interessant zijn als je een website in meerdere talen beheerd.

Toevoegen in de tracking code

Om de extra zoekmachines kenbaar te maken aan Google Analytics moet de tracking code er als volgt uit zien:

<script type="text/javascript">
var gaJsHost = (("https:" == document.location.protocol) ? "https://ssl." : "http://www.");
document.write(unescape("%3Cscript src='" + gaJsHost + "google-analytics.com/ga.js' type='text/javascript'%3E%3C/script%3E"));
</script>
<script type="text/javascript">
var pageTracker = _gat._getTracker("UA-XXXXX-X");
</script>
<script type="text/javascript" src="http://andrescholten.net/downloads/ga-searchengines.js"></script>
<script type="text/javascript">
pageTracker._initData();
pageTracker._trackPageview();
</script>

Eerst moet het tracking object aangemaakt worden, vervolgens worden de zoekmachines er aan toegevoegd en dan kan de meting gedaan worden.

Click to activate social bookmarks

 
  • http://www.jwbobbink.nl Jan-Willem Bobbink

    André,

    Ik had er al wel enkele, heb nu meteen de hele lijst maar toegevoegd! Bedankt!

    Jwb

  • http://yoast.com/ Joost de Valk

    Leuk stuk André! Je moet wel ff opletten met image search, dat geeft namelijk niet standaard de search query mee in de referrer... Daar heb ik hier al een keer over geschreven :)

  • http://andrescholten.net André

    Mooie aanvulling, bedankt.

  • http://yoast.com/ Joost de Valk

    Hey Menno, die moet inderdaad NIET als organisch, er is zelfs gewoon een optie om die als interne zoekmachine door te meten!

  • Menno B

    Ik neem aan dat het ook mogelijk is om je zelfgemaakte zoekmachine hiermee op te nemen binnen google analytics?

    Of hoor je een zoek functie binnen een site niet onder organische traffic te plaatsen?

  • http://andrescholten.net André
  • Dennis Beekman

    André, allereerst gefeliciteerd met het winnen van de Search Engine Marketing Awards!

    Ik heb even offtopic een vraag.
    Ik wil graag op mijn website alle single page visits uit mijn Google Analytics data filteren. Hiermee verwacht ik een zuiverder beeld te verkrijgen in onder meer de Time on Site metingen. Het lijkt me dat ik dat kan doen door een custom filter te creëren.

    Wellicht weet jij welke formules ik hiervoor bij een dergelijke custom filter moet toepassen, en kan ik dit eventueel ook splitsen naar organisch, ppc en verkeer via email?

  • http://andrescholten.net André

    @Dennis: dankjewel.

    En het antwoord: een single-page visit wordt niet meegenomen in de tijdmetingen. Op het moment dat iemand na het bezoeken van 1 pagina de site weer verlaat weet Google Analytics niet precies wanneer dat is geweest. De tijd van de laatst bezochte pagina's wordt dus op dit moment niet gemeten door GA, en dus hoef je ook geen filter hiervoor in te stellen.

  • Dennis Beekman

    @ André: Dank voor je snelle en heldere antwoord. :-) Nu weet ik tenminste zeker dat ik meet, wat ik wil meten.

  • Travelta

    André bedankt. We hebben de code een tijdje in gebruik en het werkt prima!

  • Gijs

    Hoi André,

    Een andere vraag m.b.t. Google Analytics. Op dit moment heb ik een Google Adwords campagne lopen en gekoppeld aan Google Analytics. Alleen geeft Google Analytcis aan 55 bezoeken te hebben in de maand februari, bij 3.650 vertoningen en 388 klikken. Heb jij enig idee hoe het kan komen dat het aantal bezoeken en het aantal klikken zover uit elkaar liggen?

  • http://andrescholten.net André

    Daar kunnen een aantal redenen voor zijn. De meest bekende zijn: staat autocodering aan en staat de tracking code op de landingpages? Mail me de site anders even, dan kan ik snel zien of ik iets kan ontdekken :)

  • Gijs

    Hoi André,

    Hierbij de link naar de website: helon.nl. Ik ben benieuwd naar je bevindingen.
    Gr,

  • http://andrescholten.net André

    Het heeft te maken met je frameset. Wanneer jij bezoek laat uitkomen op de map /ht/ wordt er een frameset geopend waar geen GA code in staat. In de pagina's binnen de frameset staat wel een GA code maar die kan niet meer zien waar de bezoekers vandaan kwamen. Mijn tip: sloop alle frames uit je site.

  • Gijs

    Dat die frames bagger zijn, daar ben ik het 100% mee eens. Jammer dat die webbouwer van deze partij nog steeds denkt dat frames helemaal Top zijn :-) haha!

    Maar goed, wanneer je de GA code in het head-gedeelte van de frameset zet en in het body gedeelte van de pagina's die in de frames geladen worden, dan moet het werken, toch?

    Volgens mij staan er nu in de frameset 2 Google Analytics codes, klopt dat? Zou het daaraan kunnen liggen?

  • http://andrescholten.net André

    Als er meerdere GA codes in 1 frameset staan of wanneer er een GA code in de frameset zelf en in de pagina erbinnen staat krijg je rare data. Bezoekers worden dubbel gemeten, bounce rates gaan raar doen, enz. Google Analytics en frames werken gewoon niet lekker samen.

  • Gijs

    Bedankt voor je hulp!

  • http://www.linkotheek.nl/ Bas Jobsen

    Hoi André,

    Goed artikel! mag ik nog 2 suggesties doen voor je lijst?
    pageTracker._addOrganic("linkotheek.nl","zoekwaarde");
    pageTracker._addOrganic("exploratorius.nl","keyword");

    groetjes,

    Bas

  • http://andrescholten.net André

    Suggesties zijn altijd welkom :)

  • Tim

    Beste André,

    Wanneer je bezoeken op je website ontvangt via de Google Maps resultaten in Google Organic (zoals je ze hier tegenkomt: http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1T4GZAZ_nlNL245NL245&q=uitzendbureau+nijmegen&meta=), worden deze bezoeken dan toegekend aan Google Organic of aan Google Maps?

  • http://andrescholten.net André

    Google Organic. Die data wordt namelijk bepaald door te kijken naar de verwijzende url: en dat is gewoon het adres zoals je hierboven aangeeft. Google Analytics kan nergens aan herkennen dat er een maps resultaat in de lijst stond. Normaal gesproken kan GA bezoek vanuit AdWords niet eens herkennen, hiervoor moet er eerst iets aan de url toegevoegd worden (autocodering waardoor er een gclid in de url verschijnt).

  • Thijs

    Bedankt Andre.

    Ik heb je code geimplementeerd. In mijn Analytics zie ik de volgende partijen als belangrijke verwijzende sites, wat ook zoekmachines zijn. Zou je deze kunnen toevoegen aan je lijst? Dank bij voorbaat.

    tiscali.nl
    sw.detelefoongids.nl
    upclive.nl

  • http://www.linkotheek.nl/ Bas Jobsen

    Hoi,

    Wanneer die laatste twee ip-adressen van google zijn dan zou je die toch ook willen tellen als google.nl of op zijn minst google? Dat zou je dus in kunnen stellen met de filters, zoals je zelf aangeeft op: Webmail clients en Google Analytics.
    Sommige website melden overigens dat het hier alleen om de google-cache zou gaan (http://66.102.9.104/search, wat is dit?). Daarvoor komt 66.102.9.104 op sommige van mijn sites te vaak voor. (ping google.nl
    PING google.nl (66.249.93.104) 56(84) bytes of data.) 66.102.9.104 zou dus m.i. gewoon als google.nl geteld moeten worden.
    Deze datacentertool geeft een overzicht van de verschillende datacentra (ip-adressen) van google. Daar kun je ook goed zien dat er verschillende indexen in gebruik zijn. Een andere vraag die dat bij mij oproept is kan je op grond hiervan een voorspelling doen voor je toekomstige ranking in de meeste gebruikte index?

    groetjes,

    Bas

  • http://andrescholten.net André

    De laatste 2 zijn IP nummers van Google ;)

  • http://andrescholten.net André

    Voor je eerste suggestie: je zou inderdaad alle Google datacenters als zoekmachine kunnen toevoegen, of dat wenselijk is kun je zelf bepalen.

    En antwoord op je vraag: je weet niet welke index voor- of achterloopt, waar er getest wordt, hoe er gereageerd wordt op personal search, of hij in het buitenland staat, enz. Hier is dus eigenlijk zo goed als niets mee te doen.

  • Thijs

    He Andre,

    Ben je van plan om dit actueel te houden. Ik ben benieuwd naar de lijst van welke je nu hebt opgenomen.

    Heb je deze al?

    - ziggo.nl
    - planet.nl
    - upclive.nl
    - home.nl
    - sw.detelefoongids.nl
    - tiscali.nl
    - zoeken.orange.nl

  • http://andrescholten.net André

    Hallo Thijs,

    Nee, ik ben niet van plan dit actueel te houden. Het is meer dat je voor jezelf moet kijken wat je er graag in wil hebben. Ik hoef persoonlijk niet de allerkleinsten er bij te hebben, anderen misschien weer wel.

    Ik zou zeggen: gebruik de lijst zoals jij hem handig vind.

  • http://www.elektronikarecycling.nl huub

    hallo andre
    welke script moet ik nu gebruiken zodat ik mijn site in zoveel mogelijk zoekmachine terecht kom zodat deze nog beter te bereiken is ?

  • http://andrescholten.net André
  • Rolf

    Kan deze code om nieuwe zoekmachines toe te voegen ook worden toegevoegd in de oude Google Analytics code?

    try {
    _uacct = "UA-0000000-0";
    urchinTracker();
    } catch(err) {}

  • http://andrescholten.net André

    @Rolf: hier staat een uitleg over de oude code, maar als ik jou was zou ik overstappen naar de nieuwe ;)

  • http://www.mm-webmedia.nl Marker

    Arnold,

    Ik heb een website voor een klant gemaakt waar analytics achter zit, nu werkt het aardig alleen de Verkeersbronnen - zoekmachines blijft op 0 staan. Terwijl ik m zelf via Google al een aantal keer heb aangeklikt.
    Heb jij enig idee waar dit aan kan liggen?

    Groet Marker

  • http://andrescholten.net André

    @Marker: wat zie je als je vanaf Google naar de site klikt in de UTMZ cookie staan? Staat daar Google in of iets anders? En heb je wel 24 uur gewacht?

  • Ralf

    Andrea,

    hoe werkt dit tegenwoordig met de a-sync code van Google. Volgens mij moet er het een en ander in de code worden aangepast?

    Groeten

    Ralf