Webmail clients en Google Analytics

Een apart verhaal in het doormeten van je bezoekers zijn diegene die via een webmail client komen. Helemaal wanneer je bijvoorbeeld een nieuwsbrief verstuurd waar je links in hebt staan die je niet getagged hebt. Google Analytics zal daardoor niet kunnen zien om welke nieuwsbrief het gaat en zal het bezoek als volgt rapporteren (in het geval van Live mail):

livemail.png

Elk afzonderlijk adres van de vele Live Mail servers wordt als een aparte verwijzende site gezien. Maar technisch gesproken zijn het geen verwijzingen in de vorm van normale website links en horen ze niet bij het medium "referral". Het is eigenlijk 1 verwijzing vanuit de webmail client van Live en valt dit onder het medium "email".

Dit soort lijsten kunnen je meting nogal vertroebelen, je "verwijzende sites" lijst is groter dan in werkelijkheid en je "verkeersbronnen" rapport laat ook te veel bronnen zien. Daarnaast heb je geen goed beeld in de opbrengsten van de verzonden mail. In 1 geval heb ik na het implementeren van deze filters gezien dat Live mail bron nr. 3 was qua bezoekersaantallen. Dit was voorheen niet goed te zien, en dus werd er ook niets mee gedaan, nu wel.

Oplossen met filters

Om deze manier van meten voor elkaar te krijgen moet je een tweetal filters implementeren. Deze filters zorgen er voor dat diverse webmail clients (Live, Lycos, Yahoo, Google) als 1 verwijzing gemeten worden onder het medium "email".

Filter 1 (verwijzingen samenvoegen):

filter-samenvoegen.png

Google hoeft hier niet bij te staan aangezien die verwijzingen al prima op "mail.google.com" staan.

Filter 2 (medium veranderen):

filter-medium.png

Hier wordt bij de 4 grotere webmail clients het medium veranderd naar "email". Het uiteindelijk resultaat ziet er dan als volgt uit:

filter-resultaat.png

Conclusie

Het is beter te zien wat de afzonderlijke mail clients aan verkeer opleveren. Maar let op: wanneer een webmail client links in een email opent met javascript wordt er geen verwijzing doorgegeven. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Google (Gmail), alleen bezoekers die de kale (HTML) versie van Gmail gebruiken worden gemeten, bezoekers die de normale interface gebruiken worden gemeten als "direct" bezoek.

Click to activate social bookmarks

 
  • Don

    Erg handig, vroeg me al een tijdje af hoe dit gefixed kon worden... Thanks!

  • Lang leve de filters. Zie ook GA Filters

  • Gratis link

    André bedankt, het is inderdaad lastig als je zulke referers ziet staan.

  • Ferdy

    Je hebt het in je inleiding over het (niet) taggen van links in je mailings. Wat bedoel je daar precies mee?

  • Bedankt voor de tip!
    Ik neem aan dat dit alleen werkt voor nieuwe traffic vanuit emails? En dat traffic uit het verleden niet wordt hergeschreven?

  • @Ferdy: normaal gesproken tag je de links in bijvoorbeeld de nieuwsbrieven die je verstuurd met deze tool: URL Maker. Zo zal GA het bezoek vanuit die nieuwsbrief zien als nieuwsbrief bezoek en niet verwijzend bezoek vanuit mail.live.com.

    @Pascal: klopt.

  • Ferdy

    Die kende ik nog niet. Dank je wel!

    Waarom heb je overigens gekozen voor een specifieke lijst met bekende emaildomeinen, en niet een generiekere match bijvoorbeeld
    mail.(.*)$

    Dan pak je ook de webmail-clients van de Nederlandse providers (mail.orange.nl, webmail.casema.nl) mee.

  • Ik heb eerst een paar algemene mailclients gepakt, de lijst is natuurlijk naar wens uit te breiden. Vooral het filter dat het medium veranderd kan nog een flinke aanvulling gebruiken.

  • Bedankt voor de tips!

    Heb het gisteren toegepast voor twee mailing campagnes. Erg handig dat je dit zo ook overzichtelijk in Google Analytics kunt terugvinden.

  • sohbet

    Heb het gisteren toegepast voor twee mailing campagnes. Erg handig dat je dit zo ook overzichtelijk in Google Analytics kunt terugvinden

  • Meer bezoekers

    Erg handig!
    Op deze manier kan je dus ook meten op welke link de mensen geklikt hebben?
    (stel dat je bijvoorbeeld een tekstlink en een button hebt, die naar dezelfde pagina gaan)

  • Meer bezoekers

    Zou de gravatar van mij niet aan de rechterkant moeten staan? Waar het vraagteken nu staat?
    Die van mij is veel groter dan de andere 🙂

  • Dat is niet je gravatar, maar je favicon 😉

  • Zojuist ook toegepast op mijn mailing lijsten. Erg handig!

  • Aha,

    Nu zie ik waar ik de fout had gemaakt. Ff fixen. Want er komt toch veel binnen dat idd niet gesorteerd is. En dat geeft een NOGAL onrustig beeld.

    Ps. Idee of er ook een mogelijkheid bestaat om de periode voorafgaand aan aankoop met een account ZONDER e-commerce te meten?

  • @gerben: nee, dat gaat niet werken, dit moet je echt met e-commerce doen. Je kunt een fake e-commerce script gebruiken met productnaam "conversie" en quantity "1" 😉 Dan hoef je niets te coden en geef je ook geen data weg.

  • Slimme rakker ben je ook he! 🙂

    Maar goed, dat willen we ook weer niet..dus moeten we ff andere oplossing bedenken. Wil het wel graag weten inzake: Hoe meet je conversie?

  • In GA is hier geen andere oplossing voor, helaas.

  • Goede tip André,
    Thx hier kan ik wat mee!

  • Bij de e-mailtool krijgen onze bezoekers standaard ?ref= achter de URL op de bestemmingspagina. Dit verkeer word nu als direct verkeer opgeslagen. Is het ook mogelijk om alles met een bestemmingspagina ?ref= in de URL het medium e-mail mee te geven? Daarnaast zou ik ook graag een profiel maken met een filter waardoor ik op iedereen met ?ref= in de URL van de bestemmingspagina kan specifiek kan bekijken. Tips hoe ik dit moet aanpakken?

  • @Joris: je kunt een geavanceerd filter maken die kijkt of je "ref=" in de url staat en de bron "direct" is. Vervolgens verander je van die bezoekers het medium naar "email". Als je hulp nodig hebt kun je me mailen via het contactformulier.

    Het 2de filter dat je wil kan redelijk simpel gemaakt worden door de filteren op de bestemmingspagina.

  • Zojuist ook toegepast. handig!

  • Ruud

    Hoi Andre,

    Op onze website maken wij voor cursussen aangepaste urls (aliassen). Zo hebben we bijvoorbeeld voor een cursus cash en treasury management zowel een url: http://www.euroforum-uitgeverij.nl/cursustreasury maar ook http://www.euroforum-uitgeverij.nl/leergangen/cash-treasury-management . De eerste url verwijst dan door naar de uiteindelijke url. Wat alle aangepaste url gemeen hebben is dat ze beginnen met /cursus

    Is het mogelijk te meten hoeveel bezoekers binnenkomen via de aangepaste URL

    Groeten
    Ruud Heijnen

  • @Ruud: de beste manier is dit in een apart logje op de server zelf bij te houden. Maar als je het in Google Analytics wil kun je het op deze manier doen: plak dit achter de url in de pageTracker aanroep: "?versie=vanaf-redirect". Vervolgens maak je een nieuw profiel aan waar je het aantal bezoekers hierop bij houdt. En in het originele profiel sluit je "versie" uit bij de "Exclude URL Query Parameters".