Waarom is de Site Overlay in Google Analytics stuk?

siteoverlayEr wordt mij vaak gevraagd waarom de Site Overlay functie in Google Analytics het niet doet. Nou, dat kan aan een aantal zaken liggen die ik hieronder 1 voor 1 ga behandelen, en als je geluk hebt kun je het dus oplossen. Ook leg ik direct een paar nadelen uit, en een paar alternatieve rapporten die ook mooie inzichten verschaffen.

De Siteoverlay

De Site Overlay staat in het "content" menu als logisch onderdeel omdat het te maken heeft met de content op de site. Je kunt de functionaliteit starten zodat je eigen website verschijnt met daarop kleine indicatoren bij elke link. De metric die de indicator weergeeft kun je zelf instellen zodat je zowel 'visits' als '$-index' kunt weergeven. Het visualiseert een beetje de links die vaak aangeklikt worden vanaf de bekeken pagina. En vooral omdat het visueel is, is het een redelijk populaire functionaliteit.

Dan de instellingen die goed moeten staan voor de meeste kans op een werkende Site Overlay:

Website URL

De eerste instelling die goed moet staan is de "Website URL" in de eigenschappen van het profiel waarin je de Site Overlay wil gebruiken. Deze instelling is te vinden door naast het profiel op "Edit" te klikken en vervolgens naast "Main Website Profile Information" weer op "Edit" te klikken. In het scherm dat dan verschijnt staat een invulveld "Website URL". Deze moet altijd met een keurige URL ingevuld zijn, in mijn geval ziet dat er als volgt uit:

profile

URL's in Analytics

De 2de controle die je uit moet voeren gaat over de URL's die in Analytics gerapporteerd zijn. Komen deze exact overeen met de URL's in de site? Wanneer Google Analytics de Site Overlay laat zien zoekt hij bijvoorbeeld bij een link naar "Fietsen.html" het aantal kliks op. Hij kijkt of hij informatie over de URL van die link heeft en toont die. In het geval van uitgaande links zal hij dus geen informatie kunnen vinden en wordt er ook geen informatie getoond, logisch. Maar het kan dus gebeuren dat hij bij een interne link ook geen informatie kan vinden. De URL in Analytics is dan niet gelijk aan de echte URL, en de redenen kunnen zijn:

  • Sessie ID's (Fietsen.html?sessie-id=afjn324njwej42njk4)
  • Hoofd- en/of kleine letters (fIeTsEn.HtMl)
  • Verfiltering (is dat Nederlands?) (Fiets.html)
  • pageTracker.trackPageview('fiets'); (fiets)

Als je site met Sessie ID's werkt betekent het dat een bezoeker elke keer een nieuwe unieke code in de URL krijgt. Deze wordt dan ook doorgemeten in Google Analytics. Maar als je vervolgens zelf met de Site Overlay gaat kijken krijg je weer een nieuwe Sessie ID en zal Google Analytics de URL met de andere ID's er in niet meer herkennen. Hetzelfde geldt voor de andere 3 redenen, de gemeten URL is anders dan de echte URL en de Site Overlay kan geen informatie meer vinden over de links.

Gooi je cookies weg

In sommige gevallen was het weggooien van de Google Analytics cookies van een site al genoeg om de Site Overlay te laten werken. Ook kan het proberen in een andere browser soms een oplossing zijn.

Mocht er nu nog geen werkende Site Overlay zijn: dan heb je hoogstwaarschijnlijk pech, maar er zijn alternatieven, lees verder.

De Nadelen van de Site Overlay

Naast de veelal niet werkende Site Overlay kleven er ook andere nadelen aan. De grootste is dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen links die naar dezelfde pagina verwijzen. Wanneer je bijvoorbeeld in je hoofdmenu een link hebt naar je "Appels" pagina en die ook midden op de pagina hebt staan zal de Site Overlay bij beide links dezelfde getallen weergeven. En dat is nou juist wat je niet wil, je wil zo graag zien welke link men gebruikt heeft.

Er is wel een truc: bij 1 van de links voeg je iets aan de URL toe, maar dat is weer niet goed voor je SEO. Ook al kun je het op de "Appels" pagina weer opvangen met de meta-canonical, handig is het niet.

Nog een nadeel is dat je niet kunt welke links in eerste en welke in 2de instantie aangeklikt zijn. Alles wordt gewoon op 1 grote hoop gegooid.

Alternatieve pad analyse informatiebronnen

Een andere manier om te bekijken hoe bezoekers over je site gaan is de "Navigatie Analyse". Dit rapport staat gelinked op de "Content Overview" pagina. Ga naar dit rapport en zet 1 van je belangrijke pagina in het midden. Direct zie je welke 10 pagina's men voor deze pagina bezocht hebben en welke 10 ze vervolgens bezocht hebben:

navanalyse

Een rapport dat hier dichtbij ligt is het "Entrance Paths" rapport. Deze geeft je de mogelijkheid om vanaf een landingspagina te zien welke 2 pagina's na die pagina bezocht zijn. Ook kun je meer dan 10 pagina's tevoorschijn halen:

entranceanalyse

En de 3de mogelijkheid voor een pad analyse is door een "funnel" in te stellen op een aantal stappen. Je kunt dan in de "funnel visualisation" zien hoeveel bezoekers bepaalde stappen hebben gedaan en waar en waarheen ze afgehaakt zijn. Voor deze vorm van pad analyse zul je wel al van tevoren bepaalde paden (goal funnels) in moeten stellen.

Pad Analyse in het algemeen

Dan nog een algemene mening over het nut van pad analyse: het lijkt sexy, maar lees eens goed dit artikel van Avinash door. De korte samenvatting is dat pad analyse weinig zin heeft behalve wanneer de navigatie keuzes beperkt zijn (bijvoorbeeld in een bestel proces). Dit verwijst ook weer naar het 3de alternatief dat ik noem: de funnel analyse, en dan specifiek voor een bestel proces.

Succes 🙂

Click to activate social bookmarks

 
  • Goed artikel André, ben het met jou en Avinash eens dat Navigatie analyses vaak maar beperkte informatie geven. Persoonlijk vind ik het ook een lastig middel om echt concrete verbeterpunten uit te halen. Een goede doelinstelling is dan veel effectiever, wil je echt met de herplaatsing van navigatie elementen aan de slag is een multivariate test juist weer een stuk beter.

  • Helemaal eens met je artikel Andre! Navigatie analyses heeft mij ook zelden schokkende inzichten gegeven.

  • Interessant artikel André, ik heb hem ff getipt op Ekudos.

  • Wat ik me ook afvraag bij de site overlay is hoe je kan zien hoeveel een link is geklikt als deze link (of positie) dynamisch is. Voorbeeld: ik heb een kader op een site waar artikelen staan die elke dag wisselen hoe kan ik dan zien welk artikel kliks heeft gehad?
    Ben sowieso niet zo'n fan van de site overlay (moet ik wel bekennen)
    onne

  • @Onne: dit kun je normaal gesproken niet zien. Om dit te doen zou je een bepaalde link een extra meting moeten meegeven. Zo kun je een sectie rechtsboven in je pagina kunnen meten als 'klik-rechtsboven' ongeacht welke link daarin aangeklikt wordt. In de site-overlay zie je dan het aantal mensen dat in dat blog geklikt hebben.

  • Gebruikt iemand die overlay dan? Je hebt hiervoor toch veel betere mogelijkheden.