Sfeerverslag bezoek Google Mountain View met Traffic4u

Het heeft even geduurd, en mijn blog is even inactief geweest, maar dat is voornamelijk te danken aan Google. Ze hebben een hele gave update gedaan waar heel veel mensen vragen over hebben. Daarnaast moesten we als Google Authorized Analytics Consultant (GAAC) ons melden op het hoofdkantoor. Vlak daarvoor nog een presentatie bij het Noordelijk Informatie Netwerk gedaan (binnenkort nog een keer) en vlak er na een presentatie bij Nyenrode-Bizz-Zibb-Reed Business-Elsevier. Samengevat: druk dus.

San Francisco

Ik zal hier niet heel lang op in gaan, maar San Francisco is een hele gemoedelijke en relaxte stad. Iedereen is vriendelijk en er is een overvloed aan leuke eettentjes, restaurants en kroegjes. Met een topless dubbeldekkerbus hebben we (ik en 2 collega's) als uber-toerist ons rond laten leiden langs de meeste bezienswaardigheden in San Francisco, prachtig en indrukwekkend. De hoogtepunten waren natuurlijk de Golden Gate met het uitzicht op Alcatraz en de skyline van San Francisco.

Fisherman's Wharf was leuk, maar meer ook niet. Men kent het fenomeen "terras" namelijk niet, en wij als rechtgeaard terrasliefhebber wilden op de werf van het uitzicht op de Golden Gate genieten al brandend in de zon en nippend aan een Anchor Steam (lokaal bier met vieze nasmaak). Een verdwaalde tafel van een restaurant werd hier dan maar voor misbruikt.

Verder is alles groot daar: de auto's, de koppen koffie, de tv's, enz. We zaten op een namiddag in een kleine kroeg aan Columbus Street een hapje te doen waar we tegelijkertijd op 4 LCD's, 3 plasma's en 2 oudere beeldbuizen een American Football wedstrijd konden volgen. Op elk stukje vrije muur hing gewoon een tv.

Na het weekend hebben we met de gehuurde SUV (ja, je wil je wel een beetje Amerikaans voortbewegen) een grote rondrit gedaan rondom de San Francisco Bay. Een lekker ontbijt in Sausalito tussen de arbeiders, een mooi uitzicht in de wijnvelden rondom de Napa vallei, een kort uitstapje op de campus van Berkeley behoorden allemaal tot de activiteiten. Aan het einde van de rit zijn we vlak na Stanford University in ons 2de hotel neergestreken om zo dicht in de buurt van Google te zitten.

Google, Mountain View

Er stond ons een vierdaags programma te wachten midden op de grote Google campus. Als oud SEO'er en inmiddels GA'er het heilige der heiligen. Daar gebeurt het allemaal, daar wordt aan het algoritme gesleuteld, daar heeft iedereen geheimen. Dit bleek dus wel mee te vallen aangezien het team dat ons en de andere partners ontving ontzettend open waren (hierover hieronder meer). Er hangt een hele goed sfeer rondom de gebouwen, werken bij Google is daar een 'way of live'. Je ontbijt er, je luncht er, je laat je hond daar door de uitlaatservice uit, je gebruikt 1 van de honderden Google fietsen, je dineert er (mits je tot 6 uur op kantoor bent). Tussen de werkzaamheden door kun je fitnessen, beachvolleyballen, basketballen, enz. De enige reden dat de werknemers een huis hebben is om te slapen, de rest van je leven speelt zich bij Google af. En ik kan me er wel wat bij voorstellen, we mochten meedoen met de 3 maaltijden per dag, en die waren niet misselijk. Het bevatte de gemiddelde luxe die je normaal alleen in een goed restaurant verwacht.

Dag 1: Google Website Optimizer

Deze hele dag stond in het teken van de Google Website Optimizer. Er werd gediscussieerd over bugs en features. Er was een verkiezing waarbij we uit een aantal presentaties over nieuwe functies de gewenste functie mochten kiezen. Met daarna een sessie waarin we openlijk met de developers konden praten over de wensen die er vanuit de partners waren. Er werd een roadmap + visie voor 2009 gepresenteerd en aansluitend nog enkele nieuwe technische snufjes die de tool nog krachtiger maken.

Dag 2 + 3: Google Analytics

Deze dagen waren inhoudelijk gelijk aan die van de Website Optimizer, behalve dat het dan om Google Analytics ging. We hebben nieuwe features gezien, we konden nieuwe features inleveren en uitgebreid discussiëren over allerlei issues binnen Google Analytics. We kregen van Google alle informatie die we wilden hebben, er was veel openheid. Eén ding is in ieder geval zeker: Google Analytics is nog niet uitontwikkeld, en er komen nog verschrikkelijk gave features aan.

De eerste dag werd trouwens geopend door Vint Cerf, de uitvinder van het TCP/IP protocol. Hij wordt daarom wel de Vader van het internet genoemd. Toch grappig zoals hij uitlegde dat hij 2 kantoren en een rijdend busje met elkaar in verbinding kon brengen, dat was de grondlegging voor het internet zoals wij het nu kennen. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met het interlinken van ongebruikte satellieten om zo een netwerk in de ruimte te hebben waarover data verstuurd kan worden.

In de avond stond nog een kart-sessie gepland waarin 80 man zich mengden in een strijd om de eerste plaats. Collega Tim en ik plaatsten ons voor de finale-race (Janco had volgens eigen zeggen een kapotte kart...) die ik afrondde in een 3de plek. Ja Verstappen, zo doe je dat op internationale circuits 😉

Dag 4: Urchin dag

De laatste dag was de Urchin dag. Veel bedrijven maken nog steeds gebruik van deze lokaal te installeren versie van de software. Uit de presentaties die dag bleek wel dat Google 100 keer zoveel programmeurs op Google Analytics heeft gezet dan op Urchin. Hier gaan wij dan ook waarschijnlijk niet veel aandacht aan schenken. Toch lijkt het in Duitsland nog veel gebruikt te worden, tenminste: onze Duitse partner had veel vragen over allerlei implementaties.

Partner zijn van Google

Het heeft ons verbaasd wat we allemaal te horen hebben gekregen op deze dagen. We hebben live omgevingen gezien waarin nieuwe functies al werkten. Screenshots van toekomstige features in aanbouw. We worden dus echt gewaardeerd als partner en dat doet ons goed. Ook werd er veel stilgestaan bij de vraag hoe Google ons het beste kan ondersteunen in het promoten van en helpen bij Google Analytics. Google levert alleen maar een dienst en is in de ondersteuning daarvan afhankelijk van de partners. Het is dan ook logisch dat ze die met zo veel mogelijk kennis op pad willen sturen.

Tot slot

Ik heb ongetwijfeld zaken overgeslagen in dit verslag, maar we hebben zoveel gezien en meegemaakt. Dit zijn in ieder geval de hoogtepunten. Ik zou zeggen: hou Google (en dit blog) het komende jaar in de gaten want er komt nog veel leuks aan.
Dan nog de groeten doen Alan, Jordan, James, Simon en Trevor (greetings from Holland), en daarnaast Michel en Simone als andere aanwezige Nederlanders. 🙂

Voetnoot: we staan natuurlijk wel onder NDA, daarom ga ik geen uitspraken doen over wat we exact allemaal gehoord en gezien hebben, daar naar vragen heeft dus geen zin 😉

Click to activate social bookmarks

 
  • Volgens mij heb je best een boeiende baan daar bij Traffic4U, of niet? Ik blijf je blog zeker volgen iig, ik vind GA en z'n features bere-interessant iig 🙂

  • @Pelle: ik mag zeker niet klagen 😉

  • Inderdaad, klinkt echt niet verkeerd. Zeer vet dat je nieuwe features te zien krijgt!:-)

    Ik zat dus de hele tijd te wachten op onthullingen maar begrijp dat we daar nog even op moeten wachten.

  • En de groeten terug 😉

    Als ik die zonnige foto's zie begint het trouwens wel weer te kriebelen, haha.

  • Hoeveel Nederlandse bedrijven zijn er eigenlijk officieel partner van Google? Want dit gaat verder dan alleen het certificaat neem ik aan?

  • @Jeroen: er zijn er 3 op dit moment, dit is de GAAC lijst. Netprofiler en Traffic4u staan er op, Netsociety nog niet.

    En ja, dit gaat veel verder dan een certificering: we hebben een samenwerkingscontract met Google. Google levert alleen maar een product en schakelt daarbij zijn partners in voor de ondersteuning. Dit kan dan weer van alles zijn: implementatie, analyse, enz. We hebben dus rechtstreeks contact met de programmeurs om zo bijvoorbeeld wensen en bugs door te geven.

  • En aan welke eisen moet je voldoen om hiervoor in aanmerking te komen?

  • Dat zijn er nogal wat, je kunt om een lijst vragen bij Google. Het komt er op neer dat je een professionele dienstverlening hebt met bewezen cases. Daarnaast allerlei support tools als een ticketing systeem, etc.

  • Jaloers! Wil ook wel eens bij Google langs 🙂

  • Wordt er niet toch een klein beetje gehengeld naar het hoe wie waar en wat van het Google algoritme?

  • De volgende keer natuurlijk wel even laten weten dat je in de buurt bent, doen we even een kop koffie of een biertje!

    DG

  • Ja prima, volgende keer doen we een biertje 🙂