SEO Rankings meten met Google Analytics

Een paar maanden geleden heb ik een filter gemaakt die SEO rankings van keywords zichtbaar kan maken in Google Analytics. Een goede reden om een nieuwe blog te maken dus. 🙂

*update: in plaats van het doormeten van pagina's kun je nu ook posities doormeten: SEO rankings meten met Google Analytics II

SEO Rankings meten?

Nou ja, je meet niet exact op welke positie een bepaald woord in Google staat. Maar wat je wel kunt achterhalen is de pagina waar hij op stond toen er op geklikt werd. Zo kun je er achter komen dat een woord met normale ranking software altijd op plek 15 lijkt te staan terwijl uit Google Analytics blijkt dat hij vaak op pagina 1 staat (plek 1 t/m 10). Dit kan bijvoorbeeld komen doordat veel mensen een bepaalde site hoger zien verschijnen door de 'personalised search' feature van Google. En andersom kan natuurlijk ook 😉

Het filter instellen

Om de rankings naar voren te halen moet er een filter ingesteld worden die het een en ander combineert. Dit ziet er als volgt uit:

De titel van dit filter heeft een 3, filter 1+2 zijn bedoeld om alleen organic verkeer vanuit Google in het nieuwe profiel te filteren. Ja, een nieuw profiel: dan wordt er geen data overschreven in het origineel. En vervolgens doet filter 3 weer zijn werk daar op. Een kleine aanpassing is ook mogelijk door niet het zoekwoord uit de Referral te halen zoals ik doe, maar daar te kiezen voor "Campaign Term" en "(.*)".

De rankings

Als het filter enige tijd zijn werk heeft gedaan zien de resultaten er als volgt uit:

Je ziet achter de zoekwoorden een nummer staan. Dit nummer staat voor het nummer van het eerste resultaat op de pagina. Een 10 betekent dus pagina 2 in Google, en 40 pagina 5. En als er geen nummer staat maar alleen (pagina: ) dan heeft het woord op de 1e pagina gestaan. Wellicht is "pagina:" beter te vervangen met "minimale positie:". Dit kun je makkelijk in het filter aanpassen.

Wanneer je wilt zoeken naar woorden op positie 10 of hoger (pagina 2 en verder) kun je onderaan de lijst met zoekwoorden in het filter veldje filteren op "\(pagina: \d{2,3}\)". Dat bekent dat je digits (getallen) zoekt met een lengte van 2 of 3 cijfers.

Click to activate social bookmarks

 
  • Thxs for sharing !

    Dave

  • Roy

    Goed stukje hoor! erg creatief met filters!

  • Heel erg mooie filter, vooral omdat de personalised search steeds belangrijker wordt en tracking tools een deel van hun waarde verliezen.
    Ik vraag me alleen af wat er gebeurt met het kleine percentage mensen dat bijvoorbeeld met 50 of 100 resultaten zoekt. Hoewel die er ook weer uit te filteren zijn denk ik.

  • Interessant idee, dat ik zeker meeneem voor onze monitoring. Bedankt om dit te delen.

  • Super handige filter. Heb nog niet zo veel ervaring met Google Analytics, maar dit geeft toch aan dat Google Analytics een volwassen product is geworden.

  • Wederom een erg interessant filter, bedankt voor het delen.

  • Lekker een creatief filter André. Maar zoals Toon al zegt.

    Hoe zit het met de mensen die bijv 50 of 100 zoekresultaten per pagina weergeven?

  • Dat getal zou je mee kunnen nemen in het filter, dan zie je naast de posities ook het aantal zoekresultaten per pagina. Maar ik denk niet dat het veel gebruikt wordt.

  • Leuk stukje werk André! Als je een guest post in het engels op yoast.com wil doen hierover hoor ik het graag 🙂

  • Leuk idee, ik zal de tekst vertalen en iets uitbreiden 🙂

  • Heel erg leuk gedaan Andre !
    Je bent inderdaad weer erg creabea bezig. 😛

  • Interessant en handig!

  • Hey André,

    Als je dan toch voor Joost de engelse versie schrijft, misschien is het dan makkelijk om de ook in de tekst te zetten, dan kunnen de bezoekers simpel knippen/plakken

  • Ik krijg het filter helaas niet aan de praat lijkt het, op welke pagina van GA wordt hij getoond?

    Verder bedacht ik me dat het ook fijn zo zijn moest je een filter in kunnen stellen die laat zijn van welke google-engine mensen komen. Vaak zie je nu wel een aantal keywords staan, maar is het onmogelijk om te zeggen of deze van de .be, .nl, of .co.uk google site komen. Is er een manier om dit resultaat te laten zien in GA?

    (Uiteraard kan je zo iets krijgen door segmenten in te stellen met bezoekers van verschillende landen, maar dat is toch net iets minder accuraat).

  • @Patrick: je zou de resultaten terug moeten zien bij "Bezoekers" -> "Door de gebruiker gedefinieerd".
    En om de diverse Google's uit te splitsen kun je hier naar kijken: extra zoekmachines toevoegen. Vervolgens kun je bijvoorbeeld google.be segmenteren op "Door de gebruiker gedefinieerd" om de specifieke posities daarin te bekijken.

    Als je wil kun je mij als admin toevoegen, dan kan ik kijken waar het eventueel mis gaat 🙂

  • Hmm erg knap gedaan. Alleen, heb je er echt zoveel aan?

    Ik houd met andere software precies in de gaten wat het positieverloop is.

    Uiteraard zal Google straks nog ook wel iets ontwikkelen waarmee men inzicht krijg, denk je ook niet?

  • Uiteraard zijn er genoeg tools die je ranking in de gaten houden en dat accurater doen dan op deze manier. Het mooie van dit filter is het ontdekken van keywords waar je al een redelijke ranking op hebt en waar dus blijkbaar ook op gezocht wordt. Door deze keywords wat extra aandacht te geven kan je dus op een simpele manier meer bezoekers trekken (en weer nieuwe keywords ontdekken!)

  • wat gebeurt er met het traffic op keywords die vorige week op #12 stond en deze week op #2?
    worden dat dan 2 gescheiden resultaten?

  • In het profiel waar je dit filter gebruikt wel ja. Dan zul je dus de traffic voor pagina 2 zien afnemen en pagina 1 toenemen.

  • Je refereert naar 2 andere filters die je gemaakt hebt (ik gok "Ranking 1" en "Ranking 2"). Maar ik kan deze nergens vinden. Ik wil graag weten wat die filters doen en ze dan ook implementeren indien handig.

    Alvast bedankt!
    Bjorn

  • Erg handig! Al die positietools zijn niet altijd even betrouwbaar en vooral met personal search zijn de resultaten niet altijd even betrouwbaar.

    Vooral handig om direct in analytics te zien welke keywords interessant zijn.

  • Emke Douwe

    Hey André,

    Dit is wel heel creatief werken met de filters! Elke dag blijkt er toch weer meer te kunnen met Analytics. Ik heb het direct even uitgeprobeerd, ben benieuwd naar het resultaat.

  • Handige oplossing. Ben benieuwd wat de resultaten zijn in verhouding met bijvoorbeeld Web CEO ranking rapporten.

  • Jacco

    Hoe lang duurt het doorgaans voor de rankings zichtbaar worden?

  • @Bertjan: betrouwbaarder dan dit kun je het niet krijgen 😉 Web CEO zal nooit rekening houden met personalized resultaten of resultaten die door SearchWiki zijn aangepast.

    @Jacco: 4 tot 24 uur 🙂

  • @ André: Vandaar die verschillen 🙂

    Ik heb trouwens ook een aantal bezoekers op (not set)
    Wat houdt dit precies in?

  • Maar betekent dit dat ik de filter niet goed heb ingesteld? Want ik heb ingesteld dat enkel bezoekers via Google organic worden weergegeven in een apart profiel. Ik dacht dat (not set) te maken had met cookie acceptatie.

  • Dat zijn bezoekers die zonder keyword op de site kwamen, standaard staat een bezoeker op not set 😉

  • Hallo Andre zou je ook nog even kunnen replyen op mijn vraag?

    --------------------
    Je refereert naar 2 andere filters die je gemaakt hebt (ik gok "Ranking 1" en "Ranking 2"). Maar ik kan deze nergens vinden. Ik wil graag weten wat die filters doen en ze dan ook implementeren indien handig.

    Ik krijg op dit moment bij het filter te zien:

    ce+repair (page:)

    Is dat dan dat Google nog niet genoeg informatie heeft verzameld?
    --------------------

    Alvast bedankt
    Bjorn

  • @Bjorn: dat er niets achter page: staat betekent dat het zoekwoord op de eerste pagina stond 🙂

    De eerste 2 filters zorgen er voor dat alleen Google Organic verkeer binnenkomt op dat profiel. Filter 1 filtert op "campaign source" = "google" en filter 2 filter op "campaign medium" en "organic". Kom je er zo uit?

  • Jacco

    @André

    Klopt, het werkt al! Heel handige tool, bedankt!

  • Erg Leuk Andre!

    Ik heb me niet ingehouden en zelfs een extra filter gemaakt om te zien hoeveel resultaten er per pagina bij google zijn opgevraagd.

    En wat schetst mijn verbazing. Het lijkt er op dat Google Analytics zelf er niet altijd mee om kan gaan als er meer resultaten per query worden opgevraagd. Hierover verderop in deze reactie meer.

    Het volgende heb ik gedaan.

    Om te beginnen heb ik het filter van Andre wat aangepast.
    Wat is namelijk het geval. Als je bv. bij Google.nl de optie 'geavanceerd zoeken' kiest en zoekt op 'testquery' met 20 resultaten. Dan wordt de url met de resultaatlijst:
    http://www.google.nl/search?as_q=testquery&.....
    Dus in plaats van '?q'= of '&q'= staat er nu '?as_q=' voor de zoekstring !!!
    Bij de vervolgpagina's van dezelfde query wordt de zoekstring weer voorafgegaan door &q=

    Het filter van Andre heb ik hierop aangepast, zodat hier rekening mee wordt gehouden.
    Veld A->A extraheren wordt nu: (\?|&|\?as_|&as_)q=([^&]*)
    Ik heb dus tussen de eerste set haakjes |\?as_|&as_ toegevoegd.
    Voor de rest blijft het filter hetzelfde.

    Verder heb ik een 2e filter geplaatst wat op het (aangepaste) filter van Andre aansluit:

    De belangrijkste definities hierin zijn:

    Veld A -> A extraheren: Door de gebruiker gedefinieerd:(.*)
    Veld B -> B extraheren:verwijzing:(\?|&)num=([^&]*)
    Uitvoeren naar -> Samenstellen:$A1 ($B2 per page)
    Veld A verplicht.
    Veld B niet verplicht.

    Zoek ik nu met meer dan 10 resulten per google pagina dan wordt dat keurig vermeld in Analytics bij 'door de gebruiker gedefinieerd'.

    Google Analytics zelf lijkt niet om te kunnen gaan met de as_q in de url.
    Dit treedt dus op bij een
    Wordt er doorgeklikt vanuit zo'n pagina dan is de verkeersbron (medium): google.nl (referral).
    Dus niet zoals het eigenlijk hoort: Google (organic).
    Ook wordt het betrokken zoekwoord niet vermeldt bij verkeersbronnen->zoekwoorden.
    Ik ben niet zeer ervaren in deze materie en kan me niet zo goed voorstellen dat Google deze slordigheid maakt. Maar ik vind zo gauw geen andere conclusie.

    Zoals Andre hierboven schreef zal het waarschijnlijk niet veel voorkomen dat er met meer dan 10 resultaten per pagina gezocht wordt. Maar dat kan ik nu mooi gaan turfen.

  • Leuke aanvulling Timo, bedankt 🙂

  • Moge Andre,

    Sorry voor mijn late reactie maar ik kom er niet helemaal uit. Twee vragen:
    1) Filter 1 ligt op mijn hoofdprofiel, filter 2 ligt op filter 1 en filter 3 ligt op filter 2? Of liggen ze allemaal los op het hoofdprofiel?
    2) Wat vul ik in voor filter 2 en 3 bij "Output To -> Constructor" hetzelfde als bij filter 3 "User Defined -> $A2 (page:$B2)"?

    Alvast bedankt!
    Bjorn

  • @Andre:

    Gelukt! Super bedankt ben benieuwd nu naar de uitkomst van deze filters. Heb inderdaad een nieuw profiel aangemaakt en daar deze 3 filters opgelegd en het was inderdaad filter 1 en 2 foutje van mij.

    Ben benieuwd naar je nieuwe artikel!

  • @Bjorn:

    1. Alle 3 horen ze op 1 hoofdprofiel te zitten. Ik zou er wel een apart profiel voor maken omdat je anders je hoofdprofiel vern**kt.
    2. Wat bedoel je precies met filter 2 en 3? Ik neem aan dat je 1 en 2 bedoeld? Dat zijn include filters en hebben geen "output" veld.

  • Sander Tamaela

    Erg handig filter, vooral met searchwiki in je achter hoofd wil kan je op deze manier erg mooi zien of mensen je content waarderen (als ze deze dus hoger zetten dan dat standaard is).

  • @André Ik heb nav jouw SEO-filter enkele nieuwe rapporteren in Google Analytics gemaakt, zie: http://www.webanalisten.nl/software/google-analytics-filters-reguliere-expressies-deel-3.html Ik hoor graag wat je ervan vindt!

  • Anil

    Hi, this looks cool - is there an english version on this post somewhere?

    thanks 🙂

  • Sander Tamaela

    @Anil: André did a guest post @ Yoast.com in english (it's this article translated).

  • wim

    google heeft met alle landen een andere formule per land moet je dus uitvinden waar google op let

  • Andre,

    Your filter was ahead of it's time! Now that Google is rolling out the new results pages with the position built in, we can use a similar filter to embed that directly in the reports.
    See this post for details:
    http://www.websharedesign.com/display-search-engine-rankings-seo-in-google-analytics.html

    -Corey

  • Hoi andre, nog een vraagje nu vanuit n andere pagina. Ik heb je filter er op gezet en ook nog filter 1 en 2 erbij gezet. Alleen nou zijn vanaf gisteren rond 1800 geen cijfers meer bekend bij analytics ..
    Vlak daarvoor kreeg ik nog wel mooie gegevens binnen van de Ranking 3 .. dus dat leek wel goed te werken ..
    Ik heb nu de filters even van mjin pagina's afgemikt om te kijken of het daar aan lag. Komt dit vaker voor ?

  • Hoi,

    Bedankt voor informatie. Dit is precies wat ik nodig had om te kijken hoe de indexatie van onze nieuwe website verloopt.

    Groetjes,

    Vincent

  • @Jasper: nee niet echt, lijkt op een typefout in 1 van de filters 😉

  • Management opleiding

    Deze tip is excellent om je blog beter te managen. Ga ik zeker gebruiken, bedankt!

  • zoekmachine optimalisatie

    Hoi André,

    Sommige SEO bedrijven gemeten het trefwoord dichtheid om hun cliënt site in de eerste pagina van Google.

    Ik zag je post over "SEO Rankings meten met Google Analytics" En het is zeer uitstekende post voor en over SEO.

    Bedankt voor het delen van bijvoorbeeld een uitstekende en informatieve functie.

    Meer vermogen en veel geluk.

    Met vriendelijke groet,

    Marc Jansen

  • @andré: heel erg handige filter, waarvoor dank

    @bertjan: ik heb tussen filter 2 en filter 3 een extra filter toegevoegd die alle bezoeken waarbij de waarde van het zoekwoord (not set) is, verwijderd; namelijk:

    Filternaam: (not set) verwijderen
    Filtertype: Aangepast filter, uitsluiten
    Filterveld: campagnewoord
    Filterpatroon: (not set)
    Hoofdlettergevoelig: nee

  • Tim

    Iemand een idee waarom de waarde achter 'pagina:' leeg blijft?
    Moet er langer gewacht worden op dataverwerking, ondertussen reeds 72u?

    Hier en daar is er een waarde ingevuld.
    Op eerste 500 queries zijn er maar een 4-tal ingevuld.

  • Als de waarde leeg is gaat het om een resultaat op de eerste pagina, dit komt omdat de waarde die opgevraagd wordt dan leeg is.

  • Sjors

    Handig! ga zo door

  • Top! Nog bedankt voor de info!

    GReetz

  • Rick

    Thanks for sharing this. Took me a while trying to understand the Dutch but since I'm original from Germany and our languages are similar, it wasn't that hard.

  • Nick

    Interessant en handig! Net als de update!
    Thanks for sharing!

  • Kunt u misschien even kijken of mijn site: http://www.allroundbouwservice.nl goed geoptimaliseerd is? Ik heb zelf weinig verstand van. alvast bedankt.

  • cursus dreamweaver

    Ik hoop dat dit nu nog steeds kan werken in analytics, want dan gebruik ik het direct. Ik vraag me altijd af of de 'personalised search' feature van Google niet steeds mijn ranking resultaten vertroebelt.