SEO Geo targetting: welk deel van je site is voor welk land?

Google heeft een nieuwe feature gereleased in hun Google Webmaster Console: je kunt nu aangeven wat het belangrijkste land is waar je de content van je site op richt. Vooral webmasters die grote problemen hebben met het richten van hun site op een specifiek land zijn hier zwaar bij gebaat. Daarnaast zijn de webmasters van sites die zich op meerdere landen richten ook flink geholpen, want je kunt delen van je site instellen:

  • Een complete site
  • Een subdomein
  • Een subfolder

Hoe stel je het gebied of land in

Elke site, subdomein of subfolder moet je als een aparte site aan je Webmaster Console toevoegen. Vervolgens kun je in de instellingen bij "Tools" -> "Set geographic target" het gebied naar keuze toevoegen.

Vanwaar deze optie?

Op dit moment bepaalt Google je geografische target voornamelijk door middel van de TLD (dus .nl of .de) en het IP adres. Dat betekent dat je met goedkope Amerikaanse hosting dus problemen kunt krijgen met het goed positioneren van je site. Natuurlijk spelen ook andere factoren als de taal van je content en de taal van de sites die naar je linken mee. Maar om het zekere voor het onzekere te nemen wil je alles goed hebben. Daarom geeft Google nu de mogelijkheid dit zelf in te stellen.

Wat doet de optie precies

Je stelt bijvoorbeeld Nederland in als doel en vervolgens zou na een tijdje (Google: it takes some time) dit opgepikt moeten worden. Wanneer dit goed is gegaan zou je sowieso in de regionale resultaten terug moeten komen. Voor Nederland betekent het dat je zou moeten verschijnen in de zoekopdrachten die met de opties "pagina's in het Nederlands" en "pagina's uit Nederland" gedaan worden. Op de optie "het Internet" heeft het totaal geen invloed.
Het is dus niet zo dat je dan alleen nog maar in het betreffende gebied te vinden bent. Als je al goed rankte op een woord in bijvoorbeeld google.de zal dat ook zo blijven aldus Google. Het is dus geen "laat me alleen maar hier zien" optie, maar eerder een "ik wil sowieso hier te vinden zijn" optie.

Kleine aanvulling op de 2 genoemde opties: uit klantgegevens op mijn werk blijkt de verdeling van het gebruik van de 3 zoekopties in Google.nl als volgt:

  • het Internet: 90,29%
  • pagina's in het Nederlands 1,69%
  • pagina's uit Nederland 8,02%

Mening

Wanneer je 1 land als doel hebt heb je meer dan genoeg aan een TLD en een IP adres uit dat land. Ik denk dat de tool voornamelijk handig is voor sites met internationale TLD's (.com, .net) die meerdere landen targetten. Zij kunnen voor elk land een subfolder inrichten die ze vervolgens een geografische target kunnen geven. Toch een kleine nuance: wellicht was een instelling op taal nog veel handiger. Er zijn genoeg gebieden met 1 taal die meerdere landen bestrijken.

Click to activate social bookmarks

 
  • Zeer goed artikel. Wij zijn bezig met een internationale website en alhoewel wij de TLD's hebben uit andere landen willen wij slechts alleen werken met de .com TLD

    Dit probleem had ik al voorzien moet ik zeggen en ben blij dat Google met een goede oplossing komt. Heb je er overigens al ervaringen mee?

  • Ik begreep van Adam Lasnik dat het "een indicator" is, en niet authorative, oftewel: het helpt je een beetje de goede richting op.

  • Andre, bedankt voor de tip. Dit is precies wat ik nodig heb voor m'n meertalige sites. Ik zal eens kijken wat voor effect dit heeft op mijn Duitse en Engelse vertalingen.

  • Nee, ik heb het nu op een aantal accounts ingesteld, maar ik kan nog niets melden. Dat blijft even afwachten.

  • Dat dacht ik inderdaad al, toch jammer: een webmaster stelt het hard in, dan zou het toch wel iets meer autoriteit mogen krijgen.

  • Ik heb de feature al een aantal weken in mijn webmaster tools zitten, op een aantal sites ingesteld en om eerlijk te zijn kan ik geen enkel verschil qua resultaat ontdekken.

  • Ik vermoed dat we voor resultaat nog 1 a 2 maanden kunnen wachten.......

  • Jammer dat je een site maar op 1 land kan richten en niet op een continent; Europa bijvoorbeeld. Zou een goede uitbreiding zijn lijkt me. En om nu sites te gaan dupliceren in subfolders, dat lijkt me ook weer niet echt handig.

  • @Dave: dat richten op een continent zie ik niet echt als een meerwaarde, Google biedt de optie "Zoek naar pagina's uit Europa" niet. Mensen die dus Europa breed zoeken gebruiken altijd de eerste optie "Het internet", en daar is iedereen al vindbaar.

  • Zoals je eerder schreef is het best een mankement dat ze niet op taal selecteren. Bij eerdere projecten had ik met de spaanse taal bijvoorbeeld zeer veel bezoekers uit Brazilie (vanaf een nederlandse server overigens)...

    Wellicht dat ze dit inbouwen in de loop der tijd?

  • @Seth: Ik denk dat Google al aardig in staat is om het taalgebied te bepalen aan de hand van de content zelf. Je kunt aan de taal van een site niet aflezen op welke landen deze gericht is, maar al wel voor welke taalgebieden deze interessant is.

    Persoonlijk zou ik het wel handig vinden om meerdere landen te kunnen kiezen, of juist landen uit te sluiten. Dit laatste kan bijvoorbeeld handig zijn voor als je een nationale en een internationale site hebt die qua inhoud en structuur sterk op elkaar lijken. Je wilt dan de Nederlanders alleen op je Nederlandse site en alleen buitenlanders op je internationale site.

  • Optimax

    Ja, interessante nieuwe tool, maar inderdaad nog incompleet. Je zou per taal een custom selectie van landen moeten kunnen maken. Vooral interessant voor sites die zich (mede) richten op "kleine" landen, maar daar geen specifieke taalversie voor hebben. Bijvoorbeeld, je hebt o.a. een Engelse en een Russische versie, dan zou je voor Estland, Letland en Litouwen (vroeger USSR, nu EU) in kunnen stellen welke van die 2 "default" is. Geen idee wat in dit geval handiger zou zijn, maar leek me een leuk voorbeeld 🙂

  • Andre, vroeg me eigenlijk toch iets af: ik heb, zoals eerder vermeld, de TLD's van andere landen ook (dus bijvoorbeeld .es en .se .us etc... heeft dit ook enige invloed op de vindbaarheid in die landen (ook al host ik de site gewoon in nederland?)

    Of adviseer je me om toch lokaal te hosten?

  • Men zegt over het algemeen dat lokale hosting het meest optimaal is. Maar ik zie het meer zo: Google heeft een aantal herkenningspunten om een geo-target te bepalen. Als 8 van de 10 punten op een bepaald land wijzen zou dat duidelijk genoeg moeten zijn. Die laatste 2 punten doen er dan niet toe.

  • Ok.. thanks voor de tip 🙂 het is namelijk makkelijker om vanaf een plaats te hosten dan in ieder land een aantal servers in de gaten te houden.

  • jimmy

    "want je kunt delen van je site instellen:"
    -Een complete site
    -Een subdomein
    -Een subfolder

    Voor zover ik kan zien, kun je alleen maar de complete website opgeven, en kun je de doelgroep helaas niet instellen per subfolder.

    Is het nu veranderd, of heb ik het fout?

  • Je kunt ook een losse folder opgeven als zijnde een aparte site 😉

  • Het is lang geleden dat dit artikel is geschreven. Tijd genoeg dus voor meting van resultaten denk ik zo. Is er al wat meer te melden over resultaten?

  • Ik kan eigenlijk geen concreet resultaat aanwijzen, het was leuk dat Google dit aanbood, maar of het nut had...

  • René Petersen

    Hallo André,
    Heb jij al ervaring opgedaan met Geo Taggen van sites dmv het toevoegen van meta content ?
    (dus niet via webmastertools)

    Een handige site om aan je Geo code te komen is : http://mygeoposition.com/?lang=nl

    Ben benieuwd. Ik heb in ieder geval weinig kunnen vinden...

    Vriendelijke groet.

  • Het is voor zover ik weet geen breed ondersteunde standaard. Daarbij is het koppelen van een pagina aan een specifiek coördinaat wellicht alleen handig bij nieuwsberichten.