Optimaal een nieuwsbrief doormeten met Google Analytics

newsletter

In Google Analytics wil je graag al je externe campagnes keurig gerapporteerd zien. Dat doe je door deze campagnes te voorzien van Google Analytics campagne tags. Maar hoe richt je dit nou zo goed mogelijk in? In dit artikel wil ik ingaan op een goede manier van het doormeten van een nieuwsbrief. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit de beste manier is, maar wel een manier die veelal de juiste informatie levert. Tevens geldt dit voorbeeld ook als inspiratie om andere soorten campagnes in kaart te brengen.

Welke tags hebben we

In Google Analytics kun je gebruik maken van een vijftal kenmerken om een campagne te beschrijven: bron, medium, content, woord en campagne. Deze beschrijving kun je toevoegen aan een link die naar je eigen site verwijst. Wanneer een bezoeker dan met deze waardes in de URL op je site komt weet Google Analytics precies welke campagne hier voor verantwoordelijk was.

Stel dat ik een link op een startpagina en een verzamelgids wil plaatsen en deze per klik moet betalen. Dan zou ik de URL's van deze links als volgt inrichten:

andrescholten.net?utm_source=startpagina&utm_medium=cpc&utm_campaign=paidlinks
andrescholten.net?utm_source=verzamelgids&utm_medium=cpc&utm_campaign=paidlinks

Wanneer er dan iemand op de betreffende pagina's op mijn link klikt zal ik hem in Google Analytics terug kunnen zien met als bron "startpagina" of "verzamelgids", en als medium "cpc". Ook kan ik in het campagne rapport een totaal overzicht krijgen van de "paidlinks" campagne.

Google heeft overigens een tool die je kan helpen bij het taggen: de URL Builder.

Hoe passen we dit toe bij een nieuwsbrief

Om een nieuwsbrief optimaal door te meten willen we graag een aantal zaken achteraf kunnen bekijken/rapporteren/analyseren:

  1. Aantal bezoekers vanuit de nieuwsbrief
  2. Aantal bezoekers per artikel, welk artikel was dus populair
  3. Totaaloverzicht van alle nieuwsbrieven

Deze punten zijn te bereiken met de juiste campagne tags. Een goede opzet om deze tags te vullen is als volgt:

utm_source
In de bron vullen we de naam van de specifieke nieuwsbrief in. Zo is achteraf goed te zien hoeveel kliks er vanuit de verschillende nieuwsbrieven gekomen is. Ook kun je in het verkeersbronnen rapport de verschillende nieuwsbrieven naast elkaar zetten om ze de best presterende er uit te halen.

utm_medium
Als medium gebruiken we "email", "mail", "e-mail" of iets anders wat bij jou de standaard is. Zolang er maar 1 versie voor alle email gerelateerde campagnes gebruikt wordt. Anders worden die campagnes over meerdere mediums verdeeld.

utm_content
Deze hoeft niet in alle gevallen gebruikt te worden. Veelal wordt deze ingezet om elk bericht een eigen naam te geven. Maar dit is niet nodig aangezien je aan de landingspagina's van een nieuwsbrief prima kunt zien welke artikelen veel aangeklikt zijn. Een meer gangbare toepassing is het aanduiden van links op plaatjes, titels, of "lees meer" links. Zo kun je achteraf zien welke elementen eerder leiden tot een doorklik voor een artikel, dit kun je namelijk niet zien aan de landingspagina's.

utm_campaign
Als campagnenaam gebruiken we "nieuwsbrief". Dit doen we voor alle nieuwsbrieven zodat we in het "campagnes" rapport niet alle nieuwsbrieven als aparte items terug zien. Dit geeft je ook de mogelijkheid om na een jaar een totaaloverzicht te krijgen van de nieuwsbrieven ten opzichte van andere campagnes.

utm_nooverride
Een redelijk onbekende toevoeging is de zogenaamde utm_nooverride. Deze zorgt er voor dat de nieuwsbrief campagne geen andere campagnes mag overschrijven. Zonder deze toevoeging zal, wanneer men eerst via bijvoorbeeld AdWords op de site gekomen is en vervolgens via een nieuwsbrief terugkomt, de nieuwsbrief als bron bewaard worden. Toekomstige conversies en e-commerce transacties zullen dan ook aan de nieuwsbrief toegekend worden. Het nadeel hiervan is dat veel vaste bezoekers constant nieuwsbrieven krijgen en hiermee hun oorspronkelijke bronnen overschrijven.

Als je wil dat dit niet gebeurd kun je de utm_nooverride tag gebruiken. Wanneer men dan via AdWords komt en vervolgens via een nieuwsbrief, blijft AdWords bewaard als oorspronkelijke bron van het bezoek. Of het gebruik hiervan verstandig is ligt geheel aan de aard van de nieuwsbrief/mailing en de getallen die belangrijk zijn in de evaluatie.

Hoe zien links voor de nieuwsbrief er dan uit

Stel dat we een nieuwsbrief hebben met 2 artikelen waarin men op de titel of het bijbehorende plaatje naar de site kan klikken. De links zouden er dan als volgt uit kunnen zien:

andrescholten.net?utm_source=nieuwsbrief-jan-09&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief&utm_content=titel&utm_nooverride=1
andrescholten.net?utm_source=nieuwsbrief-jan-09&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief&utm_content=image&utm_nooverride=1

Voor beide artikelen kun je weer dezelfde links gebruiken want achteraf kun je aan de hand van de landingspagina's prima zien vanuit welk artikel er geklikt is.

Hoe zie het resultaat er uit

Als alles goed is getagged ziet het verkeersbronnen rapport er als volgt uit (getallen zijn fictief):

nieuwsbriefbronnen

Om de populairste berichten te zien klik je in bovenstaand rapport op een specifieke nieuwsbrief. Vervolgens kies je in de "Dimension" pulldown voor "Landing page". De pagina's die dan verschijnen laten goed zien waar naar toe geklikt is:

nieuwsbrieflp

En om een totaaloverzicht van alle nieuwsbrieven te zien kun je naar het campagne rapport gaan:

nieuwsbriefcampagne

Best practice

De hierboven beschreven manier is 1 van de manieren waarop je een nieuwsbrief kunt taggen. Maar de ervaring leert dat dit tevens dé manier is die de meest handige informatie oplevert.

Succes met het taggen 🙂

Click to activate social bookmarks

 
  • Hoi André, goed stuk!

    Dat stuk over de nooverride tag zit een beetje vreemd in elkaar, bedoel je het als volgt?

    Wanneer een bezoeker eerst via AdWords binnenkomt vervolgens via een nieuwsbrief zal alleen de nieuwsbrief als bron worden onthouden voor deze bezoeker (en dus ook eventuele conversies). Om dit te voorkomen kan je de nooverride tag gebruiken. De conversie wordt dan altijd aan de oorspronkelijke bron toegekend.

    Klopt ie zo? Zoals ik het bij jou lees klinkt het alsof het juist andersom is en dat lijkt me vreemd.

  • @Walter: klopt. Ik zal de tekst iets duidelijker neerzetten 😉

  • Pim

    Thnx andre erg geholpen, eindelijk goed inzicht in nieuwsbrieven met GA

  • G. Vink

    Ik hoop niet dat je klanten adviseerd om 'utm_campaign=paidlinks' te gebruiken. Daarmee maak je het Google wel heel gemakkelijk betaalde links te detecteren.

    Afgezien daarvan, prima stuk. Nooverride kende ik nl. nog niet.

  • Nog iets wat onder 'dringend te implementeren' zal komen te staan 😮 Thxs !

    Dave

  • @G. Vink: zolang die links een rel="nofollow" hebben kan je prima links inkopen 😉

  • Michel

    Hey hier was ik naar op zoek! THX!

    Nog een andere vraag:

    Is het ook mogelijk om een individu vanuit een nieuwsbrief te volgen op de site? Om zo bijvoorbeeld de volgende keer een gerichte nieuwsbrief te kunnen versturen aan een individu/of groep met dezelfde interesses.

    Alvast bedankt!

    Michel

  • Leuk artikel Andre. Dat van nooveride wist ik nog niet. You have been 'ekudo'd' 🙂

  • Wederom een zeer duidelijke uitleg!
    Deze informatie zal ook wel weer internationaal opgepikt gaan worden.

    Bedankt voor de informatie!

  • @Michel: het is wel mogelijk maar Google Analytics wil niet dat je de meting zo inricht dat je personen bij gaat houden. Dus helaas.

  • Michel

    @André: helaas! Dat vermoeden had ik al, maar ik wist het niet zeker. In ieder geval bedankt voor je reactie.

    Michel

  • Beste André,

    Bedankt. Je hebt me verlost van de vraag hoe je een campagne aanmaakt.

  • Ik vind de taags die Google biedt zodanig dubbelzinnig dat wat mij betreft "source" ook "newsletter" had kunnen zijn en "campaign" "newsletter-jan-2009", etc., of mis ik een goede reden om het toch te doen zoals in dit artikel?

  • Bas

    Bedankt André, heb het gelijk verwerkt in mijn nieuwsbrief.

  • @Jorrit: je kunt het zo gebruiken als je zelf wil, als jij het dus wil omdraaien kan dat prima. Ik vind het handiger op deze manier omdat je zo in het verkeersbronnen overzicht alle individuele bronnen hebt staan.

  • Goed stuk of het echt handig is om dit elke keer in mijn nieuwsbrief te implementeren en om het te tracken is een andere vraag. Het betreft namelijk een tafeltennis vereniging 🙂

    Maar wel super interessant artikel.

    Groeten,
    Bjorn

  • @Bjorn: dan is het nut wellicht een stuk minder. Maar veelal kun je dit soort tagging automatisch in de mailtemplate verwerken. Dan hoef je niet zelf handmatig de tags achter elke link te plakken.

  • Ja dat is ook zo. Ik gebruik nu FCKEditor om de content in de mail te zetten. Dan moet ik alleen voordat ik verzend even de linkjes opzoeken en dynamisch er ?utm_source=nieuwsbrief-feb-09&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief&utm_content=artikel&nooverride=1 achter zetten.

    is alleen weer iets lastiger als er al iets staat achter zoals: http://www.google.nl/search?q=the+victory
    Maar goed alles kan... gaan weer een paar uurtjes programmeren 🙂

  • TeeDee

    Hey André,

    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het e.e.a. was me al duidelijk, alleen heb ik dit intern doorgezet naar de nieuwsbrief mensen! Kunnen ze er meteen rekening mee houden met de volgende run.

  • Ik heb het afgelopen week bij twee verschillende nieuwsbrieven uitgeprobeerd en kan inmiddels zeggen dat deze resultaten zorgen voor het meeste overzicht.

  • Ik ben vorige maand begonnen dit bij klanten te implementeren. Merk dat ze er erg blij van worden!

  • Haha, leuk om te horen. Goede inzichten leveren vaak blije gezichten op 🙂

  • Ja dus je artikel draagt daar ook nog weer aan bij, toont nogmaals aan dat meer bedrijven er nu mee bezig zijn!

  • Ton van Houten

    Google Analytics is een tool voor doe het zelvers 'prutsers/kruideniers'. Wordt tijd dat de betaalde versie komt met wat uigebreidere mogelijkheden. Wil je wat meer met je nieuwsbrief 'meten' kijk dan ook eens naar de nieuwsbriefmodule van bijvoorbeeld : macquaint.com/Home.html (kost wat maar dan heb je ook wat)

  • Lekker onderbouwde uitspraak ook, je hebt kennelijk half geen idee welke inzichten en successen er mee behaald worden. De mensen die er mee werken zijn fulltime professionals die ik echt geen prutsers wil noemen.

    En wat heeft een betaalde versie hier mee te maken? Je nieuwsbrief module kan nog zo geavanceerd zijn, maar het meet nog steeds niet wat er na de klik op de site gebeurd. Daarnaast gaat het er ook niet om wat een pakket kan en kost, het gaat er om of je de business vragen er mee kunt beantwoorden. Zolang een pakket dat kan volstaat het.

  • Dave

    Denk dat we die comment als "koop mijn product gespam" kunnen catalogeren 😮

    Dave

  • Sander van der Velden

    Hoi Andre,

    Goed artikel!
    Momenteel ben ik bezig met een nieuwsbrief waarin twee links in de inhoud staan, een tekstuele en een knop. Verder staat in de footer nog een link naar de homepagina van de website.
    Hoe krijg ik het best inzichtelijk op welke van de twee links in de inhoud is geklikt, de landingspagina is namelijk hetzelfde en ik vind het interessant om te weten welke van de twee het meest wordt gebruikt.
    Een lelijke oplossing zou zijn om utm_campaign hiervoor uniek te maken. Maar dat willen we natuurlijk niet.
    Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

  • Daar zou ik de utm_content voor gebruiken 🙂

  • Sander van der Velden

    Oke :)! Beetje scheel gekeken, zie nu dat dit ook wordt behandeld in het artikel.
    Thanks.

  • Ik heb me suf gezocht naar een goede uitleg van deze functie in analytics...dank Andre voor je heldere uitleg !!

  • Tristan

    Hallo Andre,

    Bedankt voor dit verhelderende artikel! Ik heb echter nog wel een vraag: wij werken ook met ons eigen systeem om clicks etc. bij te houden. Dit is een PHP script die een aantal acties uitvoert en vervolgens via een header-redirect naar de juiste pagina doorverwijst. Op de binnenkomst pagina is dus géén Analytics code actief, omdat het een doorverwijspagina betreft. (zonder layout)

    Nu wil ik ook graag (als "extraatje") de statistieken bijhouden via onze Analytics account. Is hier een mogelijkheid voor? De parameters meesturen naar de doorverwijspagina is geen probleem, ze daarna meesturen wel. Heeft het zin om op de doorverwijspagina cookies te maken met de namen utm_source etc. en daar de variabelen in te plaatsen? Of moet ik vanuit de mailing écht op een pagina komen waar de Analytics code actief is?

    Alvast bedankt voor je antwoord!

  • tristan: is het niet mogelijk die GET parameters door te geven in de redirect? Dau zou de ideale situatie zijn.

  • @Tristan: de oplossing van Jorrit zou inderdaad de beste zijn 🙂

  • Tristan

    @Jorrit en André - nee, dit is helaas niet mogelijk. We werken op de site zelf met mod_rewrite URLS, welke geen GET parameters (op deze manier) ondersteunt... (we gebruiken CodeIgniter, die werkt met controllers/views, dus niet direct met GET url's) Maar als er geen andere manier is, zal ik eens gaan kijken of ik eventueel de redirect kan ombouwen. Maar omdat daar aardig wat werk in zit, wou ik graag weten of het ook anders kon 😉

    In ieder geval bedankt voor jullie antwoord!

  • Met het risico off topic te gaan: heb je gekeken naar de mod_rewrite optie QSA? (staat voor: Query String Append)

  • Saskia

    Hoi André,

    Alleerst wil ik even zeggen: Geweldige site met handige tips waar ik al urenlang naar heb gezocht en die mij nu verder op weg helpen!

    Ik vroeg mij het volgende af: Ik wil een banner plaatsen op een andere website. Deze banner moet linken naar een specifieke pagina op mijn website (dus niet naar de homepage). Als ik via de URL maker de URL van deze pagina invoer en vervolgens een URL met de juiste tags genereer, dan komt er in plaats van een ?-teken een &-teken achter de oorspronkelijke URL te staan, dus: &utm_source=... in plaats van ?utm_source=...

    &utm_source=test&utm_medium=banner&utm_campaign=bannering

    Mijn vraag is of dit uit maakt?

    Alvast bedankt voor je antwoord!

  • Hallo Saskia,

    Dankje voor het compliment 🙂

    Het maakt niet uit dat er een & voor staat, dit komt omdat er al een ? in de URL staat. De eerste waarde staat achter een ? en de rest achter een &, dit is dus normaal.

  • Er staat een spreadsheet online die je kan gebruiken voor het taggen van links.
    http://spreadsheets.google.com/ccc?key=p7c_HKcmspSUfEYSO0gskKw&hl=en
    online gezet door het bedrijf EpikOne.
    Beschrijving van de tool:
    http://www.epikone.com/blog/2006/11/10/google-analytics-campaign-tracking-pt-2-the-epikone-link-tagging-tool/

    Voor mezelf heb ik hem gedownload en een beetje aangepast.
    Met ondermeer een veld voor een beschrijving en een extra veld voor een nooverride keuze.
    Voor mij handiger dan de Google URL builder.
    Als ik een url aanmaak is die meteen gedocumenteerd in een spreadsheet. En een reeks url's aanmaken voor dezelfde campagne gaat sneller.

  • @Timo: ik heb zelf ook zo'n spreadsheet, ideaal als je meerdere links tegelijk van tags wil voorzien.

  • M-Acquaint

    Hierbij een reactie op de teksten van 3 maart. Het nieuwsbrievensysteem M-Acquaint is een product van Myriadm, een product dat door vele aansprekende partijen naar volle tevredenehied wordt gebruikt en dat wordt aangeboden door een gerenommeerde, bonafide organisatie. Het doet ons genoegen te horen dat de heer Van Houten M-Acquaint aanprijst. Het product is echter niet van de heer Van Houten. Hij heeft ook geen enkele commerciële relatie met MyriadM en het product M-Acquiant. Dat dit duidelijk mag zijn.

  • Dank voor de toelichting 🙂

  • Hoi André,

    In je voorbeeld gebruik je de nooverride tag als volgt: &nooverride=1.
    Google gebruikt in zijn documentatie een iets andere syntax: &utm_nooverride=1
    Dus met utm_ er voor.
    http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=55556

    Kan je het allebei gebruiken of is het een foutje ?

  • Je hebt helemaal gelijk, ik heb het direct aangepast 🙂

  • Bedankt voor het stuk, vindt het ook erg handig in aanloop naar mijn Google IQ examen-tje. Op de conversion university van google wordt eea ook nog eens goed uitgelegd.

  • Vechtsport

    waarom behandel je de tag utm_term niet?

  • Omdat die bedoeld is om een keyword in te plaatsen waarmee men de site gevonden heeft. En in een nieuwsbrief is daar geen sprake van 😉 De utm_term kun je gebruiken als je bijvoorbeeld een Yahoo CPC campagne gaat taggen.

  • Je hebt de nooveride wel aangepast in de linkjes maar niet in het stukjes content:

    nooverride <- moet worden utm_nooverride
    Een redelijk onbekende toevoeging.....

  • Ford Prefect

    Dag André, reuze handig artikel! Bedankt hiervoor.

    Ik heb nog een vraagje, wij hebben in onze nieuwsbrieven een paar links naar externe sites die niet van ons zijn. Is er een mogelijkheid dit toch door te meten? Dat wij dus in onze analytics account kunnen zien hoe vaak er op die links is geklikt? We hebben nu iets geprobeerd met redirects maar dat werkt niet echt. (bv. http://www.onzesite.nl?action=laadbestandmetredirect) maar het lijkt erop dat hij de redirect al laadt voordat de analytics code geladen is.

    Suggesties?

    Bij voorbaat dank,

    Groetjes Ford

  • @Ford: als je een server-side redirect gebruikt wordt er inderdaad geen Google Analytics meting uitgevoerd, wel kun je in dat script een losse teller plaatsen die de links bijhoudt. Voor Google Analytics zul je een client-side redirect moeten gebruiken zoals een javascript redirect of een meta-refresh. Het nadeel daarvan is dat mensen dit heel kort voorbij zien komen omdat er eerst iets geladen moet worden. Dit 'geflikker' wil je ook niet echt.

    Levert je nieuwsbrief-tool-provider geen statistieken aan voor deze kliks?

  • Ford Prefect

    @André

    Ja dat heb ik dus al geprobeerd, inderdaad krijg je dan dat geflikker, maar omdat het alleen mogelijk is die redirect in een bestand te zetten dat word geladen in de body van de pagina, verwijst hij al door naar de externe pagina voordat hij volgens mij bij de code van analytics aankomt en dat dus kan opslaan. Dat is een beetje het probleem. En de nieuwsbrief tool die levert geen statistieken :(.

    Wel bedankt voor je suggesties, misschien heb je er nog meer? 😀

    Ik hoor t wel, bedankt!

    Gr, Ford

  • @Ford: er is nog 1 tussenoplossing die kan werken. Zet een frameset op die pagina op jouw site. Dan kun je daar in de broncode een Google Analytics meetscript plaatsen, en in het frame laad je de externe site. Als url gebruik je dan http://www.onzesite.nl/frames.html?url=www.externesite.nl

  • Ah kijk, dit heb ik binnenkort nodig voor een klant! Bedankt!

  • Beetje laat, maar toch bedankt. Heb het nog niet geimplementeerd, maar ga het zeker proberen. Heb nog wat eigen ideeen!

  • Beste André,

    helemaal top. Je hebt ons echt een stuk op weg geholpen met de vraag hoe je een campagne aanmaakt.

    groeten Tjeerd hagen

  • Fototest

    Super artikel! Heb hem direct gebookmarked. Thanks!

  • Hoi,

    Ik ben uit eigen frustratie bezig met een programma dat automatisch in de hele html de linkjes aanpast met de juiste utm_ tags. Link voor link aanpassen of excel lijsten vind ik maar gepruts.
    je kunt deze html dan gewoon weer terug plakken in je fckeditor, tinymce editor of welke manier je ook gebruikt om je nieuwsbrief te genereren.

    De tool kan ook alleen url's van een bepaald domein vervangen (zodat externe links geen tags krijgen)
    Als je een oude nieuwsbrief als template pakt dan worden alle oude utm_ tags eerst verwijderd door de tool.

    Tot zover de reclame, is hier interesse voor?
    PS ben er nu wel even mee bezig, dus de tool wordt niet gratis maar gaat een goede fles wijn kosten of het equivalent in euro's.
    Ik hoop dat andre deze "commerciele" boodschap toestaat. Ik ga er nu een blogje over schrijven.

  • Even half off topic. Ik heb een affiliate campagne getagged met utm_medium=cpa
    Net getest. en als gevolg van deze tag wordt het verkeer gezien als betaald zoekverkeer en verschijnt ongewild ook in de zoekmachine rapporten.

    Herkent iemand dit?

  • Heb je utm_source en utm_campaign ook gebruikt? Want dan zou het niet moeten gebeuren.

  • Ja ik gebruik ook de andere tags.
    Heb meerdere tag variaties getest voor deze website omdat ik dacht dat er misschien een conflict was met de andere parameters of tracking van het affiliate netwerk. Maar ik merk dat zodra ik medium=cpa toevoeg het onder de zoekmachines komt in GA:

    Of ik vergis me of dit hoort niet.
    Dit is de link:

    http://www.mijnwebsite.fr/fr/pagina.html?utm_source=test3&utm_medium=cpa&utm_campaign=test3

  • Het zou kunnen dat GA "cpa" automatisch als zoekmachine verkeer classificeert. Wat gebeurt er als je "cpl" of "cps" gebruikt?

  • Ja dat lijkt erop. Ik zal nog even verder testen id en houdt je op de hoogte, bedankt

  • Net getest: cps en cpl hebben dit effect niet.

  • Met dank aan André dat ik het hier mag melden.
    Ik heb een tool gepubliceerd voor het taggen van je links.
    http://linktagbuilder.com/
    Deze tool doet hetzelfde als de Google Url Builder.
    Daarnaast ondersteunt hij het gebruik van de nooveride tag en kun je gemakkelijk meerdere url's in een sessie genereren. De tool kent ook een comment field en een export to csv functie zodat je enige documentatie hebt over je gebruikte link tags.
    Ik hoor (via de Linktag Builder site) graag over de ervaringen met deze tool. En suggesties voor verbetering zijn natuurlijk ook erg welkom.

  • Leuke tool Timo, hij kan alleen nog niet met URL's met een # er in omgaan 😉

  • @André,
    Bedankt voor de tip!
    Een troost voor mij is dat ik nog in het goede gezelschap ben van de URL Builder van Google zelf.
    Die houdt er ook geen rekening mee.
    Het komt op mijn 'todo' lijstje.

  • even een vraag. als ik mijn links tag voor een bepaalde source. bijvoorbeeld affiliate marketing.
    en ik maak voor die source een advanced segment aan dan zie ik voor dat segment onder ecommerce een aantal andere verkeersbronnen staan met verkeer 0 maar wel een kleine omzet.
    Is dat een bekend verschijnsel of duidt dat op een fout ergens in de tagging

    dank voor de feedback.

  • @Floris: het kan zijn dat iemand tijdens hetzelfde bezoek (binnen een half uur) opnieuw via een andere bron is binnengekomen. Het bezoek wordt dan nog steeds aan affiliate marketing toegekend, maar de omzet aan de laatste bron.

  • @andre dankje kan een verklaring zijn. Alleen is dat gebruikelijk?

    Ik krijg binnen het advanced segment (voor affiliate marketing) in het verkeersbronnen rapport er standaard zo'n 5 verkeerbronnen kado bij (direct, organic, cpc)
    meeste hebben ze 0 verkeer en beetje omzet.
    sommigen ook 0 verkeer en 0 omzet.
    Is dit herkenbaar voor jullie bij een heavy traffic website? of klinkt het verdacht.
    Ik hoop niet dat het duidt op iets groters vandaar.

  • We zien het vaker, ik zou er niet al te veel aandacht aan schenken, dat is de 'ruis' die je in elke meting ziet. Het meeste is wel te verklaren, maar zolang het niet om grote cijfers gaat 😉

  • @andre dankje dat wou ik horen 🙂

  • Erwin

    Informatief artikel, we hebben het toegepast en het werkt top. Nu kunnen we precies zien hoeveel inkomsten er gegenereerd wordt met de nieuwsbrief.

  • SEO Zwolle

    Interessante kost, gaat nog even boven mijn pet, maar ik heb hem gebookmarkt.

  • Leonard

    @André,
    Interessante post, heb het toegevoegd op mn site.

    Is het mogelijk om op een of andere manier te meten met Google Analytics hoe vaak een e-mail is geopend/gelezen?

    (Dan kan de e-mail trechter mooi bekeken worden: x aantal verzonden > x aantal geopend > x aantal doorgklikt naar de site > x aantal doel y behaald (en de percentages daarvan).

    Ik ben benieuwd of er iets in mogelijk is!

  • @Leonard: helaas, dit openen en lezen is helaas niet goed te meten in Google Analytics. Zou inderdaad wel een mooie aanvulling op de data zijn.

  • Is het ook mogelijk om een campagne te verwijderen in Google Analytics?

    • Helaas, dat is niet mogelijk, als hij eenmaal gemeten is blijft de campagne in de statistieken staan.