Kaas Drop Utrecht op pagina 1

kaasRare titel voor een blog zou je denken, maar dat is niet zonder reden. Ik werd onlangs door een pop quiz organiserende collega getipt over de volgende mail:

Steeds meer bedrijven ontdekken het gemak van de Lo...[knip] Bedrijfspagina. Op eenvoudige wijze trekken zij meer bezoekers op hun website zonder dure aanpassingen aan de eigen website te hoeven verrichten.

Zoek in Google eens op "kaas drop utrecht" en zie hoe Au Marché met haar Lo...[knip] Bedrijfspagina op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt.

Wilt u ook meer klanten? Voor slechts € 99,- (ex BTW) heeft u een heel jaar lang uw eigen Lo...[knip] bedrijfspagina. Begin nu met profiteren en ga naar mijn bedrijf. Werkt deze link niet ga dan naar [knip]

Je krijgt dus eigenlijk (het staat er niet letterlijk) een soort garantie voor een pagina 1 resultaat en meer bezoekers op je site. Is dat zo?

Ik zie op de landingspagina maar 1 link naar de site van de klant. Die gaat via een 302 redirect naar de echte site van de klant toe. Dat betekent dat de populariteit van de link niet naar de klant gaat maar op de gids blijft. Tevens werkt de link in mijn geval maar 1 keer aangezien ik bij klik 2 een 304 (Not Modified) header krijg en geen redirect meer. De linktekst "Bezoek website" is verder ook niet heel interessant.

Waarom doen?
Waarom zou je dan €99 betalen om een zogenaamde bedrijfspagina te hebben? Misschien om daarmee de top 10 van de zoekresultaten op je bedrijfsnaam te vullen met allerlei bedrijfspagina's? Er zijn tientallen van dit soort gidsen in de omloop, keus genoeg dus. Maar of het effectief is? Ik kan door 1 zelfgemaakte pagina (deze blog dus) ook scoren op "kaas drop utrecht", daar heb ik geen externe gids voor nodig.

Waarom dan dit artikel? Omdat ik een beetje flauw ben van de zoveelste gids. Er zijn tientallen gidsen met geautomatiseerde en bijeengeraapte content, makkelijke Google maps er naast en affiliates links met "stuur dit bedrijf een bloemetje". Er zit 0,0 meerwaarde in, want zeg nou zelf, wie maakt gebruik van dit soort gidsen? Er zijn in Nederland hooguit 2 a 3 die bestaansrecht hebben, en de rest heeft geen meerwaarde. Misschien moet Google zijn duplicate content filter ook eens op de gidsen toepassen.

Zelf doen
Ook is het veel makkelijker, en loont het meer om zelf content op je site te hebben die voorziet in informatie over bepaalde onderwerpen. Je vangt zelf de bezoekers af en bent niet afhankelijk van een externe gids die de bezoekers niet heel efficiënt doorstuurt.

Trouwens, ik wilde nog een Analytics gidsje maken, iemand die een vermelding wil? €199 per jaar 😉

Click to activate social bookmarks

 
  • Je staat nu op plek 2, 3 en 4 🙂 En dat voor helemaal noppes! Ik zeg niet met dit soort bedrijven zaken doen want wie zoekt er ook in godsnaam op deze 3 zoekwoorden als combinatie? Ik kan ook de 1ste plek wel bereiken met "Geld, Drop, Gestolen" bijvoorbeeld.

  • Je hebt helemaal gelijk. Vreemd overigens dat het tweede resultaat http://marketingfeeds.nl/Andr%C3%A9_Scholten/2009/06/15/Kaas_Drop_Utrecht_op_pagina_1 is en niet jouw eigen blog? Komt dat misschien doordat de Google spiders nog niet op jouw blog zijn langsgekomen? Misschien een onderwerp voor een volgende blogpost!

  • @Johan: mijn feed was niet optimaal na een update van WordPress, hier moet ik nog eens mee aan de slag.

    @Bjorn: 🙂

  • Remi van Beekum

    Mooi keyword ook. Ik kan me inderdaad voorstellen dat ik als ik zin heb in drop en toevallig in Utrecht ben Google erbij pak en zoek naar "Kaas drop Utrecht" 😉

    Zoek je overigens alleen naar "Kaas Utrecht" of "Drop Utrecht", dan is die pagina niet op pagina 1 van Google te vinden.

  • Tja, zo zijn er inderdaad nog een heleboel concepten te verzinnen waarvan de meerwaarde nul is, maar die wel goed scoren in Google. Blijkbaar zit er toch geld in die concepten.

  • Haha ik houdt die 199 euro liever in mijn zak

  • Hallo Andre,

    Leuke post, Ik heb een maand terug ook een soortgelijke aanbieding gekregen van een ander bedrijf.

    Toch ben ik bang dat er nog genoeg mensen zijn die hier in trappen.
    Rond SEO hangt bij bepaalde mensen nog steeds een beetje de sfeer dat het een geheim technisch trucje is waar alleen een select groepje insiders kennis van heeft, en hoewel SEO een specialisme op zich is, is het zeker geen geheim technisch trucje.

    De mensen die hier in trappen zijn naar mijn mening kleine bedrijven die hun website door een buurjongen hebben laten opzetten, en een manier zoeken om even snel hoog in Google te komen.

    goede post,

    Groeten, Frans

  • Ik word ook regelmatig benadert (via de gegevens in de KvK blijkbaar) voor dit soort initiatieven. Gidsjes en dergelijke. Ik ben het helemaal met je eens. 99 euro.. belachelijk!

  • Vernon

    Geen enkel SEO bedrijf kan jou puur op basis van je website een positie op de eerste pagina van Google garanderen, doen wij dus ook niet, tenzij je geld uitgeeft aan Adwords. Adwords is betaalde reclame en zo zijn er nog talloze manieren om reclame voor je bedrijf of website te maken. Er worden miljarden aan reclame uitgegeven zonder dat het effect daarvan bekend is.

    Er zijn veel digitale gidsen gebaseerd op het KVK bestand en het is iedereen vrij om het aan te schaffen en daar een website mee te beginnen. Niemand anders dan de gebruiker bepaalt hoeveel gidsen er mogen zijn. De gids waar in het artikel aan gerefereerd wordt heeft maandelijks meer dan 30.000 bezoekers, dus heeft blijkbaar waarde voor een bepaalde doelgroep en daarmee wel degelijk bestaansrecht. Bovendien is deze gids een Google Nieuwsdienst, dus is niet zomaar een 'bijeengeraapte content' site.

    De bedrijfspagina waar je op duidt biedt toegevoegde waarde voor het bedrijf dat het gemaakt heeft doordat het een uitstekende positie op Google kan opleveren, zonder de eigen site aan te hoeven passen, een dure Adwords campagne te moeten starten of een vermogen aan een consultant of een SEO bedrijf te moeten uitgeven. De prijs is daarmee laag voor het geboden produkt. Natuurlijk zijn er meer manieren om een site (gratis) te promoten, maar een ondernemer heeft daar de tijd (dus geld) niet voor over. Dan wordt er voor 99 Euro een hoop werk uit handen genomen en kan de ondernemer zelf de effectiviteit meten.

  • De gids waar in het artikel aan gerefereerd wordt heeft maandelijks meer dan 30.000 bezoekers, dus heeft blijkbaar waarde voor een bepaalde doelgroep en daarmee wel degelijk bestaansrecht.

    Nee, doordat alle Nederlandse bedrijven in die gids staan en er in Google altijd naar bedrijfsnamen gezocht worden levert het traffic op. Dat is niet 'voldoen aan een behoefte', dat is 'zoveel mogelijk pagina's aanmaken om bezoek te krijgen'. Als je 100.000 pagina's hebt en 1/3 krijgt een bezoeker per maand heb je al 30.000 bezoekers.

    De bedrijfspagina waar je op duidt biedt toegevoegde waarde voor het bedrijf dat het gemaakt heeft doordat het een uitstekende positie op Google kan opleveren,

    En die positie moet 99 euro kosten? Dan kun je nog beter met AdWords op je bedrijfsnaam adverteren. Dat kost je 1 cent per klik. Dan moeten er al 10.000 mensen klikken om die 100 euro op te maken, en dan laat ik het feit dat 70-80% op je Organic resultaat klikt nog weg.

    Puur dat geld verspillen voor een vernoeming in Google? Nee, dat gaat er bij mij niet echt in. Je staat al op 1 met je eigen naam en met 1 simpel persbericht vul je in een uurtje de rest van de top 10 ook wel.

  • Vernon

    Als je wilt scoren met Adwords kom je er niet met 1 cent per klik. Een Adword moet eerste of tweede positie hebben om resultaat te krijgen en dan kost die minimaal 5 tot 10 cent. Voor populaire zoekwoorden zit je zo op 50 cent tot een euro. Al besteed je maar één euro voor een paar kliks per dag, dan ben je nog 365 euro per jaar kwijt. Adwords lijkt heel goedkoop, maar in de praktijk kost het handenvol geld. En dan heb je een produkt dat tussen SEO van de eigen site en adverteren met Adwords in zit en dat is een bedrijfspagina. Dat is geen geld verspillen, maar een volwaardig produkt dat het prima doet naast andere produkten.

  • Dan ben je verkeerd met AdWords bezig. De 1 cent die ik noemde hoort bij je bedrijfsnaam, andere woorden zijn inderdaad iets duurder. Maar zolang de bezoekers via die campagne op je site meer geld opleveren dan ze in AdWords gekost hebben is het rendabel. Bezoekers die naar een gids klikken komen niet direct op je site, en dan is het moeilijk om geld aan ze te verdienen.

    En ik weet wel zeker dat bij een goede kosten/baten analyse zowel SEO, Affiliates, Email, Nieuwsbrieven en SEA er beter van af komen dan welke gids dan ook.

  • Vernon

    Zoeken op bedrijfsnaam voor een cent heeft niet zoveel zin en bovendien claimde je zelf al dat een nummer één positie met je bedrijfsnaam niet zo moeilijk is. Maar ik ga deze discussie nu stoppen. Jij verdient een boterham aan SEO en Adwords en dat is prima, ik heb een andere oplossing voor bedrijven gevonden. Jij stelt het bestaansrecht van mijn gids ter discussie maar ik kan omgekeerd ook zeggen dat het weggegooid geld is om voor SEO te betalen. SEO informatie is gratis bij Google zelf te krijgen, maar de tijd die je erin steekt en de programmeurs om je site aan te passen kosten geld. Jij helpt ze daarom tegen betaling met SEO, ik bied ze een eenvoudiger dus goedkoper alternatief. De keuze is aan de klant.

  • Ton van Engelenhoven

    Hallo,... lekkere discussie. Iedere verkoper van zoekmachineoptimalisatie die het evangelie aanbied met de plaatsnaam als toevoeging, doet een verkeerde voorstelling van zaken. Het is nogal gemakkelijk om de zoekterm "laaielichterij nergenshuizen" binnen enkele uren op 1 te krijgen. Ga je voor dat soort onzin ook nog een factuur sturen, dan mogen we toch wel stellen dat je luchtzakken verkoopt.

  • @Vernon: voorheen verdiende ik met brood met SEO, maar tegenwoordig met Web Analytics. Dat betekent onder andere dat ik voor een flink aantal grote sites bekijk welke marketing uitingen wel en niet werken, en gidsen doen het daarin niet echt fantastisch.

    @Ton: Amen.

  • Ton van Engelenhoven

    Inmiddels staat "laaielichterij nergenshuizen" keihard en exclusief op 1 bij Google. Ben ik een top SEO of niet. Mag ik ff vangen:)

  • Ger

    En toch blijven rondsturen die mails..... ben vandaag ook een gelukkige ontvanger van deze "dienst". Was meteen meer geïnteresseerd in de nr.2 positie xD

    En dat gezeur om "gratis" of "voor weinig" te adverteren; voor niets gaat de zon (nog!) op... Een goede goede webwinkel met een goede Adwords campage hoeft niet duur te zijn. Mijn investering hierin is minimaal maar het rendement is uitstekend 🙂 Welke branche? .... jaaaahhh...;-)

    Zoek de kracht in je eigen website/-winkel en Adwords kan daarbij een uitstekende investering zijn die dan alleen maar geld oplevert. Ik besta nog maar 2 jaar en wordt heel vaak voor deze en soortgelijke website benaderd. Heb zelfs wat "gratis" proefjes gedaan maar dat levert helemaal niets op. Ik weet wel wie de meeste baat bij deze diensten hebben... ik ben het in ieder geval niet 😛

  • @Ger: ik zie inderdaad dat ze weer hetzelfde voorbeeld gebruikt hebben aangezien ik vandaag opeens heel veel kaas drop bezoekers krijg 😀

  • Vernon

    @Ger Je Pannensite ziet er inderdaad prima uit, maar er staan ook genoeg woorden op waar je onvindbaar mee bent op internet. Als Adwords goed voor je werkt en je vindt het de investering waard, dan ben ik blij voor je. Ik vraag me af wat jullie mening is over perperdure gidsen als Gouden Gids en iLocal. Ook zo negatief?

  • @Vernon: ja zeker weten, ik zou ook aan die 2 gidsen geen geld kwijt willen. Hooguit op een CPA basis zodat ik ook alleen betaal voor de leads die ze me opleveren. Je kunt beter werken aan je eigen populariteit zodat je zonder die gidsen ook prima te vinden bent.

  • Stel dat een bedrijf een slechte recensie heeft van TrosRadar. De pagina duikt op in Google op bepaalde keywords (longtails?). Door gebruik te maken van dergelijke gidsen kun je snel en eenvoudig veel pagina's vindbaar maken op soort gelijke keywords en longtails. Waardoor je de slecht recensie naar de tweede pagina in Google drukt........ Dus toch bruikbaar?

  • Barry de Vries

    Hele leuke discussie tussen Andre en Vernon. Vernon, ik word helemaal geinspireerd door je verhaal en wil je, bij wijze van tegenprestatie ook graag een verhaal vertellen.

    Vorige week ging ik naar een prostituee. Ja, naast kaas en drop houd ik daarvan. Mijn oog viel op een prachtige dame. Ik sprak een prijs af voor de standaard behandeling en ging naar binnen. We ontkleden ons en mijn verassing was groot toen de dame in kwestie een heer bleek, ruim geschapen bovendien. Wil je eerst pijpen of gen**kt worden was zijn vraag. Geen van beide zei ik, met moeite mijn woede inhoudend. Weet je wat zijn antwoord toen was: "De keuze is aan de klant."

    Succes met je handel kerel. Ik hoop dat je veel tevreden klanten hebt.

  • 😀 mooie vergelijking 😛

  • Wanneer u op een zoekwoord meerdere posities in Google wilt innemen kunt u ook denken aan het maken van micro website. Normaal zijn dit sites die bestaat uit hooguit een aantal pagina's! Nu hebben wij voor een klant gewoon één website gemaakt en die meerdere male gekopieerd!

    De website bestaat dan uit meerdere pagina's en gaan over het algemeen over één (max. twee) onderwerp(en)! Onze ervaringen hiermee is dat je er lekker mee kan score!! 😛

  • Nou Mark, als je simpelweg kopieën gaat maken getuigt dat niet van een lange termijn strategie. Je kunt er misschien even mee scoren, maar je wordt vaak al snel door het duplicate content filter onderuit gehaald. En daarbij moet je het linkbuilden ook nog eens verspreiden over meerdere domeinen.

  • @ Andre Ik bedoel hier niet de content te kopieeren maar alleen de lay-out van de websites. (dit puur om de prijs te drukke). Iedere website is voorzien van unieke content. Het probleem van dubbele content is hier dan niet... Voorbeeld websites: spuitlicentie.com, cursus-heftruck.nl (origineel get-traffic.nl)

    Het nadeel hiervan is dat er meer onderhoud gepleegd moet worden op de verschillende websites.

  • Ton van Engelenhoven
    17 August 2009 15:50
    Inmiddels staat "laaielichterij nergenshuizen" keihard en exclusief op 1 bij Google. Ben ik een top SEO of niet. Mag ik ff vangen:)

    Fantastisch!! Heerlijke discussie 🙂 .. of beter Roast

  • Sharron Clemons

    Geen enkel SEO bedrijf kan jou puur op basis van je website een positie op de eerste pagina van Google garanderen, doen wij dus ook niet, tenzij je geld uitgeeft aan Adwords. Adwords is betaalde reclame en zo zijn er nog talloze manieren om reclame voor je bedrijf of website te maken. Er worden miljarden aan reclame uitgegeven zonder dat het effect daarvan bekend is. Er zijn veel digitale gidsen gebaseerd op het KVK bestand en het is iedereen vrij om het aan te schaffen en daar een website mee te beginnen. Niemand anders dan de gebruiker bepaalt hoeveel gidsen er mogen zijn. De gids waar in het artikel aan gerefereerd wordt heeft maandelijks meer dan 30.000 bezoekers, dus heeft blijkbaar waarde voor een bepaalde doelgroep en daarmee wel degelijk bestaansrecht. Bovendien is deze gids een Google Nieuwsdienst, dus is niet zomaar een 'bijeengeraapte content' site. De bedrijfspagina waar je op duidt biedt toegevoegde waarde voor het bedrijf dat het gemaakt heeft doordat het een uitstekende positie op Google kan opleveren, zonder de eigen site aan te hoeven passen, een dure Adwords campagne te moeten starten of een vermogen aan een consultant of een SEO bedrijf te moeten uitgeven. De prijs is daarmee laag voor het geboden produkt. Natuurlijk zijn er meer manieren om een site (gratis) te promoten, maar een ondernemer heeft daar de tijd (dus geld) niet voor over. Dan wordt er voor 99 Euro een hoop werk uit handen genomen en kan de ondernemer zelf de effectiviteit meten.