Je referrals zijn echte parels, laat ze niet verloren gaan

Het zou eigenlijk een basisonderdeel van je Google Analytics implementatie moeten zijn: het instellen van een gaaf filter dat er voor zorgt dat je referrals niet verloren gaan. Hier zit zo veel informatie in, nog meer dan je in een gewone Google Analytics implementatie kan verwachten. Even een opsomming van de voordelen:

  1. Leg campagnes naast referrals (verwijzende sites)
  2. Bekijk de gebruikte sites (en zoekwoorden) van affiliates
  3. Analyseer welke resultaten in de zoekmachines aangeklikt worden
  4. Ga na welke URL het populairst is i.p.v. alleen toplijsten per domein

Ik zal ze stuk voor stuk behandelen, en natuurlijk hoe eenvoudig het is om het op je eigen account in te stellen. Dit zijn wellicht niet eens de enige voordelen, er zullen er meer zijn die jullie hopelijk nu te binnen schieten, laat ze horen in de comments.

Leg campagnes naast referrals (verwijzende sites)

Een neveneffect van het taggen van campagnes is dat Google Analytics deze waardes gaat gebruiken in alle rapportages. De oorspronkelijke referral wordt hierbij genegeerd en gaat voor altijd verloren. Een simpel voorbeeld is bijvoorbeeld een ingekochte tekstlink die je via een netwerk weg zet. Je tagt hem als tekstlink en zo wordt hij op tientallen sites geplaatst. In je rapporten zul je vervolgens dit zien:

Maar je weet nu niet op welke sites de link gestaan heeft. Enerzijds wil je een totaalrapport kunnen maken over die ene link en daarom had je hem getagd. Maar anderzijds wil je ook de sites terug kunnen halen, maar dat kan niet meer door het taggen.

Door het instellen van het filter wat ik onderaan dit artikel laat zien kan dit wel. Je ziet dan totaalcijfers van de campagnes, en je kunt ook eenvoudig de bijbehorende verwijzende sites opvragen.

Bekijk de gebruikte sites (en zoekwoorden) van affiliates

Niet echt helemaal een nieuw punt als je het vorige stukje gelezen hebt maar voor affiliates geldt precies hetzelfde. Je tagged alle links die je beschikbaar stelt voor affiliates zodat je kunt zien hoeveel bezoek en conversies ze opleveren. Tevens wil je naast die tagging zien welke sites de diverse affiliates hiervoor gebruiken.

Tip: zie je dat er geen verwijzende site bekend is bij een affiliate? Dan is hij verdacht. Hier loont het vaak om even uit te zoeken waarom dat zo is.

Een extraatje is dat je nu ook kunt zien welke URL's in de zoekmachines gebruikt zijn om bij je site te komen. Affiliates die adverteren in de zoekmachines kunnen zo bekeken en geanalyseerd worden. Je haalt makkelijk de zoekwoorden terug. Ook is dit direct een controlemiddel mocht je een beleid hebben dat er helemaal niet geadverteerd mag worden in de zoekmachines.

Analyseer welke resultaten in de zoekmachines aangeklikt worden

Ik had het al even genoemd, maar met het opslaan van alle referrals worden niet alleen de websites opgeslagen, maar ook de URL's van de zoekmachines. Hier kun je hele leuk dingen mee doen door ze te doorzoeken op de aanwezigheid van bepaalde parameters. Met behulp van de geavanceerde filters onderaan de lijst kun je zien hoe vaak men op een sitelink geklikt heeft:

Voor een hele uitgebreide lijst verwijs ik je naar dit blog. Je kunt nu zien hoe vaak mensen via een spellingssuggestie naar je site gekomen zijn, of hoeveel de "I feel lucky" knop gebruikt hebben. Ik heb zelf onderzocht of men veel "In Nederland" of "Het internet" zoekt. De mogelijkheden zijn redelijk eindeloos.

Ga na welke URL het populairst is ipv alleen toplijsten per domein

Last but not least: het nieuwe rapport laat de populairste verwijzende URL's zien terwijl het originele "verwijzende sites" rapport alleen domeinen laat zien:

Het is in een lijst met simpelweg alle URL's onder elkaar makkelijker om met de geavanceerde filters de toppers er uit te halen qua weigeringspercentage, omzet of behaalde doelen.

Hoe stel ik dit mooie filter in?

Maak allereerst een nieuw profiel aan zodat je niet de data van je hoofdprofielen gaat verfilteren. Op dat profiel plaats je vervolgens dit simpele maar doeltreffende filter:

De opgeslagen verwijzende sites komen vervolgens in het "Door de gebruiker gedefinieerd" rapport.

Succes met de nieuwe inzichten. En laat het weten waar je het zelf al voor gebruikt of waarvoor je het wil gaan gebruiken 😉

Click to activate social bookmarks

 
  • Tijmen Scheifes

    Het lijkt bij ons net alsof wanneer eenmaal de 'User Defined' variabele gezet is, hij niet meer overschreven wordt bij terugkerende bezoeken vanaf een andere referrer (ook al staat Override Input Field gewoon aan).
    Bij Adwords => (onze site) en vervolgens Affillate => (onze site) krijg ik in de User Defined variabele de Adwords referrer en niet de affiliate. (de affiliate geeft correct een referrer mee en gebruikt dus geen cloaking)
    Hebben meer mensen dit opgemerkt?

  • @Tijmen: heb je tijdens deze test wel de sessie/bezoek cookies weggehaald? Of heb je tussen de 2 campagnes minimaal een half uur gewacht? Anders vallen beide campagnes in hetzelfde bezoek en zal het bezoek alleen aan de eerste toegekend worden. Dat kan dan ook weer invloed hebben op dit filter.

  • Tijmen Scheifes

    @André: Nee, ik heb een random e-commerce transactie uit Analytics geplukt en ben deze gaan backtracken.
    Blijkbaar wordt hij automatisch opgesplitst in twee bezoeken (vanwege 2 verschillende bronnen), maar gaat dit niet helemaal naar wens:

    Sessie 1: 0 bezoeken, bron+medium=affiliate/cps, user defined: adwords link, e-commerce transactie toegewezen
    Sessie 2: 1 bezoeken, bron+medium=affiliate/cps, user defined: affiliate link, geen e-commerce transactie

    Het liefst zie ik natuurlijk bij de laatste de e-commerce transactie en niet bij de eerste...

  • Koos

    Hoi Andre,

    Kan je met de filter voor referrals ook Adsense urls tracken?

    Gr

  • @Koos: je bedoeld als iemand via AdSense naar jouw site toe klikt? Dat zou in principe wel moeten werken ja.

  • Gerard Rathenau

    Leuk artikel André! Onder welke tab dien ik de user defined value: google\.nl in te vullen?