Echte zoekwoorden en inhoudsnetwerk Adwords zichtbaar met Analytics

*ook deels verschenen op Marketingfacts

Het is al tijden een doorn in het oog van vele adverteerders binnen Google AdWords: het is op dit moment niet mogelijk te zien welke zoekwoorden echt gebruikt zijn voordat er op een advertentie geklikt werd. Hierdoor kan er geld verloren gaan aan zoekwoord combinaties waar je eigenlijk helemaal niet op wilt adverteren. Ook zie je wanneer je op het inhoudsnetwerk adverteert totaal niet welke sites je advertentie laten zien. Hoe maak je deze dan inzichtelijk? Er zijn meerdere manieren om dit te doen, een daarvan zal ik hieronder toelichten. Details van de uitvinders van deze technieken zijn op deze en deze site te vinden. Het inhoudsnetwerk gedeelte van de test is door deze uitvinder bedacht naar een idee van Keesjan Deelstra ;)

De manier die ik getest heb is de manier die door middel van Google Analytics filters ingesteld kan worden. Ik zal alle stappen in het proces omschrijven zodat je zelf ook makkelijk een test kan doen. Het uiteindelijke resultaat zal veel inzicht geven in de gebruikte zoekwoorden en websites, en aan de hand daarvan kunnen woorden/websites toegevoegd cq uitgesloten worden.

Stap 1: Maak een nieuw profiel

Om te voorkomen dat de nieuwe data over de originele data heen geschreven wordt kun je het beste een nieuw profiel voor de site aanmaken. Op dit profiel zullen dan de nieuwe filters toegepast worden. Noem het profiel bijvoorbeeld 'Adwords keyword meting' zodat direct duidelijk is dat data in deze rapportage gefilterd word. In onderstaande afbeelding staat rechtsboven de link om een nieuw profiel te kunnen toevoegen. Maak voor de meting op het inhoudsnetwerk een apart profiel aan.

ga-ga-1.png

Stap 2: Aanmaken eerste keyword filter

Ga naar 'Filterbeheer' (link staat op scherm waar profielen ook staan) en klik vervolgens op 'Filter toevoegen'. Aangezien er twee filters nodig zijn kan er in de naamgeving rekening mee gehouden worden door bijvoorbeeld beide te nummeren. In onderstaande screenshot wordt duidelijk hoe het eerste filter aangemaakt en ingesteld moet worden:

ga-ga-2.png

Kies vervolgens alleen het profiel dat zojuist aangemaakt is om op toegepast te worden. Wat dit filter doet is het extraheren oftewel ontleden van het verwijzende adres. Er wordt gekeken of (ongeveer) het stukje '?q=' of '?p=' in het adres voorkomt. En vervolgens wordt er gekeken of de campagnevorm 'cpc' of 'ppc' is. Als dit beide waar is wordt de waarde achter de = (het echte ingetypte keyword) opgeslagen in een apart veld voor later gebruik.

Stap 3: Aanmaken tweede keyword filter

Het tweede filter gaat er voor zorgen dat de woorden die door filter 1 gevonden zijn achter de juiste campagnewoorden komen te staan. Hierdoor is makkelijk te zien welke woorden gematched zijn op een campagnewoord. Dit tweede filter ziet er als volgt uit:

ga-ga-3.png

De waarde die in filter 1 opgeslagen is wordt uitgelezen, vervolgens wordt ook het campagnewoord er bij gehaald. En als laatste worden deze twee samengevoegd en over het originele campagnewoord heen geplaatst. Vergeet niet ook dit filter op het nieuw aangemaakte profiel toe te passen.

Stap 4: Aanmaken inhoudsnetwerk filter

Ga weer naar 'Filterbeheer' en klik vervolgens op 'Filter toevoegen'. In onderstaande screenshot wordt duidelijk hoe dit filter aangemaakt en ingesteld moet worden:

ga-ga-4.png

Kies vervolgens alleen het profiel dat zojuist aangemaakt is voor het inhoudsnetwerk om op toegepast te worden. Het filter kijkt of het stukje '?url=' of '?url=' in het adres voorkomt. En vervolgens wordt er gekeken of de campagnevorm 'cpc' of 'ppc' is. Als dit beide waar is wordt de waarde achter de = (de website waar geadverteerd is) opgeslagen. (Deze screenshot is iets ander dan de voorgaande omdat de Analytics interface van Adwords er anders uit ziet dan de 'gewone').

Stap 5: Resultaten verzamelen en analyseren

De zoekwoord resultaten kunnen op deze plek gevonden worden: Marketingoptimalisatie -> Marketing van zoekmachine -> CPC versus organische conversie -> Google[cpc] uitklappen. De lijst ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

  1. schoenen (blauwe+suède+schoenen)
  2. schoenen (gratis+schoenen)
  3. schoenen (schoenen+strikken)
  4. schoenen (schoenen+verkopen)

Voor alle vier zou bekeken moeten worden of het bezoek op die woorden wel interessant is:

  1. Verkoop je wel blauwe suède schoenen?
  2. Verkoop je wel gratis schoenen?
  3. Wil je mensen hebben die zoeken naar een omschrijving over hoe ze hun veters moeten strikken?
  4. Biedt jij de mogelijkheid schoenen te verkopen?

Wanneer je op alle vier met 'nee' moet antwoorden zul je woorden moeten uitsluiten of veranderen om je campagne zo optimaal mogelijk te maken. De voorbeelden die ik heb gebruikt zijn fictief, maar ook in de praktijk zie ik soortgelijke zaken voorbij komen.

De inhoudsnetwerk resultaten staan in Marketingoptimalisatie -> Prestaties van bezoekerssegmenten -> Door de gebruiker gedefinieerd. Zie je hier ongewenste sites tussen staan, blokkeer ze dan in je Adwords. Wanneer er geen adres maar "not set" staat betekent het dat die bezoekers niet vanuit het inhoudsnetwerk maar het zoeknetwerk komen.

Ik ben benieuwd, wie gaat dit ook proberen? Niet geschoten is altijd mis.

Click to activate social bookmarks