Echte zoekwoorden en inhoudsnetwerk Adwords zichtbaar met Analytics

*ook deels verschenen op Marketingfacts

Het is al tijden een doorn in het oog van vele adverteerders binnen Google AdWords: het is op dit moment niet mogelijk te zien welke zoekwoorden echt gebruikt zijn voordat er op een advertentie geklikt werd. Hierdoor kan er geld verloren gaan aan zoekwoord combinaties waar je eigenlijk helemaal niet op wilt adverteren. Ook zie je wanneer je op het inhoudsnetwerk adverteert totaal niet welke sites je advertentie laten zien. Hoe maak je deze dan inzichtelijk? Er zijn meerdere manieren om dit te doen, een daarvan zal ik hieronder toelichten. Details van de uitvinders van deze technieken zijn op deze en deze site te vinden. Het inhoudsnetwerk gedeelte van de test is door deze uitvinder bedacht naar een idee van Keesjan Deelstra ;)

De manier die ik getest heb is de manier die door middel van Google Analytics filters ingesteld kan worden. Ik zal alle stappen in het proces omschrijven zodat je zelf ook makkelijk een test kan doen. Het uiteindelijke resultaat zal veel inzicht geven in de gebruikte zoekwoorden en websites, en aan de hand daarvan kunnen woorden/websites toegevoegd cq uitgesloten worden.

Stap 1: Maak een nieuw profiel

Om te voorkomen dat de nieuwe data over de originele data heen geschreven wordt kun je het beste een nieuw profiel voor de site aanmaken. Op dit profiel zullen dan de nieuwe filters toegepast worden. Noem het profiel bijvoorbeeld 'Adwords keyword meting' zodat direct duidelijk is dat data in deze rapportage gefilterd word. In onderstaande afbeelding staat rechtsboven de link om een nieuw profiel te kunnen toevoegen. Maak voor de meting op het inhoudsnetwerk een apart profiel aan.

ga-ga-1.png

Stap 2: Aanmaken eerste keyword filter

Ga naar 'Filterbeheer' (link staat op scherm waar profielen ook staan) en klik vervolgens op 'Filter toevoegen'. Aangezien er twee filters nodig zijn kan er in de naamgeving rekening mee gehouden worden door bijvoorbeeld beide te nummeren. In onderstaande screenshot wordt duidelijk hoe het eerste filter aangemaakt en ingesteld moet worden:

ga-ga-2.png

Kies vervolgens alleen het profiel dat zojuist aangemaakt is om op toegepast te worden. Wat dit filter doet is het extraheren oftewel ontleden van het verwijzende adres. Er wordt gekeken of (ongeveer) het stukje '?q=' of '?p=' in het adres voorkomt. En vervolgens wordt er gekeken of de campagnevorm 'cpc' of 'ppc' is. Als dit beide waar is wordt de waarde achter de = (het echte ingetypte keyword) opgeslagen in een apart veld voor later gebruik.

Stap 3: Aanmaken tweede keyword filter

Het tweede filter gaat er voor zorgen dat de woorden die door filter 1 gevonden zijn achter de juiste campagnewoorden komen te staan. Hierdoor is makkelijk te zien welke woorden gematched zijn op een campagnewoord. Dit tweede filter ziet er als volgt uit:

ga-ga-3.png

De waarde die in filter 1 opgeslagen is wordt uitgelezen, vervolgens wordt ook het campagnewoord er bij gehaald. En als laatste worden deze twee samengevoegd en over het originele campagnewoord heen geplaatst. Vergeet niet ook dit filter op het nieuw aangemaakte profiel toe te passen.

Stap 4: Aanmaken inhoudsnetwerk filter

Ga weer naar 'Filterbeheer' en klik vervolgens op 'Filter toevoegen'. In onderstaande screenshot wordt duidelijk hoe dit filter aangemaakt en ingesteld moet worden:

ga-ga-4.png

Kies vervolgens alleen het profiel dat zojuist aangemaakt is voor het inhoudsnetwerk om op toegepast te worden. Het filter kijkt of het stukje '?url=' of '?url=' in het adres voorkomt. En vervolgens wordt er gekeken of de campagnevorm 'cpc' of 'ppc' is. Als dit beide waar is wordt de waarde achter de = (de website waar geadverteerd is) opgeslagen. (Deze screenshot is iets ander dan de voorgaande omdat de Analytics interface van Adwords er anders uit ziet dan de 'gewone').

Stap 5: Resultaten verzamelen en analyseren

De zoekwoord resultaten kunnen op deze plek gevonden worden: Marketingoptimalisatie -> Marketing van zoekmachine -> CPC versus organische conversie -> Google[cpc] uitklappen. De lijst ziet er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

  1. schoenen (blauwe+suède+schoenen)
  2. schoenen (gratis+schoenen)
  3. schoenen (schoenen+strikken)
  4. schoenen (schoenen+verkopen)

Voor alle vier zou bekeken moeten worden of het bezoek op die woorden wel interessant is:

  1. Verkoop je wel blauwe suède schoenen?
  2. Verkoop je wel gratis schoenen?
  3. Wil je mensen hebben die zoeken naar een omschrijving over hoe ze hun veters moeten strikken?
  4. Biedt jij de mogelijkheid schoenen te verkopen?

Wanneer je op alle vier met 'nee' moet antwoorden zul je woorden moeten uitsluiten of veranderen om je campagne zo optimaal mogelijk te maken. De voorbeelden die ik heb gebruikt zijn fictief, maar ook in de praktijk zie ik soortgelijke zaken voorbij komen.

De inhoudsnetwerk resultaten staan in Marketingoptimalisatie -> Prestaties van bezoekerssegmenten -> Door de gebruiker gedefinieerd. Zie je hier ongewenste sites tussen staan, blokkeer ze dan in je Adwords. Wanneer er geen adres maar "not set" staat betekent het dat die bezoekers niet vanuit het inhoudsnetwerk maar het zoeknetwerk komen.

Ik ben benieuwd, wie gaat dit ook proberen? Niet geschoten is altijd mis.

Click to activate social bookmarks

 
  • http://www.hoonhorst.nl Erwin

    Afgelopen week heb ik deze code direct ingesteld en na 1 dag kwamen de resultaten binnen in analytics. Laatst heb ik veel tijd gestoken in deze campagne ivm het certified examen van AdWords. Dit is een perfect hulpmiddel hierbij om de campagne wat te finetunen. De eerste resultaten geven aan dat de campagne vrij goed in elkaar zit, maar toch zie je direct ook wat resultaten verschijnen waar ik wel wat mee kan.

  • suresh

    Het lijkt me echt interessant om de werkelijke zoekwoorden te zien.
    Afgelopen woensdag heb ik deze filters ingesteld en ik heb nog steeds geen resultaten binnen. Ik heb alles volgens je stappenplan ingevoerd, maar geen resultaat. De code die gegenereert wordt door Google heb ik in de body tag geplaatst. Moet ik nog meer handelingen uitvoeren zodat de resultaten zichtbaar worden?

  • http://andrescholten.net André

    In feite zou je na een dag al resultaten moeten zien, heb je de filters wel op het juiste profiel toegepast?

  • suresh

    ja ik heb een nieuw profiel aangemaakt, ik heb je stappenplan gevolgd. Er is nog een ander profiel maar daar kan ik het niet op toepassen, anders wis ik alle data voor dat profiel. Zie je het alleen als er een conversie plaatsvindt of ook alleen als er op de advertentie geklikt wordt?

  • http://andrescholten.net André

    Direct zodra er op een advertentie geklikt wordt wordt de meting gedaan.

    Geef het email adres andre punt scholten at gmail punt com eens tijdelijk admin toegang via je gebruikers-paneel. Dan wil ik alles wel even nakijken en nalopen. Mail maar als je daar geïnteresseerd in bent :)

  • http://www.usarchy.com/ Ruben

    Thanks, goeie tutorial Andre!

  • http://geerten.net/ Geerten

    "Eng" dat google steeds meer te weten krijgt.. hoe zien jullie dat?

  • http://andrescholten.net André

    Ach, het maakt mij niet zoveel uit, totdat ze er rare dingen mee gaan doen. Ik vind het prima dat ze mijn zoekgedrag en andere zaken weten, dan kunnen ze me ook relevantere resultaten voorschotelen.

  • suresh

    het is gelukt om resultaten te zien, alleen ik heb geen idee waarom het zo lang duurde. ik checkte net adwords en zag resultaat. maar bedankt voor je tips

  • MattBee

    Werkt uitstekend. Ik kan alleen de resultaten in de nieuwe interface niet meer terug vinden. Iemand een idee?

  • http://andrescholten.net André

    Het is even zoeken naar het juiste scherm maar ze zijn er nog wel: Traffic sources -> All traffic sources -> Google / cpc -> Segment Keywords ;)

  • http://www.adwise.nl Gijs

    Beste André,

    Weet je ook waar de url's van de pagina's uit het inhoudsnetwerk (normaal) te vinden zijn?
    Ik heb gekekeken onder:

    Verkeersbronnen> Adwords> Adwords-campagnes > door de gebruiker gedefinieerde waarde

    Daar vind ik url's zoals onderstaande weergave:
    http%3A%2F%2Fwww.nationalemarkt.nl%2Farchive%2Findex.php%2Ff-21.html

    Is het ook mogelijk om normale weergaves te krijgen? Of zijn ze altijd gecodeerd?

  • http://andrescholten.net André

    Gijs, in de 'oude' analytics werd dit automatisch goed gezet, in de nieuwe dus blijkbaar niet. Dan zou je een extra filter aan kunnen maken met de volgende settings:

    Filtertype: Aangepast filter -> Zoeken en vervangen
    Filterveld: Door de gebruiker gedefinieerd
    Zoekreeks: %2F
    Vervangreeks: /

    En dan nog zo'n filter om %3A te vervangen door :. Ik heb dit nog niet getest en doe het uit mijn hoofd, dus of het werkt weet ik niet.

  • http://www.adwise.nl Gijs

    André

    Ik heb de filters geinstalleerd en laat je weten of het werk!
    Bedankt voor je hulp!

  • http://www.adwise.nl Gijs

    André,

    Ik heb het getest, maar niet alle tekens worden vervangen. Zie:
    http:/%2Fwww.thuiswerkspecialist.nl%2Fnieuwsbrief.htm

    Hoe kan ik ervoor zorgen dat alle "%2F" vervangen worden door "/"?

  • http://andrescholten.net André

    Hij doet de search en replace maar eenmalig dus, dan ga ik op zoek naar een betere oplossing.

  • http://www.adwise.nl Gijs

    Wanneer je twee keer die filter toepast werkt het wel, maar dan zou je voor alle mogelijke "/" wel 5 dezelfde filters aan moeten maken. Is er dan inderdaad een betere manier?

  • http://andrescholten.net André

    Ik heb op dit moment een test lopen die me in de loop van de middag resultaat zou moeten geven. Ik hou je op de hoogte.

  • Bart Burggraaf

    Werkt uitstekend hier, heel erg bedankt, was al lang naar iets dergelijks opzoek. Als we dan toch grey hat bezig zijn laat me dan de volgende tip geven: dit script geeft je de gebruikte analytics op een pagina en als deze toegankelijk zijn ook een link hiernaar.

    http://www.joostdevalk.nl/free-competitor-statistics/

  • http://andrescholten.net André

    @Gijs: ik heb volgens mij een werkende zoek en vervang regel gevonden:

    Zoekreeks: (%2F)+
    Vervangreeks: /

    En daarnaast heb ik het oorspronkelijke filter op deze manier aangepast:

    Veld A -> A extraheren -> Verwijzing -> (\?|&)(url)=([^&]*)
    Uitvoeren naar -> Samenstellen -> Door de gebruiker gedefinieerd -> $A3

    Zo lijkt het goed te gaan.

  • http://www.adwise.nl Gijs

    Top, bedankt!

  • http://www.habermehl.net Robbin Habermehl

    Ik heb nu een tweetal weken de vervangreeks toegepast die de URL codering zou moeten verwijderen in de nieuwe Analytics versie, echter lijkt dit bij mij niet te werken. Sinds de toepassing van deze vervangreeks is onder 'Door de gebruiker gedefiniëerd' alleen nog de waarde '(not set)' te vinden.

    Inmiddels heb ik deze vervangreeks verwijderd en sindsdien verschijnen de verwijzende websites weer bij het onderdeel 'Door de gebruiker gedefiniëerd'. Werkt de vervangreeks bij jullie wel, of ligt het bij mij toch ergens anders aan?

  • http://andrescholten.net André

    Ik kan ook niet zeggen dat ik er goede resultaten mee haal, ik heb hem voorlopig ook uitgezet. Dan toch maar zoeken naar een betere vervangreeks.

  • http://andrescholten.net André

    Ik heb het nu zo werkend:

    Filter 1:
    Veld A -> A extraheren -> Verwijzing -> (\?|&)(url)=([^&]*)
    Uitvoeren naar -> Samenstellen -> Door de gebruiker gedefinieerd -> $A3

    Filter 2:
    Zoekreeks: (%2F)+
    Vervangreeks: /

  • ed

    beste andre,

    bedankt voor deze tutorial! Kan het zo zijn dat bij
    Traffic sources -> All traffic sources ->
    het gedeelte: Google / cpc -> Segment Keywords
    pas zichtbaar wordt als er wat gemeten is?

  • http://andrescholten.net André

    Ja, als er niets gemeten heeft laat hij het ook niet zien :)

  • http://www.gameads.nl Peter Davelaar

    Ik heb alle stappen doorlopen en geimplementeerd voor de vacaturebank waar ik voor werk. Ik ben erg benieuwd naar de resultaten.

    Bedankt!!

    Groeten Peter Davelaar

  • Ferdy

    Met een regex als (%2F)+ vervang je één of meerdere opvolgende slashes met 1 slash.
    "http:%2F%2F" wordt dan dus "http:/"
    Een andere optie is misschien alle entiteiten te vervangen met een liggend streepje, zodat URLs worden geschreven als "http-domein.tld-pad-naar-bestand" (regex: (%[A-F0-9]{2})) al is dat ook niet ideaal.

  • http://www.communicatiearchitect.nl Matthias

    Is het noodzakelijk om zowel Adwords als Analytics onder dezelfde Google-account te laten draaien?

    'De baas' heeft de SEA namelijk uitbesteed maar de webanalytics doen we zelf. De uitkomsten van de filters lijken me interessant, maar weet niet of ze bij ons werken.

  • http://andrescholten.net André

    Ze hoeven niet op 1 account te staan, de filters werken ook prima op een ander account ;)

  • http://www.citysiesta.com/en Peter van Bommel

    Top, dat ik nu mijn echte zoekwoorden kan bekijken. Hele interessante info! Bedankt hiervoor!

    Verder heb ik nog 1 vraagje: in hoeverre kan ik de ¨gemiddelde pagina´s per bezoek¨ en de ¨gem. tijd op site¨ vertrouwen? Zo zie ik bijvoorbeeld veel kliks die enkele minuten op mijn site aanwezig zijn geweest, maar slechts 1 pagina hebben bekeken.. Deze bezoekers zijn echter niet geregisteerd als ¨weigeraar¨bij het weigeringspercentage (bounce rate).

    Zo zijn er ook bezoekers die gemiddeld 22 pagina´s hebben gezien maar die gemiddeld maar 15 seconden op de site zijn geweest.

    Hoe kan ik dit verklaren?

  • http://andrescholten.net André

    Die tijd is niet echt te vertrouwen, het kan zijn dat mensen een pagina geopend hebben en vervolgens zijn gaan lunchen. 1 zo iemand kan het gemiddelde flink omhoog trekken.

    Die 2de groep kan een soort crawler geweest zijn, die gaan snel door je site en vertekenen de stats.

  • http://www.citysiesta.com/en Peter van Bommel

    Bedankt voor je antwoord André!

    Ik heb je filters toegepast om de ¨echte betaalde zoekwoorden¨ van Google te achterhalen. Als ik de statistieken bekijk, bijvoorbeeld per dag, dan zie ik dat er veel clicks zijn die enkele minuten op mijn pagina zijn geweest, maar 1 pagina hebben bekeken, maar toch niet zijn aangegeven als bouncer. Dit is onduidelijk voor mij.

    Ik gaf in mijn vorige berichtje aan dat het meerendeel van de bezoekers slechts enkele pagina´s bekijken (1-3 pagina´s) , maar enkele bezoekers juist heel veel: bijv. 50,77, etc. Aangezien deze bezoekers binnen zijn gekomen via google adwords, mag ik toch aannemen dat dit geen crawlers zijn? Of is dit een verkeerde veronderstelling?

  • http://andrescholten.net André

    Klopt, als ze binnen zijn gekomen via Adwords zijn het geen crawlers ;) Dit kunnen dan toch heel erg zwaar geïnteresseerde bezoekers zijn.

    Voor wat betreft die bounce rate, die kan op 2 manier gemeten worden: het percentage bezoekers dat maar 1 pagina bekijkt of het percentage bezoekers dat na korte tijd (vaak 5 seconden) de site al weer verlaat. Google Analytics gebruikt de laatste, dus dan kan het inderdaad zijn dat mensen maar 1 pagina bekijken en niet als bouncer geteld worden.

  • ed

    Off topic: he bommel! Eindelijk eens echt de diepte in met je adwords? Je snapt er nog maar weinig van zie ik haha, groeten aan je braziliaanse!

  • Ferdy

    Ik vrees dat deze filters inmiddels niet meer werken?
    In mijn Analytics zie ik niets aan de Campain Terms toegevoegd worden, dus het filter triggert niet.

    Als ik de URL's volg vanaf Google naar mijn landingspagina (via google.nl/aclk en googleadservices.com/pagead/conversion/) bevat deze laatste ook helemaal niet het keyword in de URL, waardoor het filter deze ook niet uit het referer kan vissen.
    Het lijkt me dat een browser deze laatste pagina meegeeft als referer naar de uiteindelijke landingspagina, en niet de url naar de zoekresultaten van Google 3 requests eerder?

  • http://andrescholten.net André

    @Ferdy: dat ligt er aan, wanneer alle tussenliggende pagina's redirects zijn blijft de info van de eerste pagina bewaard.

    En welk filter werkt niet volgens jou? Die van de AdWords keywords of die voor het inhoudsnetwerk?

  • Ferdy

    Bedankt voor je reactie of dit toch al oudere artikel :)

    Ik doelde op het filter voor de trefwoorden.

    Ik hoopte nog even dat het kwam omdat mijn analytics account niet aan het adwords account was gekoppelt. Maar nu dat inmiddels netjes op orde is werkt hij helaas nog steeds niet.
    Voor de volledigheid, hij heeft wel gewerkt. Halverwege januari 2008 zie ik de laatste keer dat een trefwoord is aangepast door het filter.

  • Ferdy

    Overigens. Ik zie dat ik als tijdelijk veld "Aangepast veld 1" gebruikte, in plaats van "Door de gebruiker gedefineerd" zoals in het artikel. Ik heb dit aangepast, even kijken hoe het met een paar dagen is.

  • Ferdy

    Ah, daar zat het probleem inderdaad. Filter functioneerd weer prima.

    Maar nu ik toch je aandacht heb :p De keyword die je uit de referer filtert is urlencoded, en staar daarom vol met +-jes, en her en der een %3a. Ik heb in het verleden een zoek-en-vervang-filter aangemaakt die die weer terug zet naar spaties en slashes, alleen dat doet hij alleen voor het eerste voorkomen. Een keywords met 3 plusjes heeft er na het filter nog 2, en maar 1 spatie.

    In de Analytics-help kan ik niets vinden over het urldecoden middels een filter. Weet jij daar nog een truukje voor zodat de keywords ook daadwerkelijk leesbaar zijn?

  • http://andrescholten.net André

    Goeie vraag, je zou een reguliere expressie moeten ontwerpen die alle %20 en aanverwante karakters vervangt. Ik heb het niet getest, maar zou zoiets niets werken: (%[A-F0-9]{2})*

    Dat is diegene die je verder naar boven genoemd hebt, maar dan met een * er achter.

  • Ferdy

    Dat heb ik in het verleden al eens geprobeerd, maar hij vervangt dan nog steeds alleen de eerste elkaar opvolgende voorkomens (ab%2f%2fcd%2f%2f wordt ab//cd%2%2f)
    Door het filter 2x toe te voegen doet hij dat bij de eerste twee op elkaar voorkomende, etcetera. Hij ittereert niet.

    Kan wel 10x hetzelde filter toepassen maar dat is ook weer zo matigjes.

  • Tine

    Dag André, interessante uiteenzetting.
    Toch ben ik nog niet zo geavanceerd bezig met analytics.
    Wel heb ik een vraag over filters & verwijzingen. Misschien kan u me helpen?
    Ik wens een volledige website uit te schakelen uit mijn verwijzigingen.
    Ik probeerde met subdomein\.website\.be/* maar dit lijkt niet te werken. Iemand raad hiermee?

  • http://andrescholten.net André

    Probeer "Hostnaam" en "subdomein.website.be" zonder rare tekens ;)

  • Tine

    André, bedankt voor je reactie.
    Het volledig subdomein als hostnaam uitsluiten is hier eigenlijk geen optie. Het hoofddomein & subdomein staan op een andere server. Verkeer van sub.domein.com wordt als referer gezien van domein.com en omgekeerd. Als ik dus mijn subdomein ga uitschakelen als hostnaam dan krijg ik niets meer van gegevens, dus gewone bezoekers.
    Daarom probeer ik het uit te schakelen via filter - aangepaste filter - verwijzing, maar tevergeefs... ben namelijk niet zo vertrouwd met reguliere expressies.

  • http://andrescholten.net André

    Aha op die manier, dan kun je 2 dingen doen. Of de cookie voor beide domeinen op 1 domein laten plaatsen met:

    pageTracker._setDomainName("website.com");

    Dan worden beide sites als 1 behandeld. Of het volgende in je Google Analytics Tracking script zetten zodat verkeer vanuit dat subdomein niet als verwijzing gezien wordt:

    pageTracker._addIgnoredRef("subdomein.website.com");

    Beide regels moeten voor de _initData().

  • Tine

    en het gaat niet via de filter?
    ik probeer alvast bovenstaande uit, bedankt

  • Bommie

    De filters doen inmiddels prima hun werk! Dank hiervoor!
    Ik heb nog een vraag over filters. Ik zou graag alleen het bezoek willen meten dat via een bepaalde directory binnenkomt. Ik heb bijvoorbeeld:

    http://www.mijnwebsite.com/nl/directory/tekst1
    http://www.mijnwebsite.com/en/directory/tekst2

    Hoe kan ik alleen deze bezoekers analyseren? Welke filters moet ik inzetten?

    Alvast dank voor je antwoord

  • http://andrescholten.net André

    @Bommie: wil je alleen die map doormeten, of al het bezoek dat via die map naar de rest van de site is gegaan? In dat laatste geval: daar is niet op te filteren. Ik heb al eens een filter geplaatst op "bestemmings url", maar dat werkt voor geen meter.

  • http://www.citysiesta.com/en Bommie

    Jammer, ik wilde inderdaad alleen het bezoek dat via deze map naar de rest van de site is gegaan meten. Vervelend dat dat niet kan, het had me een hoop nuttige informatie opgeleverd. Maar als zelfs jij het niet voor elkaar krijgt, moet ik er ook maar aan geloven...

  • Sebastiaan

    Ik heb het filter aan de praat! Echt mooie info die ik direct kan gebruiken om mijn adwords campagnes te optimaliseren. Heb je nog meer handige filters voor webshops?
    Alvast bedankt!

  • Gijs

    Hoi Andre,

    We hebben een tijd geleden het filter geplaatst om te kunnen zien van welke sites (inhoudsnetwerk) bezoekers komen. Echter werkt het filter niet meer bij ons, sinds de nieuwe conversie code en/of versie van Google Analytics.

    Weet jij misschien hoe we de filters nu het beste in kunnen stellen en het werkend kunnen krijgen?

  • http://andrescholten.net André

    He Gijs, ik heb het filter in een aantal accounts staan en daar werkt het goed. Kijk je wel in het scherm "Door de gebruiker gedefinieerd"?

  • Gijs

    Ja, ik kijk wel in het goede scherm. Ik heb het filter zoeken en vervangen weggehaald, nu zie ik wel resultaten, maar een zeer groot deel, 95%, als (not set). Heb je enig idee hoe dat kan? En wat is hier eventueel aan te doen?

    Gr,
    Gijs

  • http://www.zeo.nl/ Corne

    @ André,

    Er staat een groot gedeelte van de bezdoekers op 'not set' bij de AdWords campagne. Ik ga ervanuit dat dat de bezoekers zijn uit het inhoudsnetwerk. Klopt dat?

  • http://andrescholten.net André

    Klopt :)

  • http://www.tribal-im.com/nl/ Robert

    Update: Gisteren heeft Google bekend gemaakt dat per direct alle "echte" zoekwoorden ook via het zoekopdrachtprestatierapport zichtbaar zijn.

    http://adwords.blogspot.com/2009/05/enhanced-search-query-performance.html

  • http://andrescholten.net André

    @Robert: dank voor de update ;)

  • http://www.tangram.nl Patrick

    Ik heb het zoekopdrachtprestatierapport bekeken. Handig. Is het dan ook mogelijk om ze gewoon in Analytics te bekijken, zonder bovenstaande "truc"?

  • http://andrescholten.net André

    @Patrick: nee, in Analytics kun je ze alleen naar boven halen met bovenstaande truc ;)

  • http://www.tangram.nl Patrick

    Ok. Ik heb nu het filter analytics aangemaakt, en het werkt. Dank daarvoor. Ik vroeg me alleen af waarom er een apart profiel moet komen. Wat gebeurt er precies als ik dit filter aan het huidige profiel hang?

  • http://andrescholten.net André

    @Patrick: als je het op je hoofdprofiel toepast dan ga je die data aanpassen. En dat wil je eigenlijk niet. Er moet (in mijn ogen) altijd een profiel zijn waar je zo weinig mogelijk filtering op toepast om daar de originele meetdata te kunnen zien.

  • http://www.tangram.nl Patrick

    Vind het toch handiger om niet tussen profielen te moeten schakelen als ik de analytics bekijk.
    Iets anders: wellicht is het handig om het artikel te herschrijven en bij te werken met:
    de nieuwe interface van Analytics
    De toegevoegde filters
    Andere opmerkingen?

  • http://www.gigaknallers.nl Edwin

    Hoi Andre,
    ruim 2 jaar na het schrijven kom ik dit artikel tegen :-) en heb gelijk de filters ingesteld op een van mijn sites. Ik las hierboven dat Google zelf ook zoekwoorden nu standaard in het profiel laat zien, maar dat is volgens mij wel anders dan jouw methode. Als ik de google manier bekijk, zie ik veel minder zoekwoorden dan met dit nieuwe profiel

    Ik heb even een paar vragen over het bekijken van de resultaten.

    Waar vind ik Marketingoptimalisatie -> Prestaties van bezoekerssegmenten -> Door de gebruiker gedefinieerd. ??? Ik zie nl. in het Adwords zoekwoordenoverzicht dat er conversies plaatsvinden in het inhoudsnetwerk, en ik wil graag zien op welke woorden dat is geweest.

    Een andere vraag waar ik niet uitkom, ik zie in dit nieuwe profiel geen conversiegegevens, terwijl ik die in het originele profiel over dezelfde periode wel zie.

  • http://www.emarky.nl Wilco

    Hey Andre!

    Ik meet sinds kort e.e.a. door d.m.v E-Commerce transactions, maar het valt me op dat deze (meestal) niet te herleiden zijn naar de exacte keywords en/of exacte locatie van content targeting. In plaats daarvan worden de sales gekoppeld aan het hoofdkeyword of aan "(content targeting)".

    Enig idee of dit te omzeilen valt?

  • http://andrescholten.net André

    De bovengenoemde filters zetten het 'echt' gezochte woord in het 'user defined' veld. Je kunt er ook voor kiezen om het naar het 'keyword' veld te schrijven. Dan overschrijf je het keywordveld met de nieuwe waarde en daar zal dan ook de juiste omzet aan toegekend worden. Ik zou dit wel in een apart profiel doen zodat je het hoofdprofiel niet gaat aanpassen.

  • http://www.emarky.nl Wilco

    Bedankt Andre!

    Zojuist nieuw profiel aangemaakt, laat de data maar binnen komen :-)

    Groeten!

  • http://www.eurocave.nl Max

    Hoi Andre,

    Lijkt me zeer interessante info om te zien welke zoekwoorden er gebruikt zijn voordat er op de advertentie is geklikt. Heb zojuist een nieuw profiel aangemaakt en de filters toegepast volgens je stappenplan. Ik kan alleen niet vinden waar ik de zoekwoord resultaten kan verzamelen. Volgens je artikel is dit op de volgende plek:
    Marketingoptimalisatie -> Marketing van zoekmachine -> CPC versus organische conversie -> Google[cpc] uitklappen.

    Kun je mij vertellen in welk scherm ik dit kan vinden?
    Ik hoor het graag van je!

    Groet, Max

  • http://andrescholten.net André

    @Max: je kunt deze vinden in het rapport "Bezoekers" -> "Door de gebruiker gedefinieerd" ;)

  • http://www.teamnijhuis.nl/internet/ Gerben

    André, geweldig filter! Veel verkeer (het merendeel) wordt echter onder (not set) weggeschreven. Heb je enig idee hoe dit te voorkomen is?

  • http://andrescholten.net André

    @Gerben: dat is al het verkeer dat zonder zoekwoord op de site is gekomen. In feite kun je die gewoon negeren.

  • Andries

    Hoe werkt dit verhaal met de nieuw Analytics?

    • http://andrescholten.net/ André Scholten

      In de huidige Google Analytics speelt dit niet meer, er is namelijk standaard al een rapportage met daarin de echt gebruikte zoekwoorden.

  • http://www.optimamedia.nl Optima Media

    Duidelijk en praktisch artikel.

    regards,

    http://www.optimamedia.nl