De kracht van reguliere expressies in Google Analytics filters

filter1.gifEr zijn momenten dat je graag meerdere pagina's tegelijk wilt filteren of selecteren in een overzicht, conversiedoel of conversiepad. Dan moet je wel weten hoe de zogenaamde Reguliere Expressies in Google Analytics werken. Een simpele "head match" of "kop zoeken" waarmee gematched kan worden op het begin van een URL volstaat niet altijd.

Reguliere Expressies?
Ik zal eerst een beknopte omschrijving van de term Reguliere Expressies (vanaf nu: RE). RE's zijn ontworpen om te kunnen zoeken op een bepaald patroon. Stel je hebt een gigantisch document met heel veel tekst waar je de email adressen uit wilt halen. Met een RE kun je een patroon voor een email adres ontwerpen die dan op de tekst toegepast zal worden. Zo'n patroon kan er als volgt uit zien in pseudo code:

[a-z of 0-9]@[a-z of 0-9].[a-z]

De blokhaken geven de delen van een email adres aan. Binnen de blokhaken staan de mogelijke patronen die in dat deel mogen verschijnen. In een email adres bestaan de delen voor en na de @ uit letters of cijfers. En na de punt kunnen alleen letters staan. Dit is een heel simpel patroon die zou kunnen matchen op email adressen, ware het niet dat je hier nog veel efficiënter mee om kunt gaan aangezien er wel meer regels voor email adressen gelden:

  • geen spaties
  • geen underscores in het domein
  • niet alleen getallen in het domein
  • minimaal 2 letters in de tld
  • enz.

Een redelijk complete RE voor een geldig email adres ziet er dan ook ongeveer zo uit:

^(([^<>;()[\]\\.,;:@"]+(\.[^<>()[\]\\.,;:@"]+)*)|(".+"))@((([a-z]([-a-z0-9]*[a-z0-9])?)
|(#[0-9]+)|(\\[((([01]?[0-9]{0,2})|(2(([0-4][0-9])|(5[0-5]))))\.){3}(([01]?[0-9]{0,2})
|(2(([0-4][0-9])|(5[0-5]))))\]))\.)*(([a-z]([-a-z0-9]*[a-z0-9])?)|(#[0-9]+)|(\\[((([01]?
[0-9]{0,2})|(2(([0-4][0-9])|(5[0-5]))))\.){3}(([01]?[0-9]{0,2})|(2(([0-4][0-9])
|(5[0-5]))))\]))$

Ik ga hier verder niet op in, over RE's in het algemeen is genoeg te vinden.

Welke tekens ondersteunt Google Analytics dan?

In feite ondersteunt GA alle tekens, maar in het dagelijks gebruik zijn er enkele die makkelijk van pas kunnen komen. Ik zal ze hieronder één voor één toelichten, vervolgens zal ik een aantal voorbeelden tonen.

. matched elk denkbaar karakter
Met de punt kan heel simpel een vergelijking gemaakt worden voor elk denkbaar karakter. Wanner je dus wilt zoeken naar iets dat 4 tekens lang is zou je RE er zo uit kunnen zien: .... Maar vaak wordt de . in combinatie met de * of de + gebruikt. Zo kan er gezocht worden naar een hele rij tekens tot aan een bepaald stuk, bijvoorbeeld alles tussen de A en de G: A.*G

* matched voorgaande items 0 keer of vaker
+ matched voorgaande items 1 keer of vaker
? matched voorgaande items 0 of 1 keer
Zoals in bovenstaand stuk al genoemd is kun je met de *, + of ? een match maken met een voorgaande reeks. Dat houdt in dat een bepaald stuk patroon 0 tot meerdere keren voor kan komen. In het patroon [abcd]+ moet 1 van de 4 de letters 1 keer of vaker voorkomen voor er een match is. Eventueel is dit te varieren met de * of de ? al naar gelang de behoefte.

() onthoudt de gematchde inhoud binnen deze haken
Met haken kan een deel van een patroon opgegeven worden opgeslagen te worden. Zo kunnen bijvoorbeeld met dit patroon: [AB]+(CD) alle CD's in een tekst gevonden worden waar een A of B voor staat.

[] match 1 item binnen deze lijst
Om te kunnen matchen op een aantal tekens kan er een verzameling van toegestane tekens en reeksen gemaakt worden. Het patroon [abcd] geeft aan dat 1 van de tekens in de reeks voor moet komen. Andere geldige reeksen zijn bijvoorbeeld [ab12] of [,;#]

- maakt een selectie binnen een lijst
Om een match te kunnen maken op een aantal letter of cijfers kan er met de - een reeks aangegeven worden. De reeks a-z staat voor het hele alfabet en 0-9 voor alle numerieke getallen. [A-Z] staat weer voor alle hoofdletters. Een veelgebruikte combinatie om naar een reeks met alleen letters en cijfers te zoeken zonder andere leesteken is [a-zA-Z0-9]

| staat voor "of"
Er moeten wel eens keuzes gemaakt worden, als je bijvoorbeeld wilt zoeken naar een plaatje met de extensie .gif of .jpg. In een RE maak je dan op deze manier de keuze: (gif|jpg). Op deze manier wordt er alleen gematched als 1 van beide waardes voorkomt. PNG afbeeldingen worden zo niet gematched.

^ de match moet aan het begin van een veld staan
$ de match moet aan het einde van een veld staan
Wanneer je zeker weet dat het gezochte patroon aan het begin of einde staat kun je gebruik maken van de ^ aan het begin of de $ aan het einde van je patroon. Ook kun je beide tezamen gebruiken, wanneer ik op zoek ben naar de fiets.html pagina en niet de /map/fiets.html of fiets.html?pagina=2 pagina's wil hebben gebruik ik deze: ^/fiets.html$

\ escaped eerdergenoemde speciale karakters
Om ook te kunnen matchen op 1 van de eerdergenoemde speciale tekens kun je ze escapen met de \. Op die manier wordt de . niet als elk willekeurig teken gezien maar echt als een . en dat heb je best vaak nodig.

Toepassingen

Nu lijken de bovenstaande verhalen over de diverse tekens best moeilijk maar dat is het niet. Ik zal een aantal (door mij) veelgebruikte voorbeelden laten zien waarmee het gebruik duidelijker wordt.

Doelen instellen
Onderstaand screenshot is een fictief ingestelde conversiepad. Vanuit de pagina /producten/fietsen gaat men naar een willekeurige pagina in de map /producten/fietsen/. Dus bijvoorbeeld /producten/fietsen/velo. Vanuit daar doet men de bestelling op deze pagina: /producten/fietsen/velo/aanvraag om uiteindelijk uit te komen op 1 van de beide bedankt pagina's. Let op het gebruik van de ^ en de $ waarmee ik soms aangeef dat er niets achter of voor een bepaald adres mag komen. En in stap 3 kan het gedeelte /aanvraag achter elk adres komen te staan, er zijn wellicht honderden fietsen en evenzoveel bestel pagina adressen.

conversie.gif

IP nummers blokkeren in een filter
Ik heb voorbeelden gezien van uitsluiting filters waarin mensen per IP adres een filter gemaakt hadden. Om dit simpeler te houden is het makkelijker om alle IP's die je wilt uitsluiten van de meting als volgt in je filter te plaatsen:
123\.456\.123\.456|789\.345\.789\.345
De . wordt uiteraard ge-escaped omdat die echt als . gezien moet worden, en met de | in het midden geef je aan dat beide adressen een match kunnen zijn en geblokkeerd moeten worden. De reeks is makkelijk uit te breiden door er nog een | gevolgd door een IP nummer achter te plaatsen.

Bedankt pagina zoeken
Er zijn websites waar bijvoorbeeld op elke pagina een klein nieuwsbrief aanmeld formulier is geplaatst. Wanneer die verstuurd wordt keert men terug naar de originele pagina met als aanvulling ?mailform=succes. Je kunt je voorstellen dat in een site met 1000 pagina's er ook 1000 verschillende adressen kunnen zijn waar ?mailform=succes achter staat. Om die te matchen gebruiken we het volgende patroon:
\?mailform=succes$
Zo wordt alleen het einde van een adres bekeken en gecontroleerd op de waarde. Maar in sommige situaties stonden er al waardes achter de URL waardoor de toevoeging met een & begint. Dat kun je op deze manier oplossen:
(\?|&)mailform=succes$
Eerst vertel je dat er een ? (die wordt ge-escaped) of een & mag staan. Die moet weer gevolgd worden door mailform=succces, die weer aan het einde moet staan.

Bestanden in mappen zoeken
Stel dat je een map "info" hebt waar veel pagina's in staan. En uit die map wil je alleen het bezoek op de gebruikershandleidingen weergeven. Een adres van een gebruikershandleiding ziet er als volgt uit: GH gevolgd door een combinatie van getallen met als extensie .jsp of .aspx. Op dat moment zou je dit filter kunnen gebruiken:
^/info/GH[0-9]+\.(jsp|aspx)$
Kijk er eens rustig naar en je ziet dat het best moeilijk lijkt maar het best makkelijk is.

Conclusie

Ik gebruik de RE's dagelijks om diverse zaken uit adressen te kunnen filteren: even snel alle zoekwoorden met een bepaalde term erin opzoeken, alle adressen met een bepaalde waarde opzoeken, enz. Ik hoop dat ik het nu ook inzichtelijker gemaakt heb voor de minder geoefende. En wanner je vragen hebt, stel die in de comments of stuur me een mail.

Click to activate social bookmarks

 
  • Goede uitleg, Andre. Ik moet zeggen dat ik er voor mijn eigen site nog geen toepassing voor heb, maar als het zover is weet ik je te vinden 😉

  • @Gijs: ik zou dat als volgt doen:

    <a href="mailto:[email protected]" onclick="urchinTracker('mailto:[email protected]')">[email protected]</a>

    In je rapportage zie je hem dan als pagina terug, stel die pagina daarna in als doel.

  • André,

    Wat kan ik dan invullen bij doelurl?
    Het is de bedoeling dat ik al het e-mailverkeer via 1 doel kan meten.
    Kan dat?

  • Dan zou ik als doel url dit invullen:

    ^/mailto:

    Met als methode: reguliere expressies.

    Dan wordt er gematched op alle url's waar dat gedeelte in voorkomt. Voorwaarde is dat alle links zo aangepast zijn als eerder genoemd. Voor de zekerheid zou je na een dag even in je "inhoudsdetails" kunnen kijken gefilterd op het woord "mailto", dan zie je precies hoe ze gemeten worden.

  • Het werkt! Maakt het nog uit of de Google Analytics code boven of onder de onclickfunctie staat?

  • Hij moet er boven staan, anders loop je de kans dat er al op een link geklikt wordt terwijl de code onderaan de pagina nog niet geladen is. Wanneer je dus met dit soort technieken werkt moet de GA code bovenaan staan voor de beste meting.

  • Vladimir

    hallo,

    Hoe kan je ervoor zorgen dat de interne zoekopdrachten van een site weergegeven worden (bijvoorbeeld in de ranglijst van inhoud per titel (uitvoeren naar paginatitel: InterneZoek | $A1)??

    De url van zoekopdrachten ziet er zo uit: .... .html?searchfor=decoratie (met decoratie als voorbeeld).

    Ik dacht aan het volgende: Veld a: aanvraag URI searchfor=([^&]*)&

    Is dit juist?

  • Kun je niet gewoon in het scherm "Inhoudsdetails" onderaan in het filterveld het volgende intypen: "searchfor="?

  • vladimir

    Dag André,

    Is inderdaad een goed idee, maar ik zocht naar een overzichtelijke weergave.

    Kijk eens naar deze post; lijkt me handig als ik die code ook in mijn site met eigen zoekmachine kan ingeven.

    http://www.conversationmarketing.com/2007/07/analyze_internal_search_data_w.htm#internalsearch

  • Dan zou de suggestie die je in je vorige reactie deed gewoon moeten werken.

  • Hi, ik ben een newbie betreffende het werken met analytics. Ik heb de volgende pagina opgegeven als doel:
    http://www.nrgboost.nl/eshop/checkout_1.php . Welke expressies zou jij hiervoor gebruiken? Want op mijn manier worden er geen doelconversies getoond.

  • Ik zou in dat geval geen reguliere expressies gebruiken maar gewoon een "head match" op "http://www.nrgboost.nl/eshop/checkout_1.php". Een head match kijkt alleen of het begin van de url matched.

    Wanneer je wel een regexp wil gebruiken kan het als volgt: "^/eshop/checkout_1\.php"

  • Bart

    Hoi andre,

    dit is al een stuk duidelijker dan google zelf, thanx. Toch heb ik het nog niet helemaal in de vingers en wellicht ben je bereid (of iemand anders) om me te helpen. Ik heb een contactroute op een website waar bij de url van de contactpagina is:
    http://www.domein.nl/Contact.aspx?Pagina=6

    Daarna kiest een bezoeker een manier van contact zoeken en volgt een van de volgende URL's:
    http://www.domein.nl/contact.aspx?Pagina=6&Contacttype=1
    http://www.domein.nl/contact.aspx?Pagina=6&Contacttype=2
    http://www.domein.nl/contact.aspx?Pagina=6&Contacttype=3

    Na invullen veranderen deze URL's niet maar gebruiken we een soort "OnLoad" om het succes van het invullen van een formulier aan de bezoeker kenbaar te maken.

    Ik heb al vanalles geprobeerd maar ik krijg geen gegevens terug, mocht iemand het weten dan zou ik heel graag op weg gehopen worden, alvast bedankt!

  • @Bart: ik zou dan op die 'onload' de urchinTracker functie aanroepen met een variabele waarde: urchinTracker('contact-geslaagd');. Die kun je dan als laatste stap in je funnel plaatsen.

  • Bart

    Hoi Andre,

    bedankt voor je reactie, je bevestigt mijn vermoeden. Gaan we proberen.
    Wat betreft de genoemde URL's heb ik nu invgevuld: contact\.aspx\?Pagina=6\&Contacttype=3
    Dit lijkt eindelijk te werken, graag jullie reactie.
    thanx voor de reactie alvast.

  • Silverburn

    Zelf ken ik zéér weinig van reguliere expressies. We krijgen vanuit onze opleiding een programma mee dat reguliere expressie's controleert als hulpmiddel. Ik heb die code voor e-mails die bovenaan het artikel staat(de lange code) eens gekopiërd en ingevoerd en krijg een foutmelding: "expected end of string at position 205"

    programma noemt de regex coach

    http://www.weitz.de/regex-coach

  • J.J.A. van Oers

    Geen andere weg gevonden hebbende dan deze, wil ik hierdoor melden, dat Google Earth wel erg down to date is. De afbeeldingen geven situatieprenten van zo'n twee jaar oud, met eendere zonnestand en schaduw (zo er al zon schijnt maar lang niet zoals zo'n prent wèl weergeeft) en bevroren verkeerssituaties. Omgevingswijzigingen die ìk ken, tref ik in Earth niet aan.

    Naar ik durf aan te nemen moet het voor Google(.com) toch een simpele handeling zijn om Earth up-to-date te doen zijn en zoals met de tijdsaanduiding ook het geval is, tot op de seconde daarmee gelijk lopend.
    Gaat Google deze wens ook gestand doen?

    Met vriendelijke groet,

    J.J.A. (John) van Oers.

  • Tja, weet je om hoeveel beeld data het in totaal gaat? Dat werk je niet even snel real-time bij 🙂

  • Beste André,

    Een website van een kennis van mij werkt met dynamische URL's én subdomeinen. Een gedeelte van dit URL, tot aan het dynamische gedeelte, heb ik ingesteld als doel in Analytics.

    Echter werden de bezoekers, en dus de doelen, via AdWords toen geregistreerd als 'verwijzende site', namelijk het betreffende subdomein. Na het instellen van een filter om subdomeinen eruit te filteren worden er geen doelen meer behaald. Nu heb ik ondervonden dat ik iets in de filter moet wijzigen met betrekking tot expressies. Kan jij mij iets meer informatie hierover geven zodat ik zowel de subdomeinen eruit filter als de doelen kan registreren.

    Alvast bedankt voor je reactie!

  • Als ik jou was zou ik door het toevoegen van pageTracker._setDomainName("website.nl"); aan het tracking script er voor zorgen dat de cookie op het hoofddomein bewaard wordt. Hierdoor zal al het bezoek op het hoofddomein en alle subdomeinen als intern verkeer gezien worden. En hierdoor zal de conversie toegeschreven worden aan de externe bronnen.

    Eventueel kun je met extra profielen en filters de subdomeinen en het hoofddomein apart doormeten.

  • SaSh

    Beste Andre,
    Sinds kort heb ik een blog (als subfolder) aan mijn site/webshop gekoppeld. Nu zijn die pagina's vrij goed te vinden in de zoekmachines. Ik heb het idee dat daar ook conversies uit voortkomen. Het zou mooi zijn als ik dat vermoeden bevestigd zou krijgen. Binnen Google Analytics zie ik bij " Direct/none " meerdere doelconversies, maar het zou mooi zijn als ik exact kon zien vanuit welke blog berichten de conversies evt. hebben plaats gevonden. Is dat op een bepaalde manier te meten?

    Ik hoor het graag van je.
    Bedankt alvast!

  • Rob

    Hoi Andre,

    Ik wil een doel instellen voor het bestellen van een product in een webshop. Nu is het zo dat er verschillende betalingsmethoden mogelijk zijn en deze komen uiteindelijk op andere "bedankt" pagina's uit.
    Het probleem is dus dat er verschillende 'Doel-URL's' zijn voor één doel.
    Enig idee hoe ik dat kan oplossen?

    Bedankt alvast!

  • @SaSh: maak een nieuw profiel aan waarmee je alles behalve het blog doormeet. Het blog wordt daarin als een externe bron gezien en komt tussen de verwijzende sites te staan. Dit is niet getest, dus ik weet niet zeker of het werkt.

    @Rob: gebruik de pipe (|) om meerdere url's te gebruiken:
    bedankt1\.html|bedankt2\.html|bedankt3\.html

  • Mooie referentiepagina, direct bij Del.icio.us gezet en genoteerd in het boek Google Analytics 2.0 dat ik aan het doorwerken ben.
    Ben zelf bezig dit zowel privé als zakelijk op een paar sites los te laten. Ik heb echter het idee dat de inderdaad prachtige filtering niet direct de resultaten filtert als ik heb gekozen voor 'filter toepassen op websiteprofiel'. Uit de eerste woorden van jouw artikel leidt ik af dat jij ze wel degelijk gebruikt om van dag tot dag andere filters toe te passen. Dus niet alleen permanente filters (eigen IP uitsluiten etc).
    Iemand zinvolle tip?
    Mvg, Jaap

  • @Jaap: de permanente filters werken wel direct alleen omdat de rapportage van GA een paar uur achterloopt zul je niet direct het effect zien. Dat is dus anders dan wanneer je een filter toepast op een lijst: die werkt direct en je ziet direct de gefilterde lijst.

  • Kijk, dan zoek ik dus die filtermogelijkheid van lijsten. Waarschijnlijk stomme vraag, maar ik kan niet vinden waar ik filter op een lijst zou kunnen toepassen.
    Mvg,
    Jaap

  • @Jaap: dat is het invoervakje onderaan de lijsten in Google Analytics. Hij staat in het screenshot helemaal rechtsboven in deze pagina 😉

  • Damn,

    Was vergeten om te schakelen naar Reguliere expressie...grrr... 🙂

    Lang leve de blogosphere!

  • Webdesigner

    Hallo, ik kom er maar niet uit... 🙁 newbie...

    Ik heb een ingeframed formulier op m'n website waarvan de bedankpagina op een extern domein staat.
    Elke bedankpagina heeft een andere url, bijvoorbeeld:
    domein.nl/edit.php?f8da50b1.107281.801d7654
    domein.nl/edit.php?38d23247.107282.801d7654
    Achter het vraagteken en vóór de laatste punt staan twee getallen die variabel zijn, gescheiden door een punt.

    Hoe geef ik dit nu aan bij m'n doelen?
    "Kop zoeken" en dan domein.nl/edit.php?*.*.801d7654 bij de doel URL?

  • Het makkelijkste is "regular expressions" en dan "801d7654$" gebruiken, dat matched met alles waar de URL eindigt op dat getal.

  • @Andre,

    Maar dat zal toch niet werken MITS de analytics code ook op het andere ingeframde domein draait?

  • Webdesigner

    Hmmm, misschien was ik niet duidelijk genoeg...

    De website draait op domein A met een ingeframed formulier op domein B. Ook de bedankpagina draait op domein B.
    In het formulier én in de bedankpagina staan uiteraard de GA codes inclusief
    pageTracker._setDomainName("none");
    pageTracker._setAllowLinker(true);

  • Aha, dat was me even ontgaan. Het probleem van frames met content op een ander domein is dat Internet Explorer cookies en javascript vaak weigert in verband met de beveiligingsinstellingen. Ik denk dat je dus überhaupt al weinig tot geen metingen ziet (alleen Firefox en Opera). Dan is er nog het 'bron' probleem: de bron van een iframe is de URL van de omliggende pagina. Dus de originele bron van een bezoeker is verloren gegaan als je hier niets voor ingericht hebt.

    Voor de rest geldt mijn antwoord nog: je kunt matchen met "801d7654$" want die komt keurig in de URL voor. Als je dus in je "top content" rapport URL's ziet met dit er in kun je daar ook doelen voor instellen. Maar ik denk dat de meting al niet goed gaat.

  • Webdesigner

    Even voor de duidelijkheid: ik heb dus voor zowel de website op domein A met het iframe ( domeinA.nl/formulier/ ) als in het formulier en de bedankpagina op domein B dezelfde GA code gezet.

    Ik ga nu je tip gebruiken om te kijken of met de reguliere expressie en "801d7654$" de pagina op domein B überhaupt wel gemeten wordt...
    Ga ik apart testen met IE en FX.

    Zal weer even contact opnemen hoe dat is verlopen.

    Heel erg bedankt vast!!!

  • Webdesigner

    Dat wordt dus morgen, want ik heb niets kunnen meten omdat ik vergeten was "Overeenkomst reguliere expressie" aan te zetten... 🙁

  • Webdesigner

    @Gerben: overkwam mij ook dus!

  • Webdesigner

    Helaas... er wordt niets gemeten... 🙁

  • Alexander

    Ik ben nu ook aan het spelen met filters, maar ik kom er niet helemaal uit. Volgens mij heb ik het concept niet helmaal door. Met variabelen "Door de gebruiker gedefinieerd" kan je gebruikers taggen en "volgen" wat ze doen.

    Nu wil ik meerdere eigenschappen van de gebruiker bijhouden namelijk: member/non-member, jaar van registratie en gebruikerklasse. Dit geef ik als volgt mee (member/2008/junior). Ik wil echter graag rapporten voor member/non-member, per jaar en per gebruikersklasse.

    Moet ik hiervoor gaan filteren in drie verschillende profielen en dan terug outputten naar "Door de gebruiker gedefinieerd"? Of is er een mogelijkheid om dit alsnog in 1 profiel te doen?

  • @Alexander: maak segmenten aan waarmee je kijkt of "member" voor komt in de user-defined waarde. Zo kun je onderling die segmenten vergelijken.

  • Alexander

    Bedankt voor het snelle antwoord André!

    Ik ga eens aan de slag met die segmenten, ik denk dat dat inderdaad de feature is die ik zocht. Ik krijg wel het idee dat ik nu voor elk jaar bijvoorbeeld een segment moet aanmaken (kan met regex testen, maar niet terug laten komen in een naam), maar dan doe ik het voor nu voor de belangrijke jaren gewoon los en verder "Overige jaren".

  • Gert Witte

    Hallo,

    Wat moet ik nu nog verder doen nadat ik het scherm heb ingevuld van mijn website toevoegen.
    Ik zie nl. verder niets gebeuren.

    Met vriendelijke groet,

    Gert Witte

  • Hallo Gert, had je het artikel waar je op uit kwam ook gelezen 😉

  • Mennen

    Beste Andre, de mensen die bij mij in de shop iets kopen, komen op: /shop/cart.php?mode=order_message&orderids=102. Hierbij loopt de orderid op. Ik heb echt van alles geprobeerd maar er worden geen doelconversies gemeten. Zit ik er ver naast als ik "^/shop/cart\.php\?mode=order_message" ingeef met overeenkomst reguliere expressie?
    Groeten, Mennen

  • @Mennen: je zit zelfs 100% goed op die manier 😉

  • Mennen

    Bedankt Andre!! Kan het dan ook op de volgende manieren en wat is dan het verschil?
    "/shop/cart\.php\?mode=order_message\&orderids=.*"
    "\?mode=order_message$"
    "(\?|&)order_message$"
    Waarom word jij eigenlijk jij geen authorized consultant voor Analytics?
    Groeten,
    Mennen

  • De 1e zou prima werken, de 2de zonder de $ ook. Met de $ geef je namelijk aan dat het daar op moet houden, er mag dus niets achter staan. De 3de mist het mode= gedeelte, die werkt dus ook niet. 🙂

    En in ben al Google Analytics Authorized Consultant 😉

  • Hey Andre,

    Goed artikel, ik zag alleen net niet datgene staan wat ik nodig heb.

    Ik heb een permanente redirect in de www van mlle-cover.com staan:

    Redirect 301 / http://shop.mlle-cover.com/fr/

    Werkt goed alleen het probleem is dat ik bepaalde subdirectories in http://www.mlle-cover.com niet meer kan benaderen omdat ik natuurlijk direct geredirect wordt naar de shop. Is er een manier om uitzonderingen aan het htaccess bestand toe te voegen?

    Ik hoor graag van je!

    Groetjes,

    Mick

    PS. Geweldig trouwens dat fake search submit artikel.... oei oei oei... ik vraag me stilletjes af ik er ook in zou zijn getrapt 🙂

  • Hoi André,

    Ik zou graag een filter willen instellen om alleen het verkeer van 1 zoekwoord te meten. Bijvoorbeeld voor het zoekwoord "appartement barcelona". Enig idee hoe ik dit kan doen?

  • Nieuw filter aanmaken: custom filter -> include -> field: campaign term -> pattern: appartement barcelona 😉

  • Bommie

    Ga ik direct proberen. Ik vrees echter dat ik op deze manier ook de "brede" zoekwoorden filter, zoals "grote appartementen barcelona". Hoe kan ik alleen het verkeer filteren dat exact op het zoekwoord zoekt?

  • Gebruik dan: "^appartementen barcelona$" 😉

  • IFERIA Internetmarketing

    Goed artikel, kan ik weer mee verder

  • Ilja

    Beter laat dan nooit.

    Ook ik maak gebruik van reguliere expressies. Echter kom ik uit op een probleem die ik niet op kan lossen lijkt wel en dat zijn Cyrillische karakaters van East European landen als Tjechië, Hongarije en slovenië. Keywords worden niet goed overgenomen op user defined level. In de normale keyword list staan ze wel goed. Dus ik kan me niets anders bedenken dan de reguliere expressie hiervoor uit te breiden voor die betreffende landen. Enig idee hoe of wat?

    Thanks,

    Ilja

  • Als ik het goed begrijp worden die karakters op een andere manier weergegeven dan de bedoeling zou zijn? Of je kunt niet goed matchen op deze karakters?

  • Pierre

    Hoi André,
    Fantastische uitleg over reguliere expressies in Analytics. Wordt voor mij al een stuk duidelijker. Ik ben er zelf mee aan de slag gegaan. Ben alleen niet zeker of dit goed gaat.

    Ik heb een trechter ingesteld met 6 stappen. Bij stap 5 heb ik een RE insteld.
    hier kan de url 2 mogelijkheden hebben.
    1. /onderhoud/datum/
    2. /onderhoud/datum/juli/ (juli kan een willekeurig maand zijn.)

    Als expressie heb ik nu: /onderhoud/(datum|datum/[a-zA-Z])/&
    Is dit juiste manier?

    Bedankt voor de uitleg.