Controleer de pagerank flow door je website

Een fenomeen wat op dit moment nog niet uitgebreid toegepast wordt is controleren van de pagerank door een website. Waarschijnlijk is dit omdat uberhaupt weinigen van pagerank flow gehoord hebben. Ik zal eerst uitleggen wat dat is en daarna hoe je hem kunt controleren.

Pagerank flow

De flow van pagerank betekent niets anders als het doorgeven van populairteit aan gelinkte pagina's. Stel dat je homepage een pagerank 6 heeft, deze homepage linked weer naar 6 pagina's waardoor deze elk 1 hele pagerank punt krijgen. Hierdoor zal Google zien dat die pagina's ook belangrijk zijn en ze ook zo behandelen. Wanneer die 6 pagina ook weer linken naar 3 pagina's zullen elk van die pagina's 1/3 pagerank punt krijgen. Wanneer een van de laatsgenoemde pagina's 2 inkomende links heeft krijgt hij 2/3 pagerank punt.

Grafisch gezien ziet dat er zo uit:

flow.gif

Nu wordt er alleen van uitgegaan dat de homepage pagerank heeft dat hij door kan geven, maar het kan ook zijn dat een specifieke pagina zijn eigen inkomende links heeft. Hierdoor zal deze ook pagerank krijgen die hij intern door kan geven.

Wat moet mee in die flow

Je kunt je voorstellen dat niet alle pagina's binnen een site belangrijk zijn, deze wil je dus uit die flow halen zodat ze geen pagerank opslurpen die ze toch niet nodig hebben. Voorbeelden van pagina's die geen pagerank nodig hebben zijn bijvoorbeeld:

  • RSS feeds
  • Print pagina's
  • Disclaimers
  • Boekings systemen
  • Invulformulieren
  • Sitemaps
  • enz.

Voor een bezoeker zijn er veel ondersteunende pagina's die zeer zeker belangrijk zijn, maar voor zoekmachines gaat het om de hoofdpagina's binnen een site. Hierop wordt de informatie geboden die vindbaar moet worden gemaakt aangezien het op de site allemaal om die informatie draait.

De flow controleren

De tool die Google beschikbaar heeft gesteld om dit te controleren is het nofollow attribuut. In eerste instantie was deze bedoeld om spam in comments aan te merken zodat de links hierin geen pagerank zouden doorgeven en ze daardoor minder interessant werden voor spammers. Maar naderhand zijn er meer methodes mee ontwikkeld: het tegengaan van het doorgeven van pagerank door betaalde links en het controleren van je intern pagerank flow. Dit attribuut ziet er als volgt uit op een link:

<a href="fiets.html" rel="nofollow">Fiets</a>

Bepaal voor je eigen site wat het deel is dat interessant is om gevonden te worden en breng op de links die niet naar deze pagina's verwijzen de nofollow aan. Dus voorzie bijvoorbeeld alle links naar een disclaimer van de nofollow. Het resultaat is als volgt:

flow2.gif

De blauwe bollen zijn de pagina's die pagerank krijgen doorgegeven van de bovenste blauwe bol (de homepage) en de gele bollen zijn de zogenaamde ondersteunende pagina's.

Pas op
Let er wel op dat er vanaf pagina's die veel inkomende links hebben de pagerank door kan flowen naar de andere belangrijke pagina's. Sluit dus bijvoorbeeld de overzichtspagina's niet buiten omdat je denkt dat die niet belangrijk zijn aangezien het om de onderliggende pagina's gaat. De pagerank moet via zoveel mogelijk kanalen door kunnen stromen naar de echt content.

Geavanceerd flowen

Stel dat je 2 onderdelen op een site hebt die belangrijk zijn voor de zoekmachines: auto's en fietsen. Dan zul je met bovengenoemde aanwijzingen de belangrijkste content van beide onderwerpen in de flow meenemen. Maar wat je ook kunt doen is het scheiden van die onderdelen zodat beide hun eigen flow krijgen. Je zult dan alle links op fiets pagina's die naar een auto pagina verwijzen moeten voorzien van een nofollow. Bijkomende voordeel voor Google is dat hij beter kan zien wat de hoofdgroepen van een site zijn. In plaats van een vergaarbak van auto's en fietsen ziet hij 2 gescheiden onderdelen. En vanuit het fietsen onderdeel wordt ook niet gelinked naar het auto onderdeel waardoor de links op een fietsen pagina ook allemaal fiets gerelateerd zijn.
Toegegeven: zoiets in een site verwerken is pittig, maar deze vorm van thematisering kan Google enorm helpen het onderwerp van een bepaald onderdeel beter te bepalen en op waarde te schatten.

Disclaimer

Natuurlijk wordt een pagerank niet 1 op 1 doorgegeven en spelen er nog meer formules mee in de berekeningen. De genoemde getallen kloppen dan ook niet, maar het principe wel.
Ook weet ik van de discussies van mensen die een hekel hebben aan de nofollow. Mijn mening daaromtrent: als het werkt kun je het gebruiken. Qua comment-spam en paid-links zie ik het niet echt werken, qua interne pagerank-flow-controle wel. Je helpt Google gewoon een handje.

Click to activate social bookmarks

 
  • Je quote:
    "Je zult dan alle links op fiets pagina’s die naar een auto pagina verwijzen moeten voorzien van een nofollow. Bijkomende voordeel voor Google is dat hij beter kan zien wat de hoofdgroepen van een site zijn."

    Er is ook speculatie (inderdaad, speculatie, niemand weet uiteindelijk hoe het echt zit 😉 ) dat nofollow links kunnen gelden als negatieve stem (zeker als het binnen je eigen domein is).

    In zo'n geval zou ik ervoor pleiten de link naar die auto pagina weg te laten tout court... Je mag veronderstellen dat die link voor gebruikers niet interessant is omdat die gebruiker daar terecht gekomen is omdat hij/zij zocht naar fietsinfo. De enige reden dat die daar zou kunnen staan is om de auto sectie van je site goed te laten "doorbloeden" met pagerank - maar als dat niet zinvol is zoals je hier aantoont, kan je'm beter gewoon weglaten.

    Een paar mensen bedachten de term "siloing" voor het thematisch concentreren van je links:
    http://www.wolf-howl.com/seo/seo-siloing/

  • Ik moet zeggen dat mijn mening over intern nofollowen langzamerhand aan het veranderen is, mijn robots meta plugin heb ik recent ook geupdate om het idee van third level push, een soortgelijk gedachte als je hier oppert, te ondersteunen met interne nofollows.

    Met Pascal ben ik het niet geheel eens, die link weglaten is namelijk ook weer jammer... Siloing is al vrij oud, bij Onetomarket doen we dat al een jaar of 3, en dat werkt enorm goed.

  • Kijk uit met een rel-nofollow naar je rssfeeds! Diverse statistieken geven aan dat Google deze wel degelijk erg vaak bezoekt op diverse sites die ik SEO-de. Of en waarom de bots dit bezoeken weet ik niet, maar ik heb wel wat vermoedens:
    * Snelle indexatie, geen crawling gewoon één file die aangeeft wat er waar veranderde.
    * Supersnel pollen of een herindexatie nodig is
    * tags, keywords etc uit XML halen is vele malen makkelijker dan ze uit tagsoup vissen.

    Kortom, mijn devies: Bots vooral doorverwijzen naar je feeds.

  • Ehm ik vrees dat het meer is omdat die RSS feed gewoon in de normale resultaten voorkomt... Ik block 'm liever.

  • David de Vries

    Nog steeds de oude SEO losse trukendoos aan het proberen hoor ik. Als Traffic4u dit aan zijn klanten durft te adviseren dan komen jullie klanten nog sneller los dan ze nu al doen.

  • David: ik moet zeggen dat ik dit, als werknemer van een concurrent van Traffic4u, niet helemaal begrijp. Wat André hier laat zien is geen trukendoos maar nette white hat SEO. Ik ben erg benieuwd waarom je daar op deze manier op reageert?

  • idd joost; heb er zelf ook geen 'trucendoos' in gelezen, sterker nog, het is gewoon (weer) een prima artikel

  • @David: zou je dat willen toelichten? Mijn ervaring is dat als we dit adviseren klanten heel tevreden zijn.

  • David de Vries

    beetje kortaf mijn reactie nu ik hem herlees. wat ik bedoel is dat je met nofollows niet echt organisch bezig bent en alleen maar iets doet puur vanwege zoekmachines en niet met de gebruiker als uitgangspunt. De filters van Google zijn steeds beter om dit soort grappen te filteren. Truuks zoals h1, nofollows, keywords overal (!) in gooien zijn toch zaken waar je misschien in het verleden wel eens werkte maar nu wel erg makkelijk zijn op te pikken door Google als SEO truuks en je eerder tegenwerken dan echt goed doen.

    Ik heb zelf in een verleden hier ook allemaal mee geexperimenteerd maar veel nofollows gebruiken heeft altijd alleen maar dalingen ten gevolge gehad en bij mijn klanten nog nooit een stijging. Zodra ik de nofollows weg haalde stegen de posities weer...

  • David, mijn ervaring is het tegenovergestelde. Ik vrees, en het spijt me om het zo cru te zeggen, maar dat je dan toch echt aan je eigen beslissingen moet gaan twijfelen over wat je nofollowed en wat niet.

    En dat het puur voor de zoekmachines is: eens, en dat is ook heel lang mijn twijfel geweest, tot het moment dat ik van Google engineers zelf het advies kreeg om dingen te nofollowen.

  • David, de 'trucs' die jij noemt zijn deels gewoon het toepassen van schone code en een goede structuur (h1's bijvoorbeeld). De andere zaken zijn inderdaad puur voor zoekmachines, maar als je weet dat je daarmee beter gaat scoren is het toch handig?

    Je maakt je site usable, functional, accessible en dan ook direct maar zoekmachine vriendelijk. Op die manier profiteer je zo veel mogelijk van je eigen site. Natuurlijk snap ik je reactie ook wel: er zijn genoeg mensen die er in doorslaan en te veel aan seo doen. Dat zijn en blijven de rotte appels in de zoekresultaten. 🙂

  • David, en anderen, dit interview met Matt Cutts gaat o.a. hier over en is erg interessant 🙂

  • @Joost: die had ik nog niet gezien, leuk stuk.

  • Andre: Kun je ook meer uitleggen over "no index, follow"? Ik heb wel eens begrepen dat dit ervoor zorgt dat onbelangrijke pagina's niet worden geindexeerd maar dat ze wel de PR door kunnen geven?

  • Je hebt helemaal gelijk, zie bijvoorbeeld mijn categorie-overzichts-pagina's, die heb ik op noindex gezet omdat ik ze niet in de zoekmachine wil hebben. Maar de links die er op staan mag hij wel volgen omdat ik die wel belangrijk vind. En een pagina die op noindex staat kan wel pagerank doorgeven 🙂

  • Leuk verhaal over flowen maar werkt het ook echt, heb je praktijkvoorbeelden waaruit je kan aantonen dat het werkt om te flowen?

  • Kijk maar es naar mijn blog. Ja het werkt.

  • hier is Matt anders ook wel behoorlijk duidelijk over het gebruik van de nofollow.

  • Bas

    Het is weer tijd voor een nieuwe Blog 🙂

  • @Dave: ik heb genoeg praktijkvoorbeelden meegemaakt om te zien dat het werkt.

    @Bas: rustig, mag ik ook eens op vakantie 😉

  • Henri

    Interessant artikel. Ik heb me nog niet echt in nofollow verdiept.

    Maar even wat anders. Hoe zit dan dan met je homepage? Je hebt natuurlijk vanaf elke pagina een link naar je homepage. Normaal gesproken heb je de meeste externe backlinks naar je homepage. Is het in dit geval handig om de link naar de homepage vanaf belangrijke onderliggende pagina's te nofolowen?

  • Hey André,

    Maak er zelf ook gebruik van dus mij hoef je alvast niet te overtuigen 😀 Je kan natuurlijk ook nog een stukje verder gaan en je site zo gaan opbouwen dat je de PR naar bv je 2e of 3e level gaat sturen.

  • Ooops...er is dus blijkbaar nog een andere dave in de zaal 😀

  • Henri

    Dave, waarom zou je dat willen? PR lijkt me toch niet het belangrijkste. Ik ga het eens toepassen om te kijken of ik er voordeel mee kan behalen, maar het is moeilijk om daar de juiste weg in te vinden.

    @Dave, Je link is verkeerd ...

  • Als je bv. iets op je 2e of 3e level hebt zitten wat goed converteert, of als je vb 'pumper' sites gebruikt en je zet alles in op je artikels en niet op je home of categorieën..

  • Handig dat je het zo hebt weergegeven, ik had er een hele andere voorstelling van. Die ingewikkelde formule was al helemaal abracadabra.

  • Na de nieuwe PageRank update is het best vreemd dat vrijwel al mijn pagina's een PR van 3 hebben. Normaal gesproken heeft de homepage een hogere PR dan de rest maar bij loopt het gelijk. Iemand daar een logische verklaring voor? (ik klaag overigens niet hoor!)

  • Het kan in theorie zijn dat je homepage een 3.9 heeft en de rest een 3.0 😉

  • Website promotie

    Andre, je leest er verschillende zaken over. Roy van Chapter42 heeft juist een "10-redenen-om-geen-nofollow-te-gebruiken" samengesteld. Ik heb er een test mee uitgevoerd, maar die had niet het gewenste resultaat: de pagina verdween uit de zoekresultaten, terwijl het alleen mijn bedoeling was om de betreffende pagina geen PR me geven.

    En wat betreft PR 3.9, waarom wordt dat geen PR 4?

  • Beste Andre,

    Ik weet toch nog niet precies wat ik ervan moet denken. Bedenk dat linking naar andere pagina's niet alleen belangrijk is voor het door laten flowen van PR maar ook om bots ingangen te geven naar diepere pagina's in je site.
    Bij een verkeerde toepassing (bijvoorbeeld in het menu) kun je de hele zooi zwaar in de war brengen.

    Echter... ik heb er wel een vraag over (deze vraag heb ik ook gesteld op netters.nl):
    In WebsiteJudge heb ik veel categorieen. Is er een manier om de PR beter door te laten flowen?

    Ik had het volgende in gedachte:
    Stel... ik zit in de hoofdcategorie auto/verkeer ... is het dan verstandig om in die hoofdcategorie de links in het menu voor alle andere categorieen uit te zetten (te no-followen bedoel ik dan)?

  • Om siloing optimaal toe te passen zou je dat kunnen doen, je zou er in ieder geval een test mee kunnen doen om het effect te bekijken.

  • Sebastiaan

    Beste André,
    Ik wil bepaalde pagina's niet in de Google-index hebben maar de links op deze pagina's moeten wel gevolgd worden. Kan ik dan het beste “no index, follow” gebruiken? Het gaat om bv. om contactformulier en algemene voorwaarden etc.
    Robot.txt is in dit geval geen optie lijkt mij want dan worden de links op de desbetreffende pagina's niet meer gevolgd.

  • @Sebastiaan: check, noindex follow is de juiste manier.

  • Hoi Andre,

    bedankt voor dit nuttige artikel: overzichtelijk en to the point!

  • Is het nog steeds zo dat linkbuilding het belangrijkste is voor je Google-positie.
    Ik lees daar namelijk verschillende meningen over op soortgelijke blogs.
    Uiteraard begrijp ik wel dat de site ook goed in elkaar moet zitten...

  • Het is zeker belangrijk, maar om goede links te krijgen moet je ook goede content hebben. Anders zul je alleen links krijgen/kunnen vragen bij de waardeloze startpagina klonen 😉

  • Jos

    @ André, weet jij wanneer er weer een pagerank update volgt?

  • Hallo Jos, er is een paar weken terug net 1 geweest, maar ik weet niet wanneer de volgende komt, dat kan wel even duren. Daarnaast is het zo dat je interne pagerank bij Google constant veranderd, de update is alleen een visuele update.

  • Andre hoe kun je dit controleren op een gemakkelijke manier of er een update is geweest.

  • Je kunt nieuwe pagina in de gaten houden, hebben ze geen pagerank dan is er nog geen update geweest. En daarnaast kun je de blogs in de gaten houden.

  • Veel ervaring hierin, maar nog niet met het segmenteren van de flows (fietsen los van auto's). Zal ik toch zelf moeten gaan testen denk ik. Heb nog geen harde bewijzen gelezen hier.

  • Er is ook een methode om aan te geven welke pagina's je het belangrijkste vind, sommige zoekmachines gebruiken dit.

    Het werkt als: homepage 60 winkel 30 links 10

    Ben even de naam kwijt maar misschien kon je dit doen in een sitemap.