AdWords naar Yahoo arbitrage

goohoo1.gifEr is vorig en ook dit jaar al aardig wat geschreven over arbitrage het behulp van de grote zoekmachine reuzen. Wat betekent arbitrage dan precies volgens de Van Dale:

3 [hand.] gelijktijdige prijsberekening op verschillende plaatsen van dezelfde goederen, wissels of effecten

Hoe werkt het
Voor de zoekmachine arbitrage betekent dit dat er op 2 plekken een verschillend bedrag voor 1 keyword geboden word. Met andere woorden goedkoop inkopen en duur verkopen. Concreet betekent dit dat je een bezoeker binnenhaalt met bijvoorbeeld Google AdWords (de advertenties naast en boven de echte zoekresultaten) op een pagina die weer gevuld is met Google AdSense. Natuurlijk staat er ook wat 'normale' content om de Quality Score van die pagina niet negatief te beïnvloeden, maar de pagina zelf voegt vaak niets toe. Hierdoor zullen bezoekers vaak door klikken via de duurdere AdSense, en op dat moment wordt er geld verdient. Meer uitleg over het hoe en wat is hier te vinden.

Mening
Mijn mening over dit fenomeen is vrij helder: de betreffende pagina voegt niets toe, de betreffende advertentie voegt ook niets toe en je krijgt na een zoekopdracht en een klik opnieuw weer zoek resultaten. Waardeloos dus, en het meest irritante: Google zou het heel simpel kunnen verhelpen. Gewoon verbieden dat men vanaf een AdWords klik op een pagina met AdSense komt. Ze controleren die pagina toch al om de Quality Score te bepalen, dan direct ook dat even checken toch?

Van Google naar Yahoo?
Een nieuw fenomeen in dit soort arbitrage zaken kwam ik tegen op dit keyword welke mij een advertentie toont naar deze pagina. Vervolgens krijg ik daar weer zoek resultaten te zien die niets anders zijn een kopie van de advertenties op deze pagina. Hier wordt dus Google AdWords gebruikt om bezoek te genereren voor de Yahoo! Search Marketing advertenties. Dit noem ik op 3 manieren een vervuiling:

  1. Vervuiling van AdWords door loze advertenties
  2. Vervuiling van het Internet door waardeloze pagina's
  3. Vervuiling van het Yahoo! Search Marketing netwerk door misplaatste advertenties op waardeloze pagina's

Wat vinden jullie hiervan, kloppen mijn 3 punten? Zouden Google en Yahoo hier iets aan moeten doen? Moeten partijen die soortgelijke technieken gebruiken verwijderd worden uit de netwerken?

Click to activate social bookmarks

 
  • Ik ben het met je eens dat dergelijke pagina's het Internet vervuilen, maar Google zal de Arbitrage sites toch niet blokkeren, omdat ze hier juist hun geld aan verdienen. Het overgrote deel van Google's advertentie opbrengsten komen volgens mij uit Arbitrage sites als dit. En daarmee komt hun winst ook voor het overgrote deel uit de Arbitrage sites.

    Arbitrage sites aanpakken = tevreden adverteerders (goedkopere bezoekers) = minder inkomsten = minder winst = ontevreden aandeelhouders => Arbitrage sites niet aanpakken.

  • Google pretendeert de beste ervaring te willen bieden voor de eindgebruiker. Arbitrage websites leveren geen toegevoegde waarde, dus in principe moeten ze verwijderd worden. Maar elke pagina uitsluiten die AdSense draait is ook weer wat rigoureus... Niet elke pagina die AdSense draait, is per se een arbitrage site.

    Hierin ben ik het ook niet eens met Robbert, want arbitrage sites zijn zeker in de minderheid. Het overgrote deel van de advertentie inkomsten van Google komt denk ik uit het zoeknetwerk aangezien daar zeer grote volumes worden gedraaid waar arbitrage sites bij in het niet vallen.

    Het zou korte-termijn-denken zijn als Google niets zou doen aan de arbitrage sites om geld te verdienen en aandeelhouders tevreden te stellen. Google (en de aandeelhouders) zijn veel meer gebaat bij een lange termijn visie waarbij kwaliteit voorop staat. Dan volgt kwantiteit vanzelf.

  • de waarheid zal wel weer in het midden liggen, lijkt me. Robbert heeft helaas waarschijnlijk voor een deel gelijk: de kans zit erin dat google hier geen haast mee maakt, maar eduard merkt ook terecht op dat arbirage toestaan een uiting is van korte termijn visie. ik vermoed dat dit fenomeen nog wel even zal blijven bestaan, vooral omdat je ook weer vrij makkelijk content om adsense heen kunt bouwen. 'Iets met kat en muis' zeg maar.

    Hoe dan ook: arnold heeft gelijk daarin dat het vervuiling is, dus wat mij betreft kloppen je drie punten volledig.

  • Ik ben het niet helemaal met je eens. Ik ben wel met je eens dat ze moeten monitoren welke sites een zeer hoge CTR ( over de +50% bij duizenden bezoekers ) hebben. Dit zijn vaak sites die niks toevoegen en vrijwel verplichten tot een doorklik. Er zijn echter ook sites die goedkoop adverteren op Adwords die OOK Adsense hebben draaien maar wel waardevol kunnen zijn. Helemaal verbieden gaat dus niet op.

    Google treedt trouwens harder op tegenwoordig tegen het Arbitrage model... tenminste... niet tegen het model zelf wat Jeremy Shoemaker uitlegt in een YouTube filmpje, maar wel tegen slechte conversies ---> Hoge CTR met zeer lage conversies levert vrijwel steevast een ban op

  • Quote van mezelf: Ik ben wel met je eens dat ze moeten monitoren welke sites een zeer hoge CTR ( over de +50% bij duizenden bezoekers ) hebben.

    Dit is verkeerd door mij geschreven 😛 Jij hebt dit niet gezegd... Er moet staan: Ik vindt dat ze moeten monitoren welke sites een zeer hoge CTR ( over de +50% bij duizenden bezoekers ) hebben.

  • Thnx voor de aanvulling 😉